I sin avhandling “Construction transport efficiency from the perspective of Main Contractor and Transporter” drar Farah Naz bland annat slutsatsen att det behövs mer logistikledning och samordning, såväl att någon har ett övergripande ansvar för logistiken som digitala hjälpmedel för att öka kommunikationen och effektiviteten vid leveranserna av byggmaterial.
– I flera studier framgår det att ungefär 50 procent av de dagliga leveranserna till en byggarbetsplats kommer innan klockan 10 på morgonen. Det betyder att det blir köer och trängsel på siten, att lossningen måste göras snabbare och att materialet kan bli stående eller flyttas många gånger innan det hamnar rätt. Dessutom blir det mer tomgångskörning och fler transporter vilket ökar utsläppen, säger Anna Fredriksson, forskare och professor vid avdelningen för Kommunikations- och transportsystem vid Institutionen för Teknik och Naturvetenskap på Linköpings Universitet, där Farah har gjort avhandlingen.
Kostnadsfokuserad bransch
Att byggbranschen är väldigt kostnadsfokuserad är en del i att logistiken prioriteras ner. Kostnaderna för material som behöver förvaras, returneras eller kanske går sönder när det måste flyttas runt märks ofta inte förrän i slutet av projektet. Farah understryker att hela kedjan är medvetna om problemet och vill bättra sig. Nu ser man också att fler beställare ställer krav på logistiken, till exempel för att boende inte ska störas. Att transporternas klimatavtryck numer ska redovisas samt de höga priserna på bränsle och material är andra faktorer som kan skynda på arbetet.
– För att en förändring ska ske måste man värdera upp logistiken och göra den till en del av avtalen. Så länge den inte finns med där är det inget man räknar på i förväg, säger Farah.
Moment 22 för byggmaterialhandeln
Som först i kedjan har även byggmaterialhandlare en roll i detta. Och lite oväntat är en av bovarna den goda servicen, enligt Anna Fredriksson.
– Det blir lite moment 22 eftersom alla vill ge så bra service som möjligt till sina kunder. Det har bland annat medfört att man har erbjudit väldigt korta ledtider. Problemet då blir att de kanske inte hinner koordinera leveranserna – att servicen är så bra att den blir sämre. Här kan leverantörerna bli bättre på att presentera alternativ till kunderna och säga ”vi kan leverera på fyra timmar, men beställer ni tre dagar innan istället så kan ni få rätt material i rätt tid och få ett mindre antal transporter”, säger hon.
Hon tar industrin som exempel där man ofta har en så kallad frystid, att kunden inte får ändra i ordern ett visst antal dagar innan leverans.
– Just in time har dragits till en extrem nivå i byggbranschen. Det innebär att leverantörerna måste sitta med stora lager eftersom de alltid ska vara beredda att leverera. Det är ju lite frustrerande eftersom det knappast är någon överraskning vad huset som byggs ska innehålla, ritningarna finns ju där och även om det kan göras sena ändringar är det ovanligt. Om något går sönder kan det bli bråttom, men det är ju undantagsfall, säger Anna.
Behövs förbättrad kommunikation
Även kommunikationen mellan de olika instanserna är något som ofta brister, även om alla parter vill göra rätt.
– Vi kan komma ut till en byggarbetsplats och fråga varför de inte delar information med leverantörerna och så säger de ”jodå, informationen sitter på anslagstavlan i byggboden”. Men det ser ju inte leverantörerna förrän de redan är på plats, säger Anna.
– Det händer också att de har digitala verktyg, men använder sig av information på papper också vilket gör kommunikationen svårare, säger Farah.
Även digitala hjälpmedel måste användas på rätt sätt för att vara till nytta.
– Vi har bland annat kollat på ett exempel där det går ut ett automatiskt meddelande till kunden om att materialet är på väg. Men ofta kommer inte meddelandet fram i tid, det kanske går till beställaren som inte är på plats på byggarbetsplatsen eller så ser man det inte. En av sakerna vi tittar på är hur digitala system kan integreras bättre och hur man kan öka kommunikationen mellan parterna, säger Farah.
Farah och Anna ser dock att en förändring kan vara på gång.
– Det finns mycket pengar och miljö att spara på bättre logistikplanering. Att kunna sälja logistiktjänster som är mer än en snabb leverans är något som många leverantörer kan tjäna på och många byggmaterialhandlare börjar också ta fram nya typer av logistikkoncept som de erbjuder kunderna.
Texten kommer från ByggMaterial nummer 1 2023.