Anette Berg har alltid hållit en hög miljöprofil och hållbarhet har placerats i topp på agendan. Redan år 2 000 valde hon att både miljö- och kvalitetscertifiera Vivaldi. Idag är de också ett fair-transportföretag.
– Det är beviset för att vi verkligen gör det som vi säger att vi gör. Men samtidigt som vi har en miljöprofil måste vi också vara konkurrenskraftiga, säger Anette.
Hon berättar att alla åkeriets bilar, så när som på en, drivs med biobaserade bränslet HVO100, eller gas. Under 2020 kommer det inte att finnas något fossildrivet fordon i flottan. Det finns även tre fordon med elkran för att minska bullernivån.
Anette grundade Vivaldi AB 1988 med verksamhet inom transporter, avfallshantering, markanläggning, snöröjning med mera. Hon fick uppleva 25 år av fantastisk utveckling där hon gick från en anställd till hundra och en omsättning på 200 miljoner kronor.
Rejält sliten
När hon sålde bolaget till Svensk Markservice 2013 kände hon sig rejält sliten och valde att satsa på något helt annat; caférörelse, fåruppfödning med mera.
Men 2016 var hon tillbaka. Orsaken var att hon gillar transporter och Svensk Markservice ville renodla verksamheten mot markentreprenader och sålde ut transportavdelningen.
Anette blev dock inte ensamägare utan köpte inkråmet och namnet, bildade ett nytt bolag tillsammans med bygghandelsföretaget Bygg-Ole (numera en del av Beijer Byggmaterial) som blev hälftenägare. Förnyelseprocessen döptes till Vivaldi - In front med ambition att alltid köra tur och retur med fossilfritt i tanken.
– Jag och Bygg-Oles anläggning i Saltsjö-Boo har haft ett bra samarbete sedan 1996 och vi såg möjligheter att tillsammans utveckla det här företaget. Nu har vi 75 procent av våra kunder inom bygg och resterande inom entreprenad. Sedan ett par år tillbaka har vi också arbetat med returtransporter åt Bygg-Ole, främst säckar med sorterat byggavfall.
Fast i gamla strömmar
I dag är Vivaldi ett bolag med ungefär 40 miljoner kronor i omsättning, 25 anställda, lika många fordon och samarbete med ett antal externa åkerier.
– För att få lönsamhet krävs att vi får med oss kunderna på hållbarhetsresan. I vårt fall är det främst byggmaterialhandeln och deras kunder, byggarna. Utmaningen ligger i att inte fastna i samma gamla strömmar som vi haft i hundra år, utan våga tänka nytt och hållbart, säger Anette och menar att hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand.
Hon syftar framförallt på samordningen av leveranser ut till byggarbetsplatserna och att kunna ta med sig returmaterial tillbaka.
– Det borde ju vara en vinst för byggmaterialhandeln om de kan optimera en transport och begränsa antalet körningar, vilket naturligtvis också kräver bra samordning med byggaren.
– Ett vanligt fenomen är att byggaren har missat något i beställningen och behöver materialet akut. Oftast så fixar byggmaterialsäljaren den transporten utan extra tillägg och ser det som att de håller hög servicegrad, även om det krävs en kranbil för att lämna en låda spik. Om de i stället optimerade transporterna ut till bygget och kunde justera ned priset på leveransen, då kunde de ta ut en högre kostnad för akuttransporten som säkert byggaren är beredd att betala mer för.
Vinst med returer
Ett annat problem Anette vill komma åt är att åkeriets bilar ofta går tomma tillbaka från bygget.
– Det skulle vara toppen om byggaren hade samlat ihop byggsäckar med avfall som vi kunde ta med oss som retur. Skulle vi lyckas få med oss 50 procent returer, då har vi kommit ganska långt. Det skulle vara bra för miljön, byggarna skulle få en snyggare och renare arbetsplats och vi skulle få en extra slant.
Vid större byggprojekt kan Vivaldis medarbetare ibland vara med från början och komma med input på lämpliga logistiklösningar som underlättar för alla och som är bra för miljön.
– En effektiv logistik med färre transporter är även en vinst för hela byggprojektet, menar Anette.
Morgonen sämsta tiden
Eftersom Vivaldi opererar i Stockholmsområdet brottas de också med trafiksituationen. Långa bilköer på morgonen är ett störningsmoment som kan undvikas menar Anette Vivaldi.
– Byggmaterialhandeln utgår från att material ska levereras på morgonen. Det är dock inget som byggarna kräver varje gång. De vill däremot att materialet ska vara på plats när så är bestämt och att leveransen ska vara komplett, detta enligt några intervjuer som gjorts. Om de inte har behov av en leverans förrän efter lunch räcker det att bilen kommer vid den tiden. Då finns tid att planera för att plocka ihop allt och lägga upp en bra logistik för leveransen.
– Det är bland annat det här jag menar med att byggmaterialhandelns säljare måste våga gå ifrån gamla invanda strömmar. Vi skulle även kunna förändra leveranstiderna och lämna senare på kvällen när trafiksituationen är lugnare, eftersom vi får köra i staden mellan 06-22. Möjligheten för att skapa hållbara transporter är många, summerar Anette Berg.
Känns bra i magen
XL-Bygg Faringe är en av Vivaldis kunder och försäljningschefen Joakim Berglund betonar att transportföretagets miljöprofil har stor betydelse.
– Vi har valt dem med vett och vilja utifrån det och att de i övrigt är ett duktigt åkeri. Det kostar några kronor mer, men för oss känns det bra i magen att anlita ett företag som har samma fokus på miljöarbetet som vi själva har med ISO-certifiering, spårbarhet av material och så vidare. Jag tycker också att vi får bra respons på det här ställningstagandet från våra kunder.
Joakim berättar vidare att logistiklösningarna ligger högt upp på företagets agenda och det finns ett nära samarbete med Vivaldis chaufförer för att optimera transporterna och samordna så mycket det går, och helst undvika den mest intensiva trafiksituationen.
– Som franschisingkedja har XL-Bygg också ett långsiktigt mål att kunna leverera material från den butik som ligger närmast byggarbetsplatsen, vilket inte alltid är den butik som materialet beställs ifrån, säger han.
Euro 6 som krav
Jim Lundvall, platschef på Byggarnas Partners logistikcenter i Segeltorp, menar att det talas mycket om miljö i hela byggmaterialbranschen och att det är även viktigt att ha transportörer med miljöprofil.
Hur viktigt?
– På en skala 1-10 skulle jag säga 8. Vi märker det exempelvis bland våra större byggkunder som kräver att bilarna som lämnar byggmaterial har miljöklassificeringen Euro 6 på motorn. Det innebär att vi måste välja åkerier som har en miljömässigt uppdaterad fordonsflotta. Sedan vill vi också ha en transportör som harmonierar vårt eget miljöarbete.
Hur jobbar ni med att samordna transporter och tider för leveranser?
– Våra kunder, byggarna, styr mycket av det. Vid större byggen gör vi upp leveransplaner med beställaren som innebär att vi har fasta tider för leveranser och då blir det bra samordning.