Vägen mot ett industriellt återbruk av byggmaterial kantas dock av ”en salig blandning av trösklar”, som Per Håkansson uttrycker det. Dels handlar det bland annat om krav på dokumentationer, svårighet att få upp volymer - men också mentala trösklar.
– Byggmaterial har under de senaste 70 åren gått från återbruk till slit och släng och nu ska man gå tillbaka till återbruk. Under den här tiden har det byggts upp en massa strukturer, normer och regler för att byggmaterial ska användas linjärt och nu när det ska bli cirkulärt igen är det inte alla strukturer som passar in, säger han.
Per Håkansson är ägare och grundare till Kompanjonengruppen som består av Återbrukskonsulten Kompanjonen som ger företag hjälp och konsultation kring alla delar av professionellt återbruk, det digitala hållbarhetsverktyget Dacke.online och Återbruksmäklaren Kompanjonen som hjälper företag att hitta, köpa och sälja återbrukade produkter och restpartier.
Sju utmaningar
Han ser flera utmaningar med återbruk. Den första är kunskap och erfarenhet, som han menar är för låg hos både leverantörer, fastighetsbolag och köpare. Den andra är att planera och budgetera. Andra utmaningar handlar om att inventera och tillgängliggöra.
– Här har byggvaruhandeln det förspänt, det de jobbar med är ju att göra saker tillgängliga.
Demontering och mellanlager ser Per som de enklaste punkterna, förutsatt att de tidigare delarna fungerar. Frakt och logistik däremot kräver en del arbete.
– Man måste samarbeta och få upp volymerna och dra nytta av de strukturer som finns. Byggmaterialhandlarna har redan frakterna, logistiken och marknadstänket. Det enklaste är att låta sakerna stå där de står och jobba gemensamt i regionen med logistiken och kanske till och med gå ihop och dela på ett mellanlager om det behövs, säger han.
Återtillverkning en väg att gå
En sak som många ser som ett problem med återbrukat byggmaterial är att det är svårt att få upp volymerna och få fram rätt dokumentation till produkterna. Här tror Per att en av lösningarna är att jobba med återtillverkning – att göra nyproducerade produkter på en begagnad stomme och på så sätt kunna få den dokumentation som krävs, få en större volym och kunna ge garantier. En annan lösning är att se affären i att samverka i startskedet för att få upp marknaden för återbruk.
– Det finns inga jämna flöden i återbruk nu, men om alla jobbar tillsammans går det att få ihop de volymer som behövs och ha en gemensam plattform att lägga upp dem på. Byggvaruhandlarna borde jobba tillsammans tills infrastrukturen är uppbyggd och det bara pumpas ut återtillverkade produkter, säger han.
Dra ner ambitionerna
En annan sak han trycker på är att dra ner ambitionerna och inte räkna med att kunna leverera 100 procent återbruk i ett projekt.
– Behöver en kund 1000 dörrar är det ju antagligen inte så lätt att hitta 1000 återbrukade dörrar. Men hittar man 300 så har ju byggmaterialhandlarna inga problem att hitta 700 nya dörrar, och då har man ändå en återbruksgrad på 30 procent. Detsamma gäller andra byggmaterial, är man i ett byggvaruhus och inte hittar allt man behöver på ”återbrukshyllan” är man ju på rätt ställe för att hitta resten på hyllorna med nyproducerade varor. Det är ett nytt affärsområde, men i grunden bara byggvaruhandel på ett annat sätt, säger Per.
”Upp på ledningsnivå”
Han tror att återbruk kommer att bli norm inom byggmaterialhandeln så småningom.
– Jag köper aldrig när någon lägger pannan i djupa veck och säger att det inte går. De stora aktörerna har medel att göra större investeringar och vänta ut paybacken. Affärsmodellen är det marknads- och försäljningsavdelningar som ska jobba med, de här frågorna måste upp på ledningsnivå - till affärsutvecklingsansvariga och ekonomichefer. Ser byggmaterialkedjorna den ekonomiska affären och får till den får de miljön på köpet.
Texten kommer från ByggMaterial nummer 1 2023.