Det var inte direkt en högoddsare att Mikael Axelsson skulle hamna i träbranschen. 1937 startade hans farfar ett sågverk utanför Karlstad, där Mikael jobbade sedan barnsben.
Men hur gick vägen därifrån till vd-stolen på Moelven Wood? Häng på, så tar vi det kort: Sågverket, som då också vidareförädlade trä, köptes av koncernen Westwood på 1980-talet. Vid försäljningen var Mikael 26 år, och Westwood ville ha honom som vd. Westwood i sin tur såldes sedan till Moelvenkoncernen i slutet av 90-talet, och sedan dess har Mikael jobbat inom Moelven med att utveckla affärer och företag. Ett av företagen han byggde inom koncernen var just Moelven Wood Sverige, och sedan 20 år är det där Mikael har sin plats.
– Jag brukar säga att jag aldrig har sökt ett jobb utan jag har skapat mina egna jobb, säger han och skrattar.
Vad är roligast med att vara chef?
– Mina kollegor kommer på plats 1, 2 och 3. När man var yngre kanske det handlade mer om pengar och att bygga företag, men med tiden blir det viktigaste att vara en del av en bra organisation. Jag jobbar för mina medarbetare och för en arbetsplats som ska vara rolig att gå till. Om folk trivs och vågar testa och göra fel får man framgångar och nya idéer på köpet.
Inom Moelven Wood finns allt inom träbaserade byggmaterial, från målade paneler till Skandinaviens enda plywoodfabrik. Man har tre affärsområden; Projekt som arbetar mycket med produktutveckling mot arkitekter och konstruktörer med bland annat brandskyddade träfasader, Industri som har en bredare palett av kunder och jobbar med allt från släpkärrebyggare till emballage och husindustrier. Det tredje och största benet riktar sig mot byggmaterialhandeln.
Mikael har alltid gillat att utveckling, och har ständigt nya projekt och produkter på gång.
– Det finns alltid saker att utveckla inom träbranschen och vi har flera nyheter på gång. Just nu försöker vi också förstärka det som är bra och minska trycket på det andra. Skivmaterial, plywood och interiör går bra, medan det finns en nedgång inom tryckimpregnerat virke.
Vad är det bästa med träbranschen?
– Vi ska inte bli självgoda men samtidigt kan det inte bli mycket mer rätt än skog. Det finns tyvärr många missförstånd om skogsnäringen, men man kan inte missförstå att trä binder koldioxid och att det är ett starkt material som är närproducerat och skapar jobb utanför storstäderna. Jag tycker att debatten om skogen är tråkig och onyanserad. Vi vet till exempel att tillväxten i våra svenska skogar är mycket större än vad som avverkas och att vi historiskt har ett starkt skogsbruk som också strävar efter att utvecklas och bli ännu bättre.
Vilka tror du blir de största frågorna framåt för branschen?
– Nummer ett är hållbarhet, det är en fråga som växer sig starkare hela tiden. Tyvärr ser jag kommersiella inslag i det som man får försöka få bort. Jag har till exempel inget emot certifieringar, men när man ska betala för att registrera sig och betala för att ta ut data till exempel så blir det för dyrt. Kan vi enas om en standardisering för branschen kommer det att bli effektivt.
Hur arbetar ni själva med hållbarhet?
– Vi följer upp och försöker göra förändringar där det gör mest skillnad. Och det man ser är att ju lägre påverkan du får på miljön, desto lägre blir ofta också kostnaden. Men du måste våga göra investeringar – och där tycker jag att hela koncernen kommit till insikt om att det är här vi behöver investera.
På kort sikt finns dock en annan stor utmaning som rör efterfrågan, priser och inflation.
– Vi ser att efterfrågan sviktar samtidigt som vi har extremt höga priser på grund av utbudsproblem. Inflationen drivs upp, vilket möts med räntehöjningar som minskar efterfrågan än mer. Här i Sverige har vi inte problem med utbudet av träråvaran, men konkurrerar om den internationellt eftersom mycket exporteras till en global marknad där priserna sätts. Globalt sett är det en bra efterfrågan men i Sverige går den ner, vilket gör att vi får ett högt pris i en låg efterfrågan. Det är en utmaning, inte bara för oss utan även för våra kunder, och jag lider med byggmaterialhandlarna och byggföretagen som ska parera de stora prissvängningarna.
Mikael tror dock att det kommer att bli en stabilisering ganska snart, med reservation för hur kriget i Ukraina utvecklas.
– Situationen som är nu är oerhört utmanande och komplex, för byggare som ska kontraktera, för bygghandlarna som ska prissätta varorna och för oss som ska leverera. Vi behöver få till en stabilitet.
Tror du att efterfrågan på träprodukter kommer att öka eller minska?
– Jag tror vi kommer att få en svacka i efterfrågan, men på 1-1,5 års sikt är trenden klar – intresset för träbyggande ökar.
Vilka tycker du är de viktigaste frågorna inför valet?
– Inflationshotet framför allt. Får vi en fortsatt kraftig inflation skapas snabbt en lågkonjunktur. Får vi en sättning i nyproduktionen av bostäder får vi problem, bostadsfrågan kopplad till räntor och inflation är extremt viktig.
Mikael Axelsson
Familj: Min fru Marika som jag varit gift med i 30 år, en dotter och en son, ett barnbarn och en härlig svärson och svärdotter. En hjärtlig, go’ familj!
Bor: Karlstad.
Intressen: Hus och bygg. Det sitter i händerna på mig när jag jobbat färdigt med papper, datorer och möten. Sedan har jag en motorcykel som jag gärna ger mig ut på skogsturer med. Och så musik, resor, vin och lite golf.
Det bästa med mitt jobb: Kollegorna utan tvekan.
Oanad talang: Spelar flöjt och sjunger hellre än bra. Det är inte heller många som vet att jag också egentligen är tekniker och mekaniker i botten och har avlagt svetslicens och pular med motorer.