Boken ”Bygga åt idioter” har blivit en succé och Beijer Byggmaterial har nått ut med budskapet att belysa kundsituationerna ur ett hantverkarperspektiv, menar Elisabet Heinrich, marknads- och kommunikationschef.

Bygga åt idioter – en riktig säljsuccé. Men boktiteln har gjort många upprörda

Nyheter

De första 10 000 exemplaren av Beijers bok ”Bygga åt idioter” sålde slut på några veckor och inför julen trycktes det upp en ny upplaga på 6 000 exemplar. Men den provocerande titeln har också retat upp en del privatkunder som undrar om de betraktas som idioter av bygghandelsföretaget.

”Bygga åt idioter” är en del av kampanjen ”Vi bygger dom som bygger” som Beijer Byggmaterial körde igång 2017. Bygghandelsföretaget villa skapa en debatt kring tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Beijer vill i stället belysa kundsituationen ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter fram 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer som ibland uppstår bland hantverkare och kund. 

Ljudboken fick ännu större genomslagskraft och har över en halv miljon lyssningar. Den följdes upp med en lika succéartad podd där tv-profilen Adam Alsing intervjuar olika hantverkare som berättar sina historier om märkliga kundmöten. Även podden har namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.

– Den var den näst mest lyssnade podden under flera veckor och det är vi självklart nöjda med, säger Elisabet Heinrich.

Det var för att tränga igenom mediebruset som boken fick en provokativ titel.

– Om vi kallat den ”Så förbättrar du ditt kundbemötande” hade vi inte uppnått den här effekten, säger Elisabet Heinrich, marknads- och kommunikationschef hos Beijer Byggmaterial.

Men var ni inte rädda för att boktiteln i stället skulle förstärka bilden av hantverkaren som kaxig och överlägsen?

– Vi hade gjort vår läxa väldigt grundligt och vårt varumärkeskoncept syftar till att få slut på fördomar kring hantverkare och i stället lyfta branschen. 

Upprörda kunder

Även om Beijer gjorde sin läxa grundligt så rörde ändå boktiteln upp känslor hos en del privatkunder.

– Vi har frekvent fått frågan om vi anser att våra kunder är idioter. Svaret för oss är enkelt, vi anser inte att våra kunders kunder, slutkonsumenter, är idioter. Ingen annan heller för den delen. Tvärtom så har vi stor respekt för Sveriges alla hemmasnickare. Titeln är snarare en lek med Thomas Erikssons bok ”Omgiven av idioter” som syftar på att vi alla är olika, snarare än faktiska idioter, säger Elisabet Heinrich.

– För första gången någonsin pågår en debatt, en dialog och en reflektion om vad det innebär att vara hantverkare. Därmed kan vi också säga att vi lyckats med vår ambition, nämligen att berätta en annan sida av historien och samtidigt skapa debatt om det gemensamma ansvaret för ett lyckat samarbete, summerar Elisabet Heinrich.

Boken innehåller tips på hur man kan hantera situationerna som kan uppstå mellan hantverkare och kund. 

– Vi på Beijer vill bidra till att skapa bättre förståelse och upplevelser i byggprojektet.

Kan du ge exempel?

Det kan var när en hantverkare och kund kommit överens om en lösning som ändras när kunden senare önskar en annan, dyrare, delkomponent. På grund av kommunikationsmissar förväntas ändå slutpriset bli detsamma, och när fakturan kommer så uppstår konflikt. Detta hade kunnat undvikas genom mer tydlighet och bättre kommunikation, vilket är lösningar som boken belyser.

Gillas av Offerta

Nu fortsätter kampanjen med att belysa lösningarna i stället för problematiken i kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder. På Beijers sajt finns en sida full med förlag på lösningar kopplat till tjänster och kunskap som de vill bidra med för att stödja hantverkarna i deras projekt.

Sajten Offerta, som förmedlar uppdrag mellan hantverkare och privatpersoner, tycker om initiativet.

– Att vilja förbättra kommunikationen mellan konsumenter och hantverkare är bra.  Hantverkare blir ibland uthängda som hel yrkeskår vilket onekligen är orättvist. Av just den anledningen uppmanar vi både företag och konsumenter att använda sig av referenser och omdömen och skriva tydliga offerter för att undvika missförstånd, säger Offertas marknadschef Caroline Lindblad.

Annons:

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår