Sofia Svanström, marknadschef på Bygma AB.
Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vår strategi är att överträffa kundernas förväntningar i kunskap, service och kvalitet. Vi strävar alltid efter att lösa de frågor och utmaningar våra kunder står inför före under och efter i sina projekt. Vi är en partner under hela processen och de ska känna att de har ett starkt stöd i att vi förstår konjunkturen och det tuffa klimat som råder och att vi med det gör allt för att få fram rätt produkter till rätt pris.
Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– Ett kvitto i vårt hårda arbete är vårt fina resultat i Better Business CX-Index där vi sticker ut med överlägset bäst resultat gentemot våra konkurrenter i branschen inom kundbemötande. Våra säljare skapar dagligen fantastiska förutsättningar för våra kunder att lyckas i sitt arbete. Vi har otroligt kompetent personal som både kan kalkylera, måttberäkna och komma med förslag och inspiration till merförsäljningprodukter för att skapa de bästa förutsättningarna och med det så blir vi också mer lönsamma. Merförsäljning handlar om att se helheten och visa på att vi erhåller alla delar i deras projekt och mervärdet i att inget missas eller förbises.
Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– För att inspirera till merförsäljning på våra anläggningar arbetar vi med att skapa inspirerande miljöer och visningsytor där kunderna kan se olika utställningar och få idéer till sina projekt. Vi har löpande kampanjer på våra anläggningar och dessutom kontinuerligt mindre till stora event där leverantörer besöker oss och ger mervärde och ökad köplust till våra kunder.
Bengt Uhlander, marknadschef K-Bygg.
Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vi arbetar med att inspirera till att starta upp olika projekt för gör-det-självaren. Dessutom ger vi olika tips och råd för att för att göra det enklare att komma i gång. Vi har också ett härligt filmsamarbete med Matte & Willy där vi berättar om olika material och hur de ska användas. Filmerna är både lärorika och användbara med en humoristisk knorr.
Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– Självklart genom olika aktiviteter i butik där kunderna får möjlighet att lära sig mer. Dessutom ser vi på en breddning och fördjupning inom flera produktområde tex ett större VA-sortiment och olika lösningar för energibesparing och försörjning tex med solceller.
Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– Vi tänker att möjligheten att påverka och utveckla verksamheten bidrar till ett starkt engagemang. Vi ser det som en del av vår företagskultur att få vara kreativ och påverka sin arbetsdag. Det kan tex vara genom att anordna olika typer av aktiviteter som bygger långsiktiga relationer med våra kunder. Ett lysande exempel är anordnade av Hantverksmässa där vi tillsammans med våra leverantörer satsar på information och 0utbildning under trivsamma former. Aktiviteten har dessutom ett välgörenhetsinslag i form av auktion. I år renderade det ett överskott på 132 000 kronor som i år gick till Barncancerfonden. En sådan aktivitet gör verkligen att man känner stolthet för sitt arbete.
Daniel Neanders, marknadschef och hållbarhetschef på Derome.
Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vi jobbar hela tiden för att förbättra oss och förenkla kundens vardag, det gör vi genom att hela tiden ha nära dialog med kunderna och utvecklas långsiktigt tillsammans.
Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– Vi har kampanjer som rullar hela tiden, där vi erbjuder kunderna fina priser. Vidare bygger mycket på våra medarbetares kompetens som vi vet uppskattas av kunderna. Vi är proffs som servar proffs, helt enkelt.
Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– Vi har mycket god stämning hos våra medarbetare, det är i tuffare tider som vår starka kultur verkligen är en styrka. Vi har under lång tid jobbat medvetet med vår företagskultur och att vi är ett familjeföretag genomsyras i hela vår organisationen. Vi bryr oss om varandra på riktigt, det skapar arbetsglädje.
Eddie Andersson, marknadschef på Bolist.
Har ni några speciella strategier för att locka igång byggsuget, jobbar ni exempelvis med gamification/nudging?
– Vi fortsätter som vi alltid gör inför högsäsong med ett starkt marknadsprogram som innehåller kampanjer med starka erbjudande, varumärkesbyggande kommunikation, samarbeten och event. Vi har i år sett till att den varumärkesbyggande kommunikationen är mer aktiverande och vi gör det genom vårt nya kommunikationskoncept Kom in till oss, som uppmanar kunderna att faktiskt komma i gång med sitt byggprojekt. Det syftar till att visa vår absolut främsta styrka, våra handlares kunskap och närhet till sina kunder. Detta genomsyras i all vår kommunikation, allt från kampanjer till TV-reklam. Kunderna ska känna sig trygga med att det är hos oss dom får bäst hjälp i sitt byggprojekt. Utöver detta så stimulerar vi byggsuget genom att kickstarta i gång säsong med en rejäl Byggfest. Det är lokala event som butikerna håller i, där är fokus på alla i det lokala samhället dvs hela familjen och byggare, ett event där man får ta del av erbjudanden, kunskap och roliga aktiviteter. Vi inleder också ett samarbete med programmet Stugdrömmar, där får vi göra det vi är bäst på som Sveriges närmaste Byggvarhus, leverera byggvaror till programmets byggprojekt runt om i landet. Vi vet att många av våra kunder går med just det, drömmar om att bygga en eller renovera en stuga. Med samarbetet vill vi vara med och skapa inspiration och samtidigt visa att vi är det bästa valet om man vill realisera sina Stugdrömmar.
Hur kan den enskilda bygghandelsbutiken hjälpa till att inspirera till merförsäljning?
– I våra butiker så får kunderna hjälp med hela sitt projekt, det är ju vår styrka att genom vår kunskap och service hjälpa kunden från ax till limpa. Det vet vi skapar merförsäljning. Annat som vi arbetar med är att ha en attraktiv butiksmiljö, där har vi satt ett nytt butikskoncept som ska göra kunden inspirerad till köp och lättare kunna navigera och hitta produkter Detta genom bättre skyltning, belysning och mer intressant och relevant butikskommunikation. Vi genomför också utbildningar i butiksexponering för våra handlare, där ligger fokus på ovan nämnt.
Hur behåller ni positiviteten och arbetsglädjen ute i butikerna?
– Våra butiker drivs av entreprenörer, det är också vår absolut största styrka, deras förmåga att ställa om till olika kundbehov och marknadsläge är oslagbar. Inte minst såg vi detta under pandemin där vi ökade rejält mer än branschen, många ut av våra butiker gjorde detta med samma personalstyrka. Så positiviteten och framåtandan är starkt drivet av våra entreprenörer. Det vi arbetar med centralt är just att lyfta dom, jobba med best practice och skapa förutsättningar för våra handlare att inspirera varandra. Sen arbetar vi också med utbildningar och återväxtprogram som ska inspirera och utveckla inte bara ägarna utan också deras personal.
Texten är hämtad från nummer 3 av tidningen ByggMaterial.