För några år sedan började Ahlsell bygga upp en kompetens kring AI och drog igång några mindre AI-projekt, till exempel rekommendationer av produkter till kunder på webben. Den senaste tiden har AI-projekten skalats upp och just nu riktar sig de flesta av initiativen till medarbetarna.
– Vi har till exempel ett projekt med ordrar via pdf:er, som många kunder skickar in till våra säljare. Säljarna skriver in dem rad för rad manuellt i vårt ordersystem vilket tar mycket tid. Nu har vi ett pilotprojekt igång där AI tar emot informationen och tolkar om den så att den kan skrivas in direkt i systemet, säger Mathias Ljungberg som arbetar som produktägare för AI-produkter och driver de flesta initiativ relaterade till AI hos Ahlsell.
Ahlsell har också utvecklat en egen version av den omtalade ChatGPT – AhlsellGPT – som i skrivande stund ligger i startgroparna att skickas ut till alla medarbetare. Den fungerar på samma sätt som ChatGPT och medarbetarna kan få hjälp med texter, översättningar och liknande. Eftersom Ahlsell har full kontroll på all data kan man garantera säkerheten på ett annat sätt.
– Det kan finnas vissa uppgifter som vi inte vill dela fritt, och tack vare att vi byggt vår version behöver medarbetarna inte bekymra sig om säkerheten, säger Mathias.
Längre fram finns det planer på att även koppla upp AhlsellGPT mot intranätet och produktdata så att medarbetarna snabbt kan få svar på frågor som rör exempelvis deras anställning eller produktinformation.
– Om våra säljare snabbt vill hjälpa en kund med en viss produkt är det naturligt att de så småningom även ska kunna söka efter våra produkter i AhlsellGPT, säger Maria.
Något annat som kan bli aktuellt i framtiden är att använda en chatbot även ut mot kunderna.
– Det är inget vi börjat med än men jag kan tänka mig att vi landar i det ganska snart. Om man söker på en produkt på vår webb får man idag upp en lista. I framtiden kanske man även kan ställa följdfrågor för att förfina sökningen och söka efter annan information, som till exempel leveranstid, säger Mathias.
Ahlsell har flera AI-projekt igång.
– Det finns många manuella processer internt som kan effektiviseras, även kunderbjudandet. Ett projekt handlar till exempel om att se över produktinformationen på vår webb. Ibland kan artikelinformationen vara lite kortfattad och då kan AI användas för att kvalitetssäkra beskrivningarna och generera nya. På så sätt får kunden en mer komplett beskrivning, vilket kan öka vår försäljning, säger Mathias.
Även inom större områden som hållbarhet och logistik ser Ahlsell framtida möjligheter med AI.
– Vi ser till exempel att vi kommer kunna använda AI för att säkerställa miljöinformation och läsa igenom miljödokument, samt inom andra områden som att minska utsläppen från transporter.
– När det kommer till logistik finns det många typer av optimering som går att göra. Jag tror till exempel att AI på något sätt kommer att ta en roll där för att göra en smart bedömning av operativa inköp för att vi ska slippa lagerhålla produkter i onödan, säger Maria.
Har ni en fördel av att ni var tidigt med på det här tåget tror ni?
– Jag tror det är väldigt viktigt att vara tidigt ute med att bygga dessa kompetenser och förmågor samt testa ny teknik. Det kommer skapa konkurrensfördelar. De stora språkmodellerna kom väldigt fort när de väl kom. Tack vare att vi var tidiga med att bygga upp den kompetensen som vi har i företaget, kunde vi snabbare hänga med, säger Mathias.
Texten är hämtad ur ByggMaterial nummer 6 2023.