Den 26-27 september är det åter dags för branschens stora neutrala mötesplats, Byggmaterialdagarna. Intressanta föreläsningar, mässmingel och nätverkande skapar förutsättningar för fortsatt gynnsam framtid I branschen. Platsen är Radisson Blu Royal Park i Frösundavik.
Sandra Mobaraki ser vi ofta i TV4:s morgonsoffa med lila hjälm där färgen står för inspiration och hennes arbete framåt. Hon pratar om renoveringar samt berör djupare frågeställningar inom byggbranschen.
– För sex år sedan slutade jag gymnasiet och jag behövde ett jobb. Det var så jag hamnade i en byggvaruhandel hos Byggmax i Stockholm. Det var nog mitt livs bästa beslut, sedan dess har jag utvecklats och lärt mig oerhört mycket om byggsektorn.
Parallellt med att jobba i bygghandel läste hon marknadsföring, affärsutveckling och konceptutveckling. Från golvet i bygghandeln avancerade hon till tjänstechef och började samtidigt arbeta aktivt som fristående inspiratör för att få fler att upptäcka byggbranschen. På Instagram etablerade hon plattformen Byggsandra och lyfter där fram kvinnliga förebilder med syfte att fler kvinnor ska upptäcka karriärmöjligheterna i hennes bransch.
Transparent byggbransch
Varumärket Byggsandra har blivit så starkt att hon i våras valde att säga upp sig och stå på egna ben, som konsult. Första uppdraget blev åt Sveriges Byggindustrier och ett projekt som går ut på att sprida kunskap om hur man köper och säljer byggtjänster på ett säkert sätt.
– Syftet är att göra det enklare för konsumenter och byggföretag att mötas. Jag vill skapa en tryggare, mer transparent och bättre byggbransch som underlättar för alla parter.
Hur kan byggmaterialhandeln bidra till att konsumenter ska känna sig trygga när de ska påbörja sina renoveringsprojekt?
– Genom att personalen i butiken förhör sig om deras renoveringsprojekt, lyssnar noga och sedan ger kunden så mycket information som möjligt kring produkter och vad som är viktigt att tänka på. Eftersom det numera är fler som bygger innebär det också olika kunskapsnivåer och det är viktigt att alla kunder verkligen förstår vad man pratar om. Nu är kraven på information större från konsumenten och det gäller för bygghandeln att vara med och möta dessa.
Delningsekonomi
Hon menar vidare att bygghandeln själva måste driva på utvecklingen och ge kunderna det de inte visste att de ville ha.
– Att betala med swisch kan vara en ny tjänst att erbjuda. Delningsekonomi är ett annat exempel. Kanske ska bygghandeln även ha uthyrning av verktyg i stället för enbart nyförsäljning och den vägen få merförsäljning av andra produkter. Utbildning av konsumenterna i hållbarhetstänkande för att de ska kunna fatta rätt beslut är en annan idé.
Digitalisering
Det är genom nytänkande den fysiska byggmaterialhandeln kan hävda sig mot e-handel menar hon.
– Många fysiska retail-butiker stänger ned i stället för våga tänka nytt kring sådant som gör kunder nyfikna. Digitalisering inom bygghandeln är förstås viktig. Men bygghandlaren måste förstå digitaliseringens syfte, välja ut vilka områden som ska digitaliseras och hur det i slutändan även gynnar kunderna.