Dit man inte kan köra med bil går det nästan alltid att ta sig med andra transportslag. Några som delar denna lösningsorienterade inställning är byggvarukedjan Derome. Utan tidigare erfarenhet såg de hösten 2024 till att lösa sin första helikopterleverans i Sölvesborg, på förfrågan av en kund som skulle uppföra ett fågelobservationstorn i ett naturreservat.
– Helikopterleveranser hör inte till vanligheterna för oss. När kunden ställde frågan till mig visste jag inte om det skulle gå, men jag ville absolut hjälpa till så jag bad att få återkomma, säger Jonna Arnoldsson, innesäljare på Derome i Sölvesborg.
Specialfallet togs vidare till byggvarukedjans transportplanerare, Simon Karlsson, som satte igång att undersöka saken. Efter att ha jämfört olika alternativ kontaktade han en helikopterfirma. Därefter följde en omfattande förberedelseprocess. Allt material skulle planeras och packas noggrant för att undvika att spill skulle behöva bäras tillbaka.
– Vi var lite nervösa inför leveransdagen, men allt flöt på bra. Byggfirman hjälpte till med lastning och lossning. På knappt två timmar hade vi kört alla nio vändor. Sträckan var cirka 7 kilometer enkel väg och varje paket vägde cirka 800 kilo, säger Simon.
Efter helikopterleveransen har Derome fått fler extraordinära leveransförfrågningar.
– Vi håller just nu att titta på hur vi ska hjälpa en kund med en materialtransport ut till en ö. För att kunna genomföra det behöver vi lösa en pråm med kran. Vi håller på att leta efter partners som kan tillhandahålla det, säger Simon.
Vart går gränsen för vad som är möjligt för er att erbjuda inom leveranser?
– Jag vet inte om det finns några begränsningar. Allt går att kolla upp och vi hjälper till så gott vi kan. Så länge det finns någon extern aktör som kan ombesörja själva leveransen så hjälper vi gladeligen till att projektleda det hela, säger Jonna.
Specialleveranser är vardagsmat i skärgården
En aktör som har mer erfarenhet av specialleveranser är Vindö Byggvaror i Stockholms skärgård. De har utfört leveranser med båt i mer än 60 år. Vid millennieskiftet satsade de stort och köpte in en ny båt som kan lasta hela 40 ton.
– Den nya båten Hurtig Rut inledde en ny era i företaget. Stockholms skärgård är väldigt stor och vi ligger verkligen mitt i, som skärgårdens T-central, säger Daniel Kristiansen, vd och ägare.
Företagets logistik är genomarbetad och investeringar görs för att fortsatt kunna erbjuda kunderna bästa möjliga service och för att förbättra arbetsmiljön för medarbetare och även minimera påverkan på miljön. Hurtig Rut har nyligen fått nya motorer och just nu pågår ett arbete med att bygga ut kajen.
– Större delen av omsättningen sker via vår kaj och det är därför viktigt att den är anpassad för verksamheten. Vi har också anställd personal som kör båten, precis som vi har egna lastbilschaufförer. Det ger mervärde att ha vår egen personal i alla led, så att kompetens och engagemang följer med hela vägen ut till kund, säger Daniel.
Hur går era båtleveranser till?
– Innan säljarna lägger på luren är det ofta bokat och klart när, var och hur leveranserna ska göras. Därefter packas ordern och förbereds för leverans. Vi räknar ju inte båtleveranser till specialtransporter då det är det vi gör mest, säger Daniel.
Har ni några samarbeten med leveransföretag?
– Ja, vi jobbar också tillsammans med andra. Ska vi leverera till en ö vet vi till exempel ofta vilken farbror med traktor vi kan anlita för att köra den sista biten. Man får ett brett kontaktnät efter många år på samma plats och det är ofta bra att även känna till den ”lokala politiken” på respektive ö. Under högsäsong är det också många helikopterleveranser i skärgården.
Helikopter säger du, hur brukar ni hantera sådana leveranser?
– Vi har ett inarbetat arbetssätt även här. Vi packar, väger och markerar upp sådana kollin för att allt ska gå smidigt, sedan kör vi ut paketen med båt till den plats helikoptern ska köra från. Bokning av helikopter brukar hantverkarna ordna med. Vi ser till att sköta vår del av logistiken.
Ni kör många leveranser med lastbil också. Hur stor prisskillnad är det mellan olika transportslag?
– Det finns många faktorer som avgör. Tack vare att båten går så fort och att vi kan ha många order på samma tur så blir det prisvärt för kunden. På samma sätt tänker kanske många att helikopter är dyrt, men det behöver inte vara så. Det går åt så få timmar, även om timkostnaden är hög. Våra kranbilsleveranser är väldigt prisvärda i närområdet. Vi försöker att hänga med i tiden här med och köpte ny lastbil för ett år sedan och har även beställt in en elkranbil som ska komma till sommaren.
Var går gränsen för vad som är möjligt för er att erbjuda inom leveranser?
– Allt går att lösa. Väder och vind kan skapa fördröjningar, men på något vis når vi alltid ut. Det handlar bara om att ha engagerad och lösningsorienterad personal, avslutar Daniel.
Texten är skriven av tidningen ByggMaterials redaktion och hämtad ur nummer 1 2025
