Jonna Arnoldsson, innesäljare på Derome i Sölvesborg, Simon Karlsson, transportplanerare Derome och Daniel Kristiansen, vd och ägare Vindö Byggvaror, gör det lilla extra för att materialet ska komma fram.

Branschen som alltid levererar

Nyheter

Mitt i djupaste skogen, längs en fjällsida eller på en privat ö – vart kunden än önskar att bygga hjälper bygghandeln till att hitta lösningar. Här kan du läsa om några handlare som gör det lilla extra för att kunna leverera i alla lägen.

Dit man inte kan köra med bil går det nästan alltid att ta sig med andra transportslag. Några som delar denna lösningsorienterade inställning är byggvarukedjan Derome. Utan tidigare erfarenhet såg de hösten 2024 till att lösa sin första helikopterleverans i Sölvesborg, på förfrågan av en kund som skulle uppföra ett fågelobservationstorn i ett naturreservat. 

– Helikopterleveranser hör inte till vanligheterna för oss. När kunden ställde frågan till mig visste jag inte om det skulle gå, men jag ville absolut hjälpa till så jag bad att få återkomma, säger Jonna Arnoldsson, innesäljare på Derome i Sölvesborg. 

Specialfallet togs vidare till byggvarukedjans transportplanerare, Simon Karlsson, som satte igång att undersöka saken. Efter att ha jämfört olika alternativ kontaktade han en helikopterfirma. Därefter följde en omfattande förberedelseprocess. Allt material skulle planeras och packas noggrant för att undvika att spill skulle behöva bäras tillbaka.

– Vi var lite nervösa inför leveransdagen, men allt flöt på bra. Byggfirman hjälpte till med lastning och lossning. På knappt två timmar hade vi kört alla nio vändor. Sträckan var cirka 7 kilometer enkel väg och varje paket vägde cirka 800 kilo, säger Simon. 

Efter helikopterleveransen har Derome fått fler extraordinära leveransförfrågningar. 

– Vi håller just nu att titta på hur vi ska hjälpa en kund med en materialtransport ut till en ö. För att kunna genomföra det behöver vi lösa en pråm med kran. Vi håller på att leta efter partners som kan tillhandahålla det, säger Simon. 

 

Vart går gränsen för vad som är möjligt för er att erbjuda inom leveranser?

 – Jag vet inte om det finns några begränsningar. Allt går att kolla upp och vi hjälper till så gott vi kan. Så länge det finns någon extern aktör som kan ombesörja själva leveransen så hjälper vi gladeligen till att projektleda det hela, säger Jonna. 

 

Specialleveranser är vardagsmat i skärgården

En aktör som har mer erfarenhet av specialleveranser är Vindö Byggvaror i Stockholms skärgård. De har utfört leveranser med båt i mer än 60 år. Vid millennieskiftet satsade de stort och köpte in en ny båt som kan lasta hela 40 ton. 

– Den nya båten Hurtig Rut inledde en ny era i företaget. Stockholms skärgård är väldigt stor och vi ligger verkligen mitt i, som skärgårdens T-central, säger Daniel Kristiansen, vd och ägare.

Företagets logistik är genomarbetad och investeringar görs för att fortsatt kunna erbjuda kunderna bästa möjliga service och för att förbättra arbetsmiljön för medarbetare och även minimera påverkan på miljön. Hurtig Rut har nyligen fått nya motorer och just nu pågår ett arbete med att bygga ut kajen. 

– Större delen av omsättningen sker via vår kaj och det är därför viktigt att den är anpassad för verksamheten. Vi har också anställd personal som kör båten, precis som vi har egna lastbilschaufförer. Det ger mervärde att ha vår egen personal i alla led, så att kompetens och engagemang följer med hela vägen ut till kund, säger Daniel.

 

Hur går era båtleveranser till?

– Innan säljarna lägger på luren är det ofta bokat och klart när, var och hur leveranserna ska göras. Därefter packas ordern och förbereds för leverans. Vi räknar ju inte båtleveranser till specialtransporter då det är det vi gör mest, säger Daniel.

 

Har ni några samarbeten med leveransföretag? 

– Ja, vi jobbar också tillsammans med andra. Ska vi leverera till en ö vet vi till exempel ofta vilken farbror med traktor vi kan anlita för att köra den sista biten. Man får ett brett kontaktnät efter många år på samma plats och det är ofta bra att även känna till den ”lokala politiken” på respektive ö. Under högsäsong är det också många helikopterleveranser i skärgården.

 

Helikopter säger du, hur brukar ni hantera sådana leveranser?  

– Vi har ett inarbetat arbetssätt även här. Vi packar, väger och markerar upp sådana kollin för att allt ska gå smidigt, sedan kör vi ut paketen med båt till den plats helikoptern ska köra från. Bokning av helikopter brukar hantverkarna ordna med. Vi ser till att sköta vår del av logistiken. 

 

Ni kör många leveranser med lastbil också. Hur stor prisskillnad är det mellan olika transportslag?

– Det finns många faktorer som avgör. Tack vare att båten går så fort och att vi kan ha många order på samma tur så blir det prisvärt för kunden. På samma sätt tänker kanske många att helikopter är dyrt, men det behöver inte vara så. Det går åt så få timmar, även om timkostnaden är hög. Våra kranbilsleveranser är väldigt prisvärda i närområdet. Vi försöker att hänga med i tiden här med och köpte ny lastbil för ett år sedan och har även beställt in en elkranbil som ska komma till sommaren.

 

Var går gränsen för vad som är möjligt för er att erbjuda inom leveranser? 

– Allt går att lösa. Väder och vind kan skapa fördröjningar, men på något vis når vi alltid ut. Det handlar bara om att ha engagerad och lösningsorienterad personal, avslutar Daniel. 

 

Texten är skriven av tidningen ByggMaterials redaktion och hämtad ur nummer 1 2025

Annons:

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Från K-Rauta till K-Bygg i Eskilstuna: ”En väldigt spännande resa”

Nyheter

27 maj 2025

Årets kulörtrender för fasad: ”Varma och mjuka toner”

Nyheter

27 maj 2025

Dags igen för Bolist Byggfest

Nyheter

27 maj 2025

Alrik tar in ny finansiering på totalt 7 miljoner euro

Nyheter

27 maj 2025

Antalet byggstölder minskar – lägsta nivån på fem år

Nyheter

26 maj 2025

Derome totalentreprenör för ny förskola med återbruk i centrum

Nyheter

23 maj 2025

Gustavsberg och Holgers Stugmaterial i samarbete kring återbruk

Nyheter

23 maj 2025

Två nya K-Bygg slår upp portarna

Nyheter

23 maj 2025

Tvist mellan Sveff och SundaHus avgjord i domstol

Nyheter

22 maj 2025

Darko Pervan får Näringslivsmedaljen 2025 för golvuppfinning

Nyheter

22 maj 2025

Invigning av XL-Bygg Upplands Väsby

Nyheter

22 maj 2025

Fasadmaterial av 100 procent papper testas

Nyheter

22 maj 2025

Bygma storsatsar i Luleå med nytt byggvaruhus

Nyheter

22 maj 2025

Stiftelsen Barnens Ö får hjälp att bygga hinderbana av XL-Hjälpen

Nyheter

22 maj 2025

Ny rapport: Dramatisk minskning av farliga byggmaterial

Nyheter

22 maj 2025

Tappet i golvförsäljningen fortsatte 2024

Nyheter

22 maj 2025

Nu öppnar nya K-Bygg även i Marieberg, Örebro

Nyheter

22 maj 2025

Maria Andersson blir ny affärsområdeschef för Onninen Sverige

Nyheter

21 maj 2025

Tio träslöjdslärare finalister till Smörknivsstipendiet

Nyheter

21 maj 2025

Derome bygger trädgårdsstad i trä – så ska Göinge By se ut

Nyheter

21 maj 2025

Bostadsbyggandet ökade i april enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

21 maj 2025

XL-Bygg lanserar Trallens dag

Nyheter

20 maj 2025

Svag start för limträförsäljningen 2025 – bygghandeln kan bli ljusglimt

Nyheter

19 maj 2025

Ny arkitektundersökning: Naturlig färg, återbruk och integrerade solceller i topp

Nyheter

19 maj 2025

Hon blir Årets byggkvinna 2025

Nyheter

16 maj 2025

Ny kommunikationschef för Saint-Gobain Distribution Sweden

Nyheter

16 maj 2025

Byggvarslen sjönk under april

Nyheter

16 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår