Magnus Ohlsson, vd Happy Homes.

Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Företagaren

Med många års erfarenhet från detaljhandeln och olika frivilligkedjor i ryggen satt Magnus Ohlsson fyra år som styrelseordförande för Happy Homes. 2020 tog han över vd-stolen - och det har knappast blivit någon tid att luta sig tillbaka sedan dess. – Man kan lugnt säga att det varit turbulenta år där det gått både upp och ner - men mest upp, säger han.

Happy Homes är en medlemsägd frivilligkedja med över 80 butiker. Med andra ord kan det också finnas ungefär 80 olika viljor. 

– Våra handlare är ju också våra ägare och min tidigare erfarenhet från frivilligkedjor är att det finns risk för att det blir spretigt när många ska komma överens. Vi har löst det genom att sätta alla ägarna ner och bett dem skriva ett ägardirektiv där de förklarar varför de har det här bolaget tillsammans och vilka prioriterade projekt de vill att styrelse och ledning ska driva. Det har fungerat jättebra, säger Magnus Ohlsson.

Magnus sista uppdrag som styrelseordförande var att hjälpa ägarna att ta fram direktivet. Han ser det som ett bra styrdokument för att veta vad ledning och styrelse förväntas leverera. En gång om året har man ett ägarmöte där man öppnar upp dokumentet och ser om något ska ändras. 

I samband med att direktivet blev färdigt blev också vd-rollen vakant. 

– Jag skulle gå in som interim och skriva om alla handlaravtal, sedan kom pandemin och vi hittade på en massa roligt att göra ihop, och så blev jag kvar som vd. 

Magnus ser positivt på att arbeta i en ägarledd organisation när tiderna blir sämre. 

– Jag ser det som en styrka att våra butiksägare kan vara mer flexibla i kostnader än en stor centralägd kedja. Jag är betydligt hellre i en sådan här organisation just nu än i en som är noterad på börsen. 

 

Hur tror du det ser ut framåt för branschen i stort? 

 – Vi kommer från en situation där vi varit gynnade av pandemin med vad den inneburit med fokus på hemmet och en blomstrande bostadsmarknad. Nu är allt tvärtom med en vikande bostadsmarknad och färre nybyggnationer. Resebranschen har ju ökat, men man kan ju tänka att även om konsumenterna har en resa bokad i sommar så är det någon gång som deras resebudget tar slut. Jag tror att de små hemmaprojekten kommer att bli fler och att man bor kvar och vårdar det hus man har istället för att flytta till något nytt. Där tror jag vi har en fördel av att jobba med ytskikt. 

Ytskikten kommer nästan sist i kedjan vid nybyggen, vilket gör att konjunkturnedgångar ofta inte påverkar Happy Homes direkt. 

– Vi kommer antagligen bli som mest påverkade om något år av de byggstarter som inte blir av nu, så än så länge ser vi inga dramatiska tapp. Med vår mix av konsument och proffskunder har vi historiskt sett balanserat konjunkturerna bra, men man får vara ödmjuk inför det som komma skall, säger Magnus. 

Sedan 2020 har Happy Homes bland annat lanserat det egna varumärket Lycke, och även en ny webb och webbshop. Webbshopen drivs centralt och man har ett eget e-handelslager, men den fungerar kanske främst som ett skyltfönster för handlarna. 

– Men vi resonerar som så att om konsumenterna ändå ska handla online kan de lika gärna göra det av oss. Omsättningen är blygsam, men vi märker att trafiken ökar nu när marknaden viker, så gissningsvis är det fler som är inne och kollar priser, men de flesta handlar ändå lokalt sedan. 

Det egna varumärket Lycke med färg och tapeter till lite lägre priser är ett sätt att ha något att erbjuda alla konsumenter. 

– Vår satsning på egna varumärken gör att vi kan mäta oss med lågprisaktörerna i priser, och konsumenten får ändå ta del av våra handlares service och expertkunskap. 

I höst kommer en ny tapetkollektion och nya färgkartor från Lycke, och man tittar också på fler, ännu hemliga, sortimentsområden. 

– Det här är ett nytt sätt att sälja för oss och det är viktigt för oss att ha. Det är ett unikt sortiment som bara vi har och vi har bland annat använt våra duktiga butikschefer för att färgsätta tapeterna. Det har varit ett stort engagemang i butikerna och ett bra sätt för oss att bygga laget. 

 

Hur ser du på konkurrensen inom ytskiktsmarknaden? 

– Vi ser inte andra färgfackhandlare som konkurrenter, utan det kanske främst är bygghandeln som vill sälja volymer och använt våra produkter som indragare och sedan tjänat pengarna på andra segment. Sedan finns det ju många onlinebutiker främst inom tapeter som pressar priserna, och även generalister inom lågprissegmentet. Där är våra egna produkter viktiga med priser som matchar lågprisvaruhusen. Det har blivit tuffare konkurrens, men samtidigt tycker vi att vi är mer experter på färg än de som ska kunna allt.  

 

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb? 

 – Det är viktigt att hålla fokus och räkna med att det finns ledtider från att ett beslut är taget till att det genomförs. Informationen är också en utmaning i alla organisationer, att nå alla i butikerna som jobbar ut mot kund och berätta om varför vi gör vissa saker, säger Magnus. 

 

Och vad är roligast?

– Att det finns en stark genomförandekraft när man väl tar beslut och det här är också en bransch i stark förändring. Och så är det kul med inredning. 

 

Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en ledare? 

– Tydlighet, men också ödmjukhet och att man inser att man inte kan allt själv. Man måste förstå hur man bygger en grupp och ha verktygen för att göra det, men behöver också lite mod i genomförandet så att man inte blir stående på ett ben, säger Magnus.

 

 

Magnus Ohlsson

Bor: Sollentuna/Svärtinge

Familj: Fru, fyra barn och två bonusbarn samt mopsen Hugo

Gör helst på fritiden: Odlar, fixar i trädgården och lagar mat

Oanad talang: Över 35 år sedan gymnasiet men jag kan fortfarande alla grundämnenas beteckningar i det periodiska systemet

 

Artikeln är hämtad ur nummer 4 2023 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

Deromes butik ett stenkast från jordskredet

Företagaren

26 juni 2024

Johan Augustsson, ny vd på Mestergruppen: ”Det handlar alltid mer om människor än om affärsmodeller”

Företagaren

12 juni 2024

En riktig resa för Bolist Trosa

Företagaren

04 juni 2024

Branschprofil blir ny vd för Sveriges Fria Bygghandlare

Företagaren

29 maj 2024

”Vårt mantra är att vara glada på jobbet”

Företagaren

29 maj 2024

Nyöppning av hyvleriet efter branden hos XL-Bygg Björka

Företagaren

28 maj 2024

XL-Bygg Hilmer gör nyförvärv i Värmland

Företagaren

24 maj 2024

Ny delägare till Bolist i Ljungaverk och Ånge

Företagaren

23 maj 2024

Johan Axelsson, ny vd på Derome Bygg och Industri: ”Man måste försöka se det som hälsosamt att det svänger”

Företagaren

15 maj 2024

Bolist Idre inviger ny butik – mindre än ett år efter branden

Företagaren

08 maj 2024

Mela Holding i Umeå ny majoritetsägare av Happy Homes Luleå

Företagaren

02 maj 2024

XL-Bygg Lagan öppnar byggmaterialhandel i Ljungby

Företagaren

02 maj 2024

Mestergruppen växer med nya butiker

Företagaren

29 april 2024

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Företagaren

19 april 2024

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2024!

Företagaren

14 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Företagaren

08 april 2024

Ulrika Svensson, delägare för XL-Bygg Åkersberga: ”Jag har aldrig tittat åt något annat yrke”

Företagaren

20 mars 2024

Han blir ny vd för Mestergruppen Sverige

Företagaren

13 mars 2024

En container kommer lastad – med återbruk

Företagaren

06 mars 2024

Kristdala Bygg blir en del av Bolist

Företagaren

04 mars 2024

Peter Sjöström, inköpsdirektör på Beijer: ”Vi lär se en vändning under eller strax efter sommaren”

Företagaren

21 februari 2024

Marknadsplatsen Tørn växer

Företagaren

30 januari 2024

Happy Homes Värmdö årets Jotun-återförsäljare

Företagaren

30 januari 2024

Ny delägare i Bolist Taberg

Företagaren

23 januari 2024

Bolist tar över byggvaruhus i Ånge

Företagaren

15 januari 2024

Från tennisproffs till vd på bygghandelskedja

Företagaren

10 januari 2024

”Om 1,5 år har vi öppnat upp något som är mycket bättre än det vi hade i maj”

Företagaren

13 december 2023

Louise bytte blommor och blad mot virke och skruv

Företagaren

29 november 2023

Kedjorna om kompetenstapp och framtidens rekrytering

Företagaren

15 november 2023

Beijer Västerås: ”Ingen ställer upp för en kollega men alla ställer upp för en kompis”

Företagaren

15 november 2023

Derome i Stenungsund flyttar tillbaka efter skredet

Företagaren

14 november 2023

”Det sker en enorm utveckling i branschen”

Företagaren

01 november 2023

”Kvinnor skulle behöva mer av det manliga självförtroendet”

Företagaren

01 november 2023

”Jag känner stolthet över att vara med och bygga Sverige”

Företagaren

01 november 2023

”Man behöver inte längre ha skinn på näsan”

Företagaren

01 november 2023

Han blev årets vinnare i Bolist Byggstart

Företagaren

31 oktober 2023

Mal Proff om Sverigeetableringen

Företagaren

18 oktober 2023

”Vi kommer fortsätta ta marknadsandelar i regionen”

Företagaren

04 oktober 2023

Optimera Malmö Trä är Årets Byggmaterialhandlare 2023

Företagaren

29 september 2023

ROT i fokus vid politikerbesök

Företagaren

06 september 2023

Generationsskifte hos Bolist Braås

Företagaren

30 augusti 2023

Mycket på gång hos Årets medlem inom XL-Bygg

Företagaren

24 augusti 2023

Verktygshuset i Kiruna sätter kunden i fokus

Företagaren

23 augusti 2023

”Vi ska vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande”

Företagaren

09 augusti 2023

”Vi har möjlighet att gasa i en osäker tid”

Företagaren

31 maj 2023

Fransson & Neij har rest sig ur askan

Företagaren

19 april 2023

”Jag tycker om att bygga saker som har ett syfte”

Företagaren

19 april 2023

Karl Hedin bygger nytt i fjällvärlden

Företagaren

22 mars 2023

XL-Bygg Herrljunga öppnar snart ny bygghall

Företagaren

21 mars 2023

”Vi lever på att vi har kompetensen och relationen på orten”

Företagaren

22 februari 2023

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår