Simon hade, med undantag för några ströjobb, arbetat som kock i hela sitt vuxna liv när han bestämde sig för att göra ett skifte i karriären och ge sig in i en helt annan bransch – byggbranschen.
Under två decennier var han verksam som kock på olika restauranger. Främst i hemstaden Vimmerby där han startade och drev den egna restaurangen Smak under några år, men också i Stockholm, Sälen och på Öland. En stor milstolpe i kockkarriären var när han var med på en nobelmiddag som dessertkock.
Kockyrket var dock stressigt och slitsamt och efter hand började en tanke slå rot om att göra något helt annat.
– Förutom att det var tufft i själva branschen hade jag också haft några kämpiga år personligen så jag behövde helt enkelt en nystart i livet, förklarar Simon.
En av Simons kompisar, Kristoffer Lindblad, är säljchef på Beijer Bygg i Västervik och vid ett tillfälle började de prata jobb.
– Kristoffer berättade då att de sökte en företagssäljare och att det kanske kunde vara något för mig. Jag trodde nog först att han skojade, men till slut sa jag till honom att om du är seriös är jag superintresserad, säger Simon.
Det var inget skämt och i januari i år började Simon Johansson på sitt nya jobb. Han hade ingen erfarenhet från vare sig försäljning eller byggbranschen. Däremot har han byggt och renoverat en del på fritiden.
– Tack vare det hade jag ändå en ganska bra grundkoll. Ändå blev det ett rejält wake-up-call när jag väl var på plats och insåg hur otroligt mycket artiklar det finns och hur komplex hela branschen är. Det är galet roligt och varierande men också en stor utmaning att lära sig allt. Det sägs att det tar tre år innan man kan den här branschen, och det stämmer säkert.
Simon beskriver sig själv som en person som gillar utmaningar och att ha tydliga mål att jobba mot.
– Beijer Bygg är en stor aktör med extremt tydliga mål och verktyg för att nå dit, vilket passar mig. Sedan har jag otroligt bra kollegor som stöttar mig och svarar på alla mina frågor. Jag upplever också att det finns en stor förståelse hos kunderna för att jag kanske inte alltid kan svara på en fråga direkt utan kanske behöver rådfråga en kollega först.
Vad är roligast med ditt nya jobb?
– Att jag får använda min kreativa sida som säljare. Det kanske låter lite märkligt att prata om kreativitet i det här yrket, men för mig är det en kreativ process att ta fram ritningar på ett litet uthus eller en stor företagsfastighet, för att sedan kalkylera och presentera en offert. Jag gillar också att det är lite tävling i försäljning, det motiverar mig.
Finns det erfarenheter från kockyrket som du kan dra nytta av som byggmaterialsäljare?
– Det tror jag absolut, framför allt kontakten med människor som man får mycket av i restaurangbranschen också. Det personliga mötet är otroligt viktigt som säljare. Men också stresståligheten, att kunna fokusera på en sak i taget när det är mycket att göra.
Vad har du fått för reaktioner på ditt karriärbyte?
– Bara positiva! De allra flesta vet att restaurangbranschen är slitig och att jag har några tuffa år i ryggen. Flera av mina vänner jobbar som snickare och tycker det är superkul att jag har kommit in i branschen, även om många också blev lite förvånade såklart.
Att ta klivet in i byggmaterialbranschen är något som Simon Johansson rekommenderar flera att göra.
– Även om du är helt grön, våga ta steget och söka en tjänst! Det går om man bara vill. Jag skäms aldrig för att fråga när jag är osäker, jag frågar hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det här är bland det roligaste jag har gjort och som det känns nu är jag på helt rätt plats.
Fakta/Simon Johansson
Ålder: 37
Bor: I Västervik.
Familj: Mamma, syster och bror. I övrigt öppen för förslag.
Intressen: Umgås med familj och vänner, golf.
Fakta/Beijer Byggmaterial Västervik
Erbjuder: Varor och tjänster till byggproffs och hemmaproffs.
Antal anställda: Tio.
Omsättning: Cirka 70 miljoner.
Texten är skriven av ByggMaterials redaktion och hämtad ur nummer 2 2025 av tidningen.
