Lars Holmström, butikschef på Ahlsell i Norrköping.
I butiken finns över 20 000 artiklar inom VA, VVS, el, förnödenheter, verktyg och maskiner samt personlig skyddsutrustning.
Ahlsells nya anläggning i Norrköping är en av Sveriges största
Nyheter
08 december 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Henrik Nygård
I slutet av april slog Ahlsell upp portarna till sin nya anläggning i Norrköping, med mottot 5 000 kvadratmeter som gör det enklare att vara proffs.
När ByggMaterial besökte Ahlsells nya anläggning, några månader efter invigningen, luktade det fortfarande nytt i lokalen. Den nya anläggningen i Norrköping är över 5 000 kvadratmeter stor och därmed en av Ahlsells största i Sverige. Förutom butiken innefattar den även en avdelning för godshantering och kontor för cirka 60 säljare. Totalt arbetar 55 medarbetare där, varav 13 är butiksanställda.
– Vi hade vuxit ur vår gamla butik. Vi behövde fler kontorsplatser och större butiksyta. Samtidigt har våra kunders köpbeteende förändrats, nu beställer allt fler via telefon eller vår app och hämtar sedan upp varorna i butik. Detta ställde högre krav på vår godshantering. Nu har vi en drive in för snabb upphämtning av gods. Med den nya butiken har vi blivit mer effektiva i vår kundhantering och kapaciteten på godshanteringen har ökat, vilket medfört nöjda kunder, säger Lars Holmström, butikschef på Ahlsell i Norrköping.
I butiken finns över 20 000 artiklar inom VA, VVS, el, förnödenheter, verktyg och maskiner samt personlig skyddsutrustning. Och om kunden mot förmodan missat att det är en proffsbutik de klivit in i, påminns de snabbt. Inte enbart av den blå skylten på väggen, vars text lyder ” 5 000 kvadratmeter som gör det enklare att vara proffs”.
– Vi har inga priser på våra varor utan vi använder oss enbart av rabattbrev till våra kunder. Företag måste vara registrerade hos oss för att kunna handla här. Det enda vi har priser på är om det skulle vara en specifik kampanj, berättar Lars.
Den nya butiken stod klar mitt i den stundande pandemin.
– Sommaren var tuff. Det tar tid att få ordning på nya rutiner och allt vad en ny butik innebär. Men sedan augusti har vi märkt en kraftig ökning och har legat sex procent bättre, jämfört med föregående år, säger Lars och fortsätter:
– Sedan vi öppnade dörrarna den 27 april har vi bara fått plusbetyg från kunderna. Många säger att det är enklare att hitta och att vi har ett bredare sortiment nu. ”Snyggaste Ahlsell anläggningen” är ett betyg vi har fått. Vi har också lovat våra kunder en ordentlig invigning när Corona väl är över. Det ser vi fram emot, avslutar Lars Holmström.
Annons: