Rexel satsar på fysiska butiker
Nyheter
23 februari 2023
Text: Emma Sellbrink Foto: Rexel
Elgrossisten Rexel investerar i ett nytt butikskoncept där kunden kan handla 24-7.
– Majoriteten av våra kunder tror precis som vi att deras digitala beställningar och inköp kommer öka under de kommande åren, och vi ser att den digitala försäljningen kontinuerligt ökar. Samtidigt är vi också överens om att relationerna med våra medarbetare är det som knyter kunderna till oss. Det finns ett stort värde för både kunden och medarbetaren att det finns en mötesplats där man inte bara handlar och säljer, utan bygger värdefulla relationer, säger Åsa Karlsson, Marknadschef och ansvarig för det nya butikskonceptet för Rexel Sverige.
Rexel satsar på ett nytt koncept i butikerna med aktivitetsbaserad inredning utan kassadisk, man har så kallade expertpunkter med personal som kan produkterna och ger råd till installatörerna.
I satsningen har man investerat i digitala verktyg och en anpassad butiksdesign för att installatörerna även själv ska kunna hantera sina köp i butiken, med bland annat scanning, utcheckning och upphämtningsytor. En viktig del av butikskonceptet är de sociala ytorna.
Ett annat exempel på hur Rexel integrerar det fysiska och det digitala är deras 24/7-tjänst, där de erbjuder installatörer tillgång till butikerna dygnet runt för att handla och hämta beställningar. Kunden loggar in med larmbricka och egen kod och kan scanna de produkter man behöver via Rexels app.