K-Bygg i Eskilstuna är en av nio före detta K-Rauta-anläggningar i Sverige som anpassas för att bli en del av K-Bygg-konceptet med en tydligare inriktning på professionella kunder. Johan Gilleved är platschef i Eskilstuna och han berättar att övergången ägde rum i höstas men att det är först nu i vår som hela processen är klar.
– Måndagen den 7 oktober 2024 konverterade vi från K-Rauta till K-Bygg. Vi stängde i två dagar för att göra affärssystemsbyte och mycket annat. Själva ombyggnaden i anläggningen har pågått under hela vintern och beräknas vara klar i april, säger han.
Att genomgå en förändringsresa i den här dimensionen innebär både vinster och utmaningar.
– Vi bygger om hela vår anläggning för att bli toppmodern och anpassad för proffskunden. Det är också en stor fördel att vi arbetar i samma affärssystem som övriga 56 K-Bygg-anläggningar. Samtidigt vet alla som varit med om ett affärssystemsbyte att det är utmanande. Lägg därtill att vi bygger om och anpassar vår anläggning, vi har nytt beställningsförfarande, nytt schema och nytt fakturaprogram, delar av personalen har nya arbetsuppgifter, med mera.
När ombyggnaden är helt klar blir K-Bygg Eskilstuna en toppanläggning med en modern invändig bygghall. Butiken blir mindre och effektivare med låga skepp, så att kunden lätt hittar det den söker.
– Vi kommer ha stora ytor så vi kan ta emot stora volymer av virke, skivor och annat tungt byggmateriel. Vi går från 108 till 165 rullfack för virke och går från 38 hyllmeter list till 49 hyllmeter.
Sortimentet är också till viss del nytt.
– Vi har tagit in helt nya leverantörer och har även bytt vissa leverantörer så att vi kan samarbeta lättare och ha bättre synergier i regionen, bland annat inom list, gips och virke. Vi har även tagit bort hela segment som till exempel trädgårdsmöbler och pooler, samt minskat trädgårdskategorin för att ge utrymmer till ett djupare sortiment inom bygg, säger Johan Gilleved.
Ni är mer inriktade mot proffsen nu. Hur gör ni för att de ska hitta till er?
– Det gäller att balansera mellan att ta hand om och vårda våra befintliga kunder och att vara synliga på marknaden och våga bjuda in nya kunder så de får se och prova vår nya anläggning. Vi har en säljgrupp med hög kompetens och hög serviceförmåga och vi kommer att satsa på att synas samt att lagerhålla artiklar och segment som konkurrenter måste beställa.
Den största skillnaden med att jobba mot proffs jämfört med konsumenter är enligt Johan Gilleved att produkter måste levereras ännu snabbare och smidigare.
– Tillgängligheten är a och o! Kunden ska inte behöva stå och vänta, därför måste vi ligga steget före och ta hem rätt saker i rätt volym. Det som gäller framåt för oss är utan tvekan att ge en service som imponerar.
Privatkunder är fortfarande välkomna till butiken.
– Vi är en stor anläggning med en historia av väldigt starkt B2C-försäljning. Även om vi riktar om försäljningen mot B2B välkomnar vi den kvalitetsmedvetne konsumenten. Vi har ett brett sortiment och väldigt generösa öppettider, vilket tilltalar både proffskunden samt konsumenten.
Vilka reaktioner har ni fått från kunderna?
– I stort och på lång sikt har det varit positiva signaler från kunder. Sen är det så klart svårt att se och förstå helheten när vi nu bygger om så pass mycket. Man är spänd på att se slutresultatet!
Det var 2023 som ägarkoncernen Kesko beslutade att koncentrera den svenska verksamheten under varumärket K-Bygg. I och med det valde man också att öka sitt fokus på att betjäna professionella kunder, vilket gjorde att några K-Rauta-butiker stängdes ner. Eskilstuna var en av de butiker som koncernen såg stor potential i och ville fortsätta driva.
– Det är en otrolig möjlighet för oss att vara med om något så här stort! Nu får vi en delvis ny inriktning och det investeras i vår verksamhet, vilket ger oss en unik möjlighet och känslan av en nytändning för hela verksamheten, säger Johan.
Den omgjorda anläggningen firas med nyöppning.
– Det blir ett stort event för inbjudna proffskunder och leverantörer, men även aktiviteter för våra privatkonsumenter.
Fakta/K-Bygg Eskilstuna
Grundades: 2009 som K-Rauta.
Ägare: Kedjan Kesko.
Anläggning: 20 000 m2, försäljningsyta cirka 12 000 m2, och parkering 7 500m2.
Personal: 35 personer inklusive extrapersonal.
Texten är skriven av ByggMaterials redaktion och hämtad ur nummer 2 2025 av tidningen.

Sedan tidningen kom ut har K-Bygg Eskilstuna nyöppnat, läs mer om det här.