Alla utom en av åkeriet Vivaldis bilar drivs med det biobaserade bränslet HVO100 eller av gas.

Så kan bygghandeln optimera logistiken. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand

Nyheter

Anette Berg på Vivaldi AB har arbetat med hållbarhetsfrågor sedan hon blev en del av åkeribranschen för mer än 30 år sedan. Nu efterlyser hon mer samarbete från bygghandel och byggare för att skapa optimala, hållbara och även lönsamma transporter.

Anette Berg har alltid hållit en hög miljöprofil och hållbarhet har placerats i topp på agendan. Redan år 2 000 valde hon att både miljö- och kvalitetscertifiera Vivaldi. Idag är de också ett fair-transportföretag.

– Det är beviset för att vi verkligen gör det som vi säger att vi gör. Men samtidigt som vi har en miljöprofil måste vi också vara konkurrenskraftiga, säger Anette. 

Hon berättar att alla åkeriets bilar, så när som på en, drivs med biobaserade bränslet HVO100, eller gas. Under 2020 kommer det inte att finnas något fossildrivet fordon i flottan. Det finns även tre fordon med elkran för att minska bullernivån. 

Anette grundade Vivaldi AB 1988 med verksamhet inom transporter, avfallshantering, markanläggning, snöröjning med mera. Hon fick uppleva 25 år av fantastisk utveckling där hon gick från en anställd till hundra och en omsättning på 200 miljoner kronor.

Rejält sliten

När hon sålde bolaget till Svensk Markservice 2013 kände hon sig rejält sliten och valde att satsa på något helt annat; caférörelse, fåruppfödning med mera.

Men 2016 var hon tillbaka. Orsaken var att hon gillar transporter och Svensk Markservice ville renodla verksamheten mot markentreprenader och sålde ut transportavdelningen.

Anette blev dock inte ensamägare utan köpte inkråmet och namnet, bildade ett nytt bolag tillsammans med bygghandelsföretaget Bygg-Ole (numera en del av Beijer Byggmaterial) som blev hälftenägare. Förnyelseprocessen döptes till Vivaldi - In front med ambition att alltid köra tur och retur med fossilfritt i tanken.

– Jag och Bygg-Oles anläggning i Saltsjö-Boo har haft ett bra samarbete sedan 1996 och vi såg möjligheter att tillsammans utveckla det här företaget. Nu har vi 75 procent av våra kunder inom bygg och resterande inom entreprenad. Sedan ett par år tillbaka har vi också arbetat med returtransporter åt Bygg-Ole, främst säckar med sorterat byggavfall.

Fast i gamla strömmar

 

I dag är Vivaldi ett bolag med ungefär 40 miljoner kronor i omsättning, 25 anställda, lika många fordon och samarbete med ett antal externa åkerier.

– För att få lönsamhet krävs att vi får med oss kunderna på hållbarhetsresan. I vårt fall är det främst byggmaterialhandeln och deras kunder, byggarna. Utmaningen ligger i att inte fastna i samma gamla strömmar som vi haft i hundra år, utan våga tänka nytt och hållbart, säger Anette och menar att hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand.

Hon syftar framförallt på samordningen av leveranser ut till byggarbetsplatserna och att kunna ta med sig returmaterial tillbaka.

– Det borde ju vara en vinst för byggmaterialhandeln om de kan optimera en transport och begränsa antalet körningar, vilket naturligtvis också kräver bra samordning med byggaren.

– Ett vanligt fenomen är att byggaren har missat något i beställningen och behöver materialet akut. Oftast så fixar byggmaterialsäljaren den transporten utan extra tillägg och ser det som att de håller hög servicegrad, även om det krävs en kranbil för att lämna en låda spik. Om de i stället optimerade transporterna ut till bygget och kunde justera ned priset på leveransen, då kunde de ta ut en högre kostnad för akuttransporten som säkert byggaren är beredd att betala mer för.

Vinst med returer

Ett annat problem Anette vill komma åt är att åkeriets bilar ofta går tomma tillbaka från bygget.

– Det skulle vara toppen om byggaren hade samlat ihop byggsäckar med avfall som vi kunde ta med oss som retur.  Skulle vi lyckas få med oss 50 procent returer, då har vi kommit ganska långt. Det skulle vara bra för miljön, byggarna skulle få en snyggare och renare arbetsplats och vi skulle få en extra slant.

Vid större byggprojekt kan Vivaldis medarbetare ibland vara med från början och komma med input på lämpliga logistiklösningar som underlättar för alla och som är bra för miljön. 

– En effektiv logistik med färre transporter är även en vinst för hela byggprojektet, menar Anette.

Morgonen sämsta tiden

 Eftersom Vivaldi opererar i Stockholmsområdet brottas de också med trafiksituationen. Långa bilköer på morgonen är ett störningsmoment som kan undvikas menar Anette Vivaldi. 

– Byggmaterialhandeln utgår från att material ska levereras på morgonen. Det är dock inget som byggarna kräver varje gång. De vill däremot att materialet ska vara på plats när så är bestämt och att leveransen ska vara komplett, detta enligt några intervjuer som gjorts. Om de inte har behov av en leverans förrän efter lunch räcker det att bilen kommer vid den tiden. Då finns tid att planera för att plocka ihop allt och lägga upp en bra logistik för leveransen. 

– Det är bland annat det här jag menar med att byggmaterialhandelns säljare måste våga gå ifrån gamla invanda strömmar. Vi skulle även kunna förändra leveranstiderna och lämna senare på kvällen när trafiksituationen är lugnare, eftersom vi får köra i staden mellan 06-22. Möjligheten för att skapa hållbara transporter är många, summerar Anette Berg.

Känns bra i magen

XL-Bygg Faringe är en av Vivaldis kunder och försäljningschefen Joakim Berglund betonar att transportföretagets miljöprofil har stor betydelse.

– Vi har valt dem med vett och vilja utifrån det och att de i övrigt är ett duktigt åkeri. Det kostar några kronor mer, men för oss känns det bra i magen att anlita ett företag som har samma fokus på miljöarbetet som vi själva har med ISO-certifiering, spårbarhet av material och så vidare. Jag tycker också att vi får bra respons på det här ställningstagandet från våra kunder.

Joakim berättar vidare att logistiklösningarna ligger högt upp på företagets agenda och det finns ett nära samarbete med Vivaldis chaufförer för att optimera transporterna och samordna så mycket det går, och helst undvika den mest intensiva trafiksituationen.

– Som franschisingkedja har XL-Bygg också ett långsiktigt mål att kunna leverera material från den butik som ligger närmast byggarbetsplatsen, vilket inte alltid är den butik som materialet beställs ifrån, säger han.

Euro 6 som krav

Jim Lundvall, platschef på Byggarnas Partners logistikcenter i Segeltorp, menar att det talas mycket om miljö i hela byggmaterialbranschen och att det är även viktigt att ha transportörer med miljöprofil.

Hur viktigt?

– På en skala 1-10 skulle jag säga 8. Vi märker det exempelvis bland våra större byggkunder som kräver att bilarna som lämnar byggmaterial har miljöklassificeringen Euro 6 på motorn. Det innebär att vi måste välja åkerier som har en miljömässigt uppdaterad fordonsflotta. Sedan vill vi också ha en transportör som harmonierar vårt eget miljöarbete.

Hur jobbar ni med att samordna transporter och tider för leveranser?

– Våra kunder, byggarna, styr mycket av det. Vid större byggen gör vi upp leveransplaner med beställaren som innebär att vi har fasta tider för leveranser och då blir det bra samordning.

 

Annons:

Beijers Branschrapport: Höjt rotavdrag och stabila räntor stärker byggbranschen

Nyheter

15 september 2025

Swerock flyttar betongfabrik

Nyheter

15 september 2025

XL-Bygg blir huvudpartner till SHL

Nyheter

12 september 2025

Beijer Hisings Backa – bygghandeln som aldrig stänger

Nyheter

12 september 2025

Utvalda investerare blir nya delägare i Ahlsell

Nyheter

11 september 2025

Derome byggstartar 500-miljonerssatsning på hyresrätter

Nyheter

11 september 2025

Tetra Pak och Recoma i samarbete kring transportlådor

Nyheter

11 september 2025

Årets kulör 2026 – tre nyanser av blått

Nyheter

10 september 2025

Ny distriktssäljare till Flexit Team Bygghandel

Nyheter

09 september 2025

K-Byggs Lena Carlberg nominerad till Sveriges Bästa Marknadschef 2025

Nyheter

09 september 2025

De är vinnarna av Guldburken 2025

Nyheter

08 september 2025

Ahlsell gör nyförvärv inom belysning

Nyheter

08 september 2025

Derome arrangerar ny gala för att hylla entreprenörer

Nyheter

04 september 2025

Setra varslar 50 medarbetare i Hasselfors

Nyheter

03 september 2025

”Bygghandeln fanns utan tvekan på min topp tre”

Nyheter

03 september 2025

Kakelexperten Michael Johansson: ”Ett material som har funnits i tusen år”

Nyheter

03 september 2025

21 företag testar cirkulära bygglösningar i sju nordiska städer

Nyheter

03 september 2025

Benders erbjuder de första produkterna med evoZero-cement

Nyheter

02 september 2025

XL-Bygg lanserar jämställdhetsstipendium

Nyheter

02 september 2025

Västerstrands AIK en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

01 september 2025

Fortsatt nedgång av konkurser inom bygg

Nyheter

01 september 2025

Ny studie: Trä bättre än betong för biologiska mångfalden

Nyheter

29 augusti 2025

Beijer lanserar webbinarier om hållbart byggande

Nyheter

29 augusti 2025

CCS-värdekedjan i drift i Norge – snart kan Sverige bygga med nettonoll-betong

Nyheter

28 augusti 2025

Läs nya ByggMaterial!

Nyheter

28 augusti 2025

Flooré AB blir LK Flooré AB

Nyheter

27 augusti 2025

K-Bygg ny huvudleverantör av byggmaterial till Byggnads AB Tornstaden

Nyheter

26 augusti 2025

Ökning av påbörjade lägenheter under första halvåret 2025

Nyheter

25 augusti 2025

Beijer Karriärföretag och topp 10 bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2025

Nyheter

25 augusti 2025

Examensarbete: Trätakstolar visar klart lägst klimatavtryck

Nyheter

25 augusti 2025

Debatt: Inför ett grönt rotavdrag

Nyheter

25 augusti 2025

Nytt omställningslabb ska öka återbruket i byggsektorn

Nyheter

22 augusti 2025

Åtta av tio inom byggbranschen erbjuds insatser som främjar hälsan

Nyheter

22 augusti 2025

Ahlsell fortsätter expansionen av sitt logistikcentrum i Hallsberg

Nyheter

22 augusti 2025

Han får ansvar för Ahlsellkoncernens inköp och supply chain

Nyheter

21 augusti 2025

Peter Sjödelius ny vd för Optimeras dotterbolag

Nyheter

21 augusti 2025

Byggmarknaden växer med 2,2 procent - svaga hushåll bromsar återhämtningen

Nyheter

21 augusti 2025

Södra miljardsatsar i Kinda

Nyheter

20 augusti 2025

Arkitekter tror på sämre byggnader med nya byggregler enligt undersökning

Nyheter

20 augusti 2025

”På något sätt har jag polisådran kvar i mig”

Nyheter

20 augusti 2025

Att vara hållbarhetsambassadör ger en trygghet i det dagliga arbetet

Nyheter

20 augusti 2025

Byggstartsindikatorn: Svag utveckling för byggstarter i juli

Nyheter

20 augusti 2025

Han blir ny vd för XL-Bygg vid Siljan AB

Nyheter

18 augusti 2025

Vd-byte på Mestergruppen Sverige

Nyheter

15 augusti 2025

I stort sett oförändrat Byggkostnadsindex i juli 2025

Nyheter

15 augusti 2025

Vd-byte hos skivleverantör

Nyheter

11 augusti 2025

Mestergruppen fortsätter att ta marknadsandelar

Nyheter

11 augusti 2025

Han blir ny inköpschef på Assemblin El

Nyheter

11 augusti 2025

Ahlsell i Falun har Alltid Öppet: ”Många passar på att handla på väg till jobbet”

Nyheter

06 augusti 2025

Fortsatt svag volymökning i byggmaterialhandeln under andra kvartalet

Nyheter

06 augusti 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår