Coronaviruset har satt djupa spår i svenskt näringsliv, men den har också bidragit till att nya idéer skapats. När man kliver in genom dörrarna på K-Rauta i Täby möts man av en skylt vars text lyder ”Vi värnar om våra äldre och sköra”, något som också blev grunden för initiativet Click and Collect.
– Det var kunderna som skapade behovet. Helt plötsligt fanns det en grupp människor som inte kunde följa sitt köpmönster, då var vi tvungna att hitta på någonting nytt. På så sätt uppstod Click and Collect, säger Havine Amin, säljchef på K-rauta i Täby.
Click and Collcet fungerar på så vis att kunden lägger sin beställning online, K-Rauta packar ihop ordern och man hämtar sedan kan varorna hämtas upp utanför valt varuhus, utan att kunden behöver ta klivet in i butiken. Initiativet har uppskattats av kunderna.
– Responsen på Click and Collect har varit väldigt bra. Många är tacksamma och glada att tjänsten finns. Det gör hemmavistelsen lite drägligare och det är bättre för sinne och själ att få pyssla hemma. Vi känner dock att det är vi som ska vara tacksamma. Att kunderna fortfarande vill handla och besöka oss, säger Havine.
Att e-handeln pekat uppåt under pandemin är ingen överraskning i sig. När många arbetar hemifrån har en naturlig reaktion blivit att många väljer att se om sina hus och starta olika bygg- och renoveringsprojekt. För att matcha detta har K-Rauta även gjort det möjligt att prata med projektplanerare online.
– Det kan vara allt från att rita kök till badrum. Så vi kan nu även erbjuda det personliga mötet som egentligen sker i butik, online, säger Havine.
– Vi är i en ny era gällande digitalisering, plus att vi just nu genomgår en pandemi. Vi är på väg framåt i digitaliseringen och gör det vi kan för att utvecklas, säger Elin Ögren, tillförordnad varuhuschef på K-Rauta i Täby.
Det är ingen hemlighet att byggmaterialhandeln, jämfört med många andra branscher, haft en god försäljningsutveckling under Coronapandemin. Något som även K-Rauta i Täby märkt av.
– Vi har ökat i samtliga kategorier, även kategorier där vi inte trodde att vi skulle öka. Som en kund sa, när man arbetar hemifrån ser man alla skavanker, och då vill man göra något åt det, avslutar Havine.