E-handeln minskade – men inte för bygghandeln
Nyheter
30 maj 2022
Text: Emma Sellbrink Foto: Pixabay
Efter två exceptionellt starka e-handelsår tappar e-handeln i omsättning under årets första kvartal, enligt Postnords E-barometer. Minskningen med 8 procent ska dock sättas i relation till förra årets rekordtillväxt. En av branscherna som går mot strömmen är bygghandeln, som växte med 2 procent.
Många branscher utmanades under det första kvartalet 2022. Enbart tre branscher växte under perioden; apoteksvaror med 13 procent, kläder och skor med 3 procent och bygghandel med 2 procent. Tuffast var kvartalet för dagligvaruhandeln på nätet, som minskade med 19 procent, tätt följd av kategorierna sport och fritid och böcker och media, som båda tappade 15 procent.
- Efter rekordtillväxten under pandemin var det väntat att e-handeln skulle minska när samhället öppnade upp. Tillsammans med Rysslands krig i Ukraina och dess påverkan på världsekonomin leder det till ett historiskt trendbrott för e-handeln. Trots det här hacket i kurvan finns det ingen anledning att tro något annat än att e-handeln kommer att fortsätta att växa över tid, som den gjort under många år, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige.
Om undersökningen
PostNord följer utvecklingen inom svensk e-handel, i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. E-barometern Q1 bygger på resultaten av en företagsundersökning (genomförd under april och maj 2022) och konsumentundersökningar (genomförda mellan februari och maj 2022 av Kantar Sifo). Totalt svarade omkring 7 200 svenskar på konsumentundersökningarna.
Annons: