Linda Hammastrand har bland annat varit Director of Passion på Clarion Hotels.

”Vi måste börja framsnacka varandra”

Nyheter

– Lyckan kommer till den som förstår att det är medarbetarna som gör jobbet. Vi måste vända på hierarkierna, du jobbar inte för din ledare utan ledaren jobbar för dig. Orden är Linda Hammarstands, välanlitad föreläsare och utbildare som hjälper organisationer på vägen mot ett attraktivt varumärke och en passionerad och högpresterande företagskultur.

Linda Hammarstrand driver företaget Culture Academy. Tidigare har hon bland annat jobbat över 20 år inom Stenasfären, där en av uppgifterna var att levandegöra företagets affärsfilosofi och värdegrund till koncernens 22 000 anställda världen över. Men det som kanske ändå sticker ut mest i meritlistan är Lindas senaste jobb, som Director of Passion på Clarion Hotels för Petter Stordalen.

– Förutom att det måste vara Sveriges coolaste titel så säger den mycket om vem jag är, jag brinner för mjuka värden, säger hon. 

 

Röja undan hinder

Hon menar att ledarna har en oerhört viktig roll i framtidens företag. Men inte genom att peka med hela handen utan genom att lyfta medarbetarna och röja undan hinder för deras arbete.

– Den dagen man gör människor värdefulla, den dagen börjar de göra vanliga saker ovanligt bra. Ledarskap är ett rent serviceyrke – uppgiften är att serva teamet med det de behöver för att göra ett bra jobb. Framtidens ledare förstår att det är mjuka värden som skapar hårda värden. Vi går inte igång på ord som ”kostnadsbesparing i procent”, vi går igång på ett ”tack snälla!”.

 

Inspirera istället för att instruera

Linda betonar att ledningen måste inspirera istället för att instruera, och att framgången ligger i att se skillnaden däremellan. Mycket av hemligheten bakom att arbeta tillsammans och inte bara samtidigt, som Linda uttrycker det, handlar om att hitta en balans i livet. 

– Man kan inte lyckas med sin företagskultur om man inte har medarbetarna med sig. Vi har förlorat mycket engagemang under de två åren med covid och hemmaarbete. Man kommer inte på de banbrytande idéerna på en pall i köket, de föds där kemi uppstår i möten med andra. Vi måste jobba stenhårt för att skapa en attraktiv arbetsplats dit människor längtar och laddar energi och nyvunnen kunskap.

Under pandemin fick många också tid att fundera på vad som är viktigt på riktigt, och det kan sammanfattas i tre ord: platsen, tiden och värdet. 

– Man måste fylla tiden med något som känns meningsfullt, som skapar värde som påverkar människor och samhället omkring dig. Löften måste infrias. När en kund kommer ska vi övertyga den om att den valde rätt som gick till just oss. När en ny kandidat valt att trycka på ”ansök” måste vi kunna övertyga om att den valde rätt arbetsplats, säger Linda.

 

EQ istället för IQ

Hon berättar att det på 1980-talet pratades mycket om IQ inför anställningar. Bara man fick in de skarpaste hjärnorna skulle man klara utmaningarna bättre. Men sedan började man inse att högskolepoäng inte betyder så mycket om man inte kan kommunicera. Kunskapen måste kunna bli delbar. Man började då förstå värdet av emotionell intelligens, EQ.

– Under 2020-talet har man även börjat mäta nyfikenhet, det är nyfikenheten som väcker innovation och engagemang, säger Linda som snart ska till USA och gå en utbildning i CQ, curiosity quotient. Det kan kort beskrivas som ett komplement till IQ och EQ och handlar om nyfikenheten som en nyckel till att få människor att skapa engagemang, lära nytt och öppna upp för nya idéer och innovationer.

 

Flytta fokus från lönsamhet till människor

Men hur skapar man då en framgångsrik och attraktiv företagskultur? Det är inget som går att köpa för pengar, utan fokus måste flyttas från lönsamhet till människor. Linda liknar framtidens arbetsplats vid en laddstation, alla måste bidra och vara medvetna om vilken energi de tar med till jobbet. 

– Idag gör man business med människor man gillar. På Disney brukar de säga: Våra gäster har sparat pengar och längtat efter att få komma hit, har vi då råd att ha en dålig dag? Det ligger mycket i det, säger Linda.

Linda berättar om stafettfilosofin, som också den kommer från Disney i grunden. Den handlar om att varje medarbetare har ett värde på sin sträcka, och att alla sträckor möjliggör de andra. Framgången skapas när vi arbetar tillsammans – inte bara samtidigt.

– En kirurg kan till exempel inte börja med en operation om inte städaren varit där innan och gjort rent i salen. Bygghandlaren är inget utan de som jobbar på lagret. I en stafett är alla lika viktiga. När vi började rulla ut den här filosofin ställde vi två frågor: ”Vem servar du?” och ”Vem servar dig?”. Livet är ingen one man show, utan människor måste arbeta tillsammans. Jag tycker vi borde ha ett nytt ord i svenskan: framsnacka. Det är norska, i Sverige har vi bara motsatsen – baktala - men vi måste börja framsnacka varandra mer och rekommendera nästa kollega till kunderna och vilket värde den kommer att erbjuda på sin sträcka, till exempel ”Det finns ingen som kan förklara vårt sortiment lika bra som Britta som du ska få prata med nu”.

 

Hur gör man för att göra en värdegrund till mer än ord? 

– Har man till exempel ”omtänksam” och ”nyfiken” som värdeord så fråga: ”Hur kan du generera fler affärer genom din omtänksamhet?” och ”Hur kan du spara pengar åt oss genom din nyfikenhet?” På så sätt kopplar man värdegrunden till resultatet. Det är vår kultur vi ser på den sista raden. Sättet vi har valt att göra saker på.

 

Hon tycker att ett mål för alla företag som bestämt sig för att andas och leva sina värderingar också borde vara att alla ledare ska generera minst en internrekrytering varje år. 

– Lära sig något nytt kan alla. Jag som ledare måste rusta mina anställda med modet som krävs för att ta sig vidare. Inom hotellen brukade vi säga att om en vd slutade ersatte vi den med en diskare. Den nuvarande diskaren kanske börjar i restaurangen, en servitris blir hovmästare och så vidare – och i slutet av den kedjan internrekryteras också en vd. 

 

 

Linda Hammarstand

Bor: I Göteborg

Familj: Lyckligt gift och två barn

Bakgrund: Disney Institute och IHM

Gör på fritiden: Lever livet

Oanad talang: Min retorik, konsten att få andra att lyssna

 

 

 

 

Annons:

Thomée Gruppen AB fusionerar Hans Eggestrand AB

Nyheter

17 juni 2025

Snart öppnar NP Nilssons nya byggvaruhus i Osby

Nyheter

17 juni 2025

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Från K-Rauta till K-Bygg i Eskilstuna: ”En väldigt spännande resa”

Nyheter

27 maj 2025

Årets kulörtrender för fasad: ”Varma och mjuka toner”

Nyheter

27 maj 2025

Dags igen för Bolist Byggfest

Nyheter

27 maj 2025

Alrik tar in ny finansiering på totalt 7 miljoner euro

Nyheter

27 maj 2025

Antalet byggstölder minskar – lägsta nivån på fem år

Nyheter

26 maj 2025

Derome totalentreprenör för ny förskola med återbruk i centrum

Nyheter

23 maj 2025

Gustavsberg och Holgers Stugmaterial i samarbete kring återbruk

Nyheter

23 maj 2025

Två nya K-Bygg slår upp portarna

Nyheter

23 maj 2025

Tvist mellan Sveff och SundaHus avgjord i domstol

Nyheter

22 maj 2025

Darko Pervan får Näringslivsmedaljen 2025 för golvuppfinning

Nyheter

22 maj 2025

Invigning av XL-Bygg Upplands Väsby

Nyheter

22 maj 2025

Fasadmaterial av 100 procent papper testas

Nyheter

22 maj 2025

Bygma storsatsar i Luleå med nytt byggvaruhus

Nyheter

22 maj 2025

Stiftelsen Barnens Ö får hjälp att bygga hinderbana av XL-Hjälpen

Nyheter

22 maj 2025

Ny rapport: Dramatisk minskning av farliga byggmaterial

Nyheter

22 maj 2025

Tappet i golvförsäljningen fortsatte 2024

Nyheter

22 maj 2025

Nu öppnar nya K-Bygg även i Marieberg, Örebro

Nyheter

22 maj 2025

Maria Andersson blir ny affärsområdeschef för Onninen Sverige

Nyheter

21 maj 2025

Tio träslöjdslärare finalister till Smörknivsstipendiet

Nyheter

21 maj 2025

Derome bygger trädgårdsstad i trä – så ska Göinge By se ut

Nyheter

21 maj 2025

Bostadsbyggandet ökade i april enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

21 maj 2025

XL-Bygg lanserar Trallens dag

Nyheter

20 maj 2025

Svag start för limträförsäljningen 2025 – bygghandeln kan bli ljusglimt

Nyheter

19 maj 2025

Ny arkitektundersökning: Naturlig färg, återbruk och integrerade solceller i topp

Nyheter

19 maj 2025

Hon blir Årets byggkvinna 2025

Nyheter

16 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår