Deromes logistikchef Tobias Espmark.

Derome kapar sin bränsleförbrukning genom eco-driving

Teknik

På knappt ett år har Derome lyckats minska sin bränsleförbrukning med i snitt 6,9 procent. Detta genom att ge förarna utbildning inom eco-driving, möjlighet att följa sin förbrukning i realtid och en plattform där de kan tävla mot sig själva och varandra.

Att ha egna chaufförer och fordon är ovanligt inom byggmaterialhandeln, men enligt Derome är det en stor fördel. Företagets logistikchef Tobias Espmark menar att det ger stora möjligheter att arbeta med förbättringar internt, samtidigt som det stärker bolaget att ha egna anställda i alla led. 

– Deromeandan genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Utan helhetstänket hade vi aldrig kunnat genomföra det eco-drivingprojekt vi nu är så stolta över. Förarna har gjort ett otroligt jobb och återigen bevisat att det går att göra skillnad bara man vill, säger han.  

Projektet initierades i april 2024. Det började med att Tobias ville ta fram en handlingsplan för hur företaget skulle minska sina utsläpp. 

– Vi har nästan 100 lastbilar i vår flotta. Varje år arbetar vi för att bli lite vassare. Att sätta mål om att minska bränsleförbrukningen är enkelt, att faktiskt lyckas är svårt. När planeringen inför 2024 satte igång ville jag ta fram en handlingsplan för hur vi skulle nå årets mål om att minska bränsleförbrukningen med 5 procent, säger Tobias.

Målmedveten hörde han av sig till leverantörerna av lastbilarna för att se om de hade någon kunskap att dela med sig av. 

– Både Scania och Volvo kom snabbt med idéer på hur vi skulle kunna arbeta. Vi kom överens om att testa att ge chaufförerna utbildning och redskap för att följa sin förbrukning. De skulle lära sig att köra så miljövänligt som möjligt genom att bland annat anpassa sig efter topografi och minimera tomgångskörning, säger Tobias.

Resultatet blev en imponerande minskning av bränsleförbrukningen med 6,9 procent utslaget över året. Räknat från projektstart i april till sista december hamnade snittet ännu högre, på 8,9 procent. Totalt sparade koncernen in 90 kubikmeter bränsle, vilket motsvarar cirka 25 000 körda mil.

Hur man kör har bevisligen stor inverkan på hur mycket bränsle som går åt, men att få människor att ändra sina vanor och beteenden är inte alltid lätt. Tobias Espmark tror att det finns flera anledningar till att eco-drivingupplägget de valde blev så lyckat. 

– Våra förare har gillat att tydligt kunna se att deras handlingar gör skillnad. Många har tyckt att det känns fint att vara med och bidra och upplevt en större stolthet över sitt yrke. Andra har motiverats av att tävla med varandra. 

Redan de första månaderna hade fler av chaufförerna gått från B- eller C-nivå till att bli toppchaufförer i Sverige. En av Deromes unga förare ligger numera i topp bland alla Scaniabilschaufförer i landet. 

– Det är underbart att se förarnas engagemang. Systemet genererar data på individnivå och det blir förstås också något de kan använda vid medarbetarsamtal. De som kör bra och effektivt ska uppmuntras, säger Tobias. 

 

Ni har också påbörjat ett tillsynsprogram, där era förare får vara med och kontrollera bilarna för att förhoppningsvis minska kostnaderna för reparationer och underhåll. Hur har det projektet gått?

– Det går bra. Vi drog igång det samtidigt som eco-drivingprojektet och har nu fått in en rutin där varje förare kontrollerar sitt fordon tillsammans med sin distributionschef en gång i månaden. Regelbundna kontroller är ett sätt att arbeta proaktivt och minska underhållskostnader. Vi har räknat med att lägga mer pengar på förebyggande arbete den närmsta tiden, för att förhoppningsvis kunna minska utgifterna över tid, säger Tobias. 

 

Gör ni något mer för att minska driftkostnaderna och miljöpåverkan från era fordon?

– Ja, vi jobbar på många fronter. En av dem är att vi planerar färdrutterna på centralt håll för att maximera fyllnadsgraden i bilarna och samköra så mycket det går. Vi är också stolta över att köra med HVO sedan flera år tillbaka. 

 

Vilka är dina bästa råd till andra som vill minska sin bränsleförbrukning?

– Våga kravställa era leverantörer, som vi gjorde när vi kontaktade tillverkarna av våra fordon. Fråga hur ni kan optimera användningen av de produkter och system ni har köpt från dem.  

 

Texten är hämtad ur nummer 1 2025 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

Digitala pass för byggprodukter ska förenkla informationsflödet

Teknik

28 april 2025

Link Arkitektur släpper verktyg för klimatberäkningar

Teknik

24 april 2025

Ny webb-app för effektivare klimatarbete

Teknik

15 april 2025

Genesis IT och Mestergruppen skriver femårigt avtal

Teknik

18 mars 2025

Alrik i nytt danskt samarbete

Teknik

11 mars 2025

Byggmaterialhandlarna i gemensam struktur för digital informationsdelning

Teknik

04 mars 2025

Bygghandelskedja satsade på digitala hylletiketter: ”Många fördelar för personalen”

Teknik

22 januari 2025

Copiax flyttar och storsatsar för snabbare godshantering

Teknik

14 januari 2025

3D-printat byggmaterial av naturliga restprodukter

Teknik

08 januari 2025

NollCO2 2.0 lanseras – nu även för ombyggnader

Teknik

12 december 2024

Renta tecknar avtal med Alrik

Teknik

05 december 2024

Ny tjänst ska öka transparensen i leverantörskedjor

Teknik

19 november 2024

Woody Habo i pilotprojekt för moderniserad butiksmiljö

Teknik

18 november 2024

Byggföretag satsar på e-handel

Teknik

20 september 2024

De vill förändra isoleringsmarknaden – med alger

Teknik

07 augusti 2024

Premiärgjutning av betong med nära noll koldioxidutsläpp

Teknik

01 augusti 2024

Benders introducerar nettonoll-betong i byggprodukter

Teknik

19 juni 2024

AI-skanning ska förenkla återbruk av byggnader

Teknik

12 juni 2024

Integration mellan loggboksverktyg och klimatberäkningsmjukvara ska underlätta hållbara materialval

Teknik

29 maj 2024

Kesko Sverige integrerar Zenitec i Onninen

Teknik

28 maj 2024

”Som världen ser ut nu måste alla jobba med IT-säkerhet”

Teknik

15 maj 2024

Derome lanserar kundportal

Teknik

02 maj 2024

Beijer ingår partnerskap för digitala produktutbildningar

Teknik

10 april 2024

AB Karl Hedin i samarbete för bättre spårbarhet av leveranser

Teknik

08 april 2024

Triss i lanseringar för Byggvarubedömningen

Teknik

07 mars 2024

Uppstickaren ser sig som cementindustrins Tesla

Teknik

06 mars 2024

”Efterfrågan har ökat jättemycket”

Teknik

06 mars 2024

”Vi jobbar med en palett av lösningar”

Teknik

06 mars 2024

Forskningsprojekt inom AI ska främja återbruk av byggmaterial

Teknik

29 februari 2024

Nytt samarbete ska säkra tillgången på byggmaterial för Beijers kunder

Teknik

26 februari 2024

”Det är viktigt att vara tidigt ute”

Teknik

24 januari 2024

”Anammar man inte den nya tekniken kommer man att bli omsprungen”

Teknik

24 januari 2024

Ahlsell satsar på nya telefonilösningar

Teknik

12 december 2023

Prognoscentret tar över driften av Byggmaterialindex

Teknik

11 december 2023

Derome i samarbete med hållbarhetsplattformen Prodikt

Teknik

07 december 2023

Trämaterial kan ge stabila organiska solceller

Teknik

06 december 2023

Byggelement inviger ny fabrik

Teknik

28 november 2023

Nya krav på digital rapportering av klimatdata

Teknik

31 oktober 2023

Nytt verktyg ska förenkla kundernas hållbarhetsarbete

Teknik

10 oktober 2023

Ny guide för bättre inneklimat

Teknik

03 oktober 2023

Beijer inför nytt system för varuförsörjning

Teknik

27 september 2023

Mestergruppen fortsätter satsning inom medlemstjänster och digitalisering

Teknik

21 september 2023

Byggmaterialrecept ska underlätta tidiga klimatberäkningar

Teknik

18 september 2023

Plant och Myrspoven i semifinal i PropTech-tävling

Teknik

15 september 2023

Nya spårbarhetskrav väntas för byggmaterial

Teknik

23 augusti 2023

Ny teknik ska effektivisera torkprocessen för betong och flytspackel

Teknik

17 augusti 2023

Modvions trätorn revolutionerar vindkraftsbranschen

Teknik

09 augusti 2023

Digital mikrokurs för Beijers anställda

Teknik

02 augusti 2023

Lindab först i världen med ventilationskanaler i fossilfritt stål

Teknik

20 juni 2023

Ny hemsida och uppdaterade kriterier ska underlätta hållbara produktval

Teknik

01 juni 2023

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår