Alla utom en av åkeriet Vivaldis bilar drivs med det biobaserade bränslet HVO100 eller av gas.

Så kan bygghandeln optimera logistiken. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand

Nyheter

Anette Berg på Vivaldi AB har arbetat med hållbarhetsfrågor sedan hon blev en del av åkeribranschen för mer än 30 år sedan. Nu efterlyser hon mer samarbete från bygghandel och byggare för att skapa optimala, hållbara och även lönsamma transporter.

Anette Berg har alltid hållit en hög miljöprofil och hållbarhet har placerats i topp på agendan. Redan år 2 000 valde hon att både miljö- och kvalitetscertifiera Vivaldi. Idag är de också ett fair-transportföretag.

– Det är beviset för att vi verkligen gör det som vi säger att vi gör. Men samtidigt som vi har en miljöprofil måste vi också vara konkurrenskraftiga, säger Anette. 

Hon berättar att alla åkeriets bilar, så när som på en, drivs med biobaserade bränslet HVO100, eller gas. Under 2020 kommer det inte att finnas något fossildrivet fordon i flottan. Det finns även tre fordon med elkran för att minska bullernivån. 

Anette grundade Vivaldi AB 1988 med verksamhet inom transporter, avfallshantering, markanläggning, snöröjning med mera. Hon fick uppleva 25 år av fantastisk utveckling där hon gick från en anställd till hundra och en omsättning på 200 miljoner kronor.

Rejält sliten

När hon sålde bolaget till Svensk Markservice 2013 kände hon sig rejält sliten och valde att satsa på något helt annat; caférörelse, fåruppfödning med mera.

Men 2016 var hon tillbaka. Orsaken var att hon gillar transporter och Svensk Markservice ville renodla verksamheten mot markentreprenader och sålde ut transportavdelningen.

Anette blev dock inte ensamägare utan köpte inkråmet och namnet, bildade ett nytt bolag tillsammans med bygghandelsföretaget Bygg-Ole (numera en del av Beijer Byggmaterial) som blev hälftenägare. Förnyelseprocessen döptes till Vivaldi - In front med ambition att alltid köra tur och retur med fossilfritt i tanken.

– Jag och Bygg-Oles anläggning i Saltsjö-Boo har haft ett bra samarbete sedan 1996 och vi såg möjligheter att tillsammans utveckla det här företaget. Nu har vi 75 procent av våra kunder inom bygg och resterande inom entreprenad. Sedan ett par år tillbaka har vi också arbetat med returtransporter åt Bygg-Ole, främst säckar med sorterat byggavfall.

Fast i gamla strömmar

 

I dag är Vivaldi ett bolag med ungefär 40 miljoner kronor i omsättning, 25 anställda, lika många fordon och samarbete med ett antal externa åkerier.

– För att få lönsamhet krävs att vi får med oss kunderna på hållbarhetsresan. I vårt fall är det främst byggmaterialhandeln och deras kunder, byggarna. Utmaningen ligger i att inte fastna i samma gamla strömmar som vi haft i hundra år, utan våga tänka nytt och hållbart, säger Anette och menar att hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand.

Hon syftar framförallt på samordningen av leveranser ut till byggarbetsplatserna och att kunna ta med sig returmaterial tillbaka.

– Det borde ju vara en vinst för byggmaterialhandeln om de kan optimera en transport och begränsa antalet körningar, vilket naturligtvis också kräver bra samordning med byggaren.

– Ett vanligt fenomen är att byggaren har missat något i beställningen och behöver materialet akut. Oftast så fixar byggmaterialsäljaren den transporten utan extra tillägg och ser det som att de håller hög servicegrad, även om det krävs en kranbil för att lämna en låda spik. Om de i stället optimerade transporterna ut till bygget och kunde justera ned priset på leveransen, då kunde de ta ut en högre kostnad för akuttransporten som säkert byggaren är beredd att betala mer för.

Vinst med returer

Ett annat problem Anette vill komma åt är att åkeriets bilar ofta går tomma tillbaka från bygget.

– Det skulle vara toppen om byggaren hade samlat ihop byggsäckar med avfall som vi kunde ta med oss som retur.  Skulle vi lyckas få med oss 50 procent returer, då har vi kommit ganska långt. Det skulle vara bra för miljön, byggarna skulle få en snyggare och renare arbetsplats och vi skulle få en extra slant.

Vid större byggprojekt kan Vivaldis medarbetare ibland vara med från början och komma med input på lämpliga logistiklösningar som underlättar för alla och som är bra för miljön. 

– En effektiv logistik med färre transporter är även en vinst för hela byggprojektet, menar Anette.

Morgonen sämsta tiden

 Eftersom Vivaldi opererar i Stockholmsområdet brottas de också med trafiksituationen. Långa bilköer på morgonen är ett störningsmoment som kan undvikas menar Anette Vivaldi. 

– Byggmaterialhandeln utgår från att material ska levereras på morgonen. Det är dock inget som byggarna kräver varje gång. De vill däremot att materialet ska vara på plats när så är bestämt och att leveransen ska vara komplett, detta enligt några intervjuer som gjorts. Om de inte har behov av en leverans förrän efter lunch räcker det att bilen kommer vid den tiden. Då finns tid att planera för att plocka ihop allt och lägga upp en bra logistik för leveransen. 

– Det är bland annat det här jag menar med att byggmaterialhandelns säljare måste våga gå ifrån gamla invanda strömmar. Vi skulle även kunna förändra leveranstiderna och lämna senare på kvällen när trafiksituationen är lugnare, eftersom vi får köra i staden mellan 06-22. Möjligheten för att skapa hållbara transporter är många, summerar Anette Berg.

Känns bra i magen

XL-Bygg Faringe är en av Vivaldis kunder och försäljningschefen Joakim Berglund betonar att transportföretagets miljöprofil har stor betydelse.

– Vi har valt dem med vett och vilja utifrån det och att de i övrigt är ett duktigt åkeri. Det kostar några kronor mer, men för oss känns det bra i magen att anlita ett företag som har samma fokus på miljöarbetet som vi själva har med ISO-certifiering, spårbarhet av material och så vidare. Jag tycker också att vi får bra respons på det här ställningstagandet från våra kunder.

Joakim berättar vidare att logistiklösningarna ligger högt upp på företagets agenda och det finns ett nära samarbete med Vivaldis chaufförer för att optimera transporterna och samordna så mycket det går, och helst undvika den mest intensiva trafiksituationen.

– Som franschisingkedja har XL-Bygg också ett långsiktigt mål att kunna leverera material från den butik som ligger närmast byggarbetsplatsen, vilket inte alltid är den butik som materialet beställs ifrån, säger han.

Euro 6 som krav

Jim Lundvall, platschef på Byggarnas Partners logistikcenter i Segeltorp, menar att det talas mycket om miljö i hela byggmaterialbranschen och att det är även viktigt att ha transportörer med miljöprofil.

Hur viktigt?

– På en skala 1-10 skulle jag säga 8. Vi märker det exempelvis bland våra större byggkunder som kräver att bilarna som lämnar byggmaterial har miljöklassificeringen Euro 6 på motorn. Det innebär att vi måste välja åkerier som har en miljömässigt uppdaterad fordonsflotta. Sedan vill vi också ha en transportör som harmonierar vårt eget miljöarbete.

Hur jobbar ni med att samordna transporter och tider för leveranser?

– Våra kunder, byggarna, styr mycket av det. Vid större byggen gör vi upp leveransplaner med beställaren som innebär att vi har fasta tider för leveranser och då blir det bra samordning.

 

Annons:

Ny försäljningsdirektör på Optimera

Nyheter

07 november 2025

De vinner Årets Fasad 2025

Nyheter

06 november 2025

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår