Woody Bygghandels vd Peter Sjödahl tillsammans med inköpschef Marie Thelin har beslutat att man inte ska jobba med egna märkesvaror inom Woody.
Woody väljer helt bort satsning på egna märkesvaror
Nyheter
08 oktober 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Woody Bygghandel
Woody-kedjan går mot strömmen och väljer bort satsningen på egna märkesvaror. Istället för att marknadsföra legotillverkade produkter under egen etikett har man nu tagit beslutet att enbart satsa på välkända externa varumärken.
– Vi ska inte vara en konkurrent till våra leverantörer. Istället kommer vi helt och hållet fokusera på att vara en starkast möjliga samarbetspartner till dessa, konstaterar Woodys inköpschef Marie Thelin.
– Den kraft som vi skulle behöva lägga på att bygga upp och marknadsföra ett sortiment med egna märkesvaror, kan vi nu lägga på att utveckla den gemensamma affären med våra utvalda leverantörer per kategori. Något som ger win-win för båda parter.
Inom den svenska byggmaterialhandeln utmärker sig Woody Bygghandel med sin lokala förankring, med 49 fria lokala entreprenörer och totalt 100 anläggningar över landet.
– Våra utvalda leverantörer får lokal exponering och dessutom nationell marknads-täckning genom centrala aktiviteter och rikskundsavtal, utvecklar Marie Thelin.
Woodys vd Peter Sjödahl vill också framhålla att beslutet att inte sälja egna märkesvaror även innebär en satsning på närproducerat.
– Woody väljer att prioritera leverantörer och varumärken som fokuserar på hög kvalitet, miljömedvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling.
– Vi riktar oss dessutom till en medveten kundgrupp, där kvalitet i slutändan brukar väga tyngre än priset. Den prioriteringen är viktig för att tillverkningsindustrin ska kunna röra sig i en både miljömässigt och socialt hållbar riktning.
Annons: