Ny lösning visar hur digitala produktpass kan fungera i praktiken

Nyheter

Inom ett par år väntas EU implementera en ny lagstiftning som kräver att nästan alla produkter på den europeiska marknaden har ett digitalt produktpass. Passen ska underlätta för både företag, kunder och myndigheter att göra hållbara val. Nu har projektet ProPare tagit fram en prototyp för hur digitala produktpass kan fungera, oavsett produkt, bransch, eller användare. Bakom satsningen står de icke-vinstdrivande aktörerna Axfoundation, GS1 Sweden, Miljömärkning Sverige och Svensk Handel.

Hur lösningen kan användas visas genom en demo-app som finns tillgänglig i såväl App Store som Google Play. Företagspartners i projektet är företrädare från dagligvaruhandel, heminredning och grossist med varumärkesägarna Axfood/Dagab, Ahlsell och Mio. Demo-appen har tagits fram av teknikföretaget Blue Cromos. 

Varje år sätter företag hundratusentals produkter på EU:s inre marknad. I kommande EU-lagstiftning ska dessa företag ansvara för att tillgängliggöra produktdata som klimatavtryck, återvinningsbarhet och reparerbarhet, inklusive information om ingående komponenter. Därför behövs standardiserade lösningar som är enkla att implementera menar aktörerna bakom ProPare.

– Det är viktigt att de digitala produktpassen inte hämmas av låsta och icke-kompatibla lösningar, eller centraliserade myndighetsdatabaser. I ProPare har vi byggt en lösning med existerande teknik på ett nytt sätt och bevisat att en global, öppen infrastruktur fungerar för data som dels hämtas från varumärkesägaren och dels från en tredjepartscertifierare som visar Svanenmärket. Lösningen kan fungera för vilken produktdata som helst, säger Staffan Olsson, Head of Public Affairs på GS1 Sweden. 

Införandet av ett digitalt produktpass skapar nya förutsättningar, men ställer också krav på det europeiska och svenska näringslivet. Dagens konsumenter har höga förväntningar på att företag arbetar proaktivt med frågor som rör hållbarhet och cirkulär ekonomi. 

– Svenska företag har nu en möjlighet att skaffa sig en konkurrensfördel och framtidssäkra sin verksamhet genom att förbereda sig för den kommande lagstiftningen kring digitala produktpass. Utöver att skynda på en hållbar omställning och gynna det egna företaget, så underlättar det även för konsumenter och inköpare. Den främsta vinsten är digital ordning och reda i leveranskedjan för produkter med god kvalitets- och hållbarhetsprestanda, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Fem fakta om digitala produktpass: 

  1. Implementeringen av digitala produktpass sker inom ramen för EU:s nya ekodesignlagstiftning som syftar till att kräva mer hållbara produkter. Enskild lagstiftning för olika produktgrupper kommer att vara på plats tidigast 2025.

  2. Digitala produktpass är information som är specifik för en produkt och ska synliggöra all relevant data under produktens livscykel för att bidra till en hållbar produktion och konsumtion. Exempel på information är produktens klimatavtryck, återvinningsbarhet och reparerbarhet. Därtill kommer möjligheten att tydliggöra produktens hållbarhetsprestanda med en tredjepartscertifierad miljömärkning, till exempel Svanenmärket.

  3. När de digitala produktpassen finns och fungerar fullt ut ska information kunna nås genom att scanna en kod på produkten, till exempel en QR-kod som är specifik för produkten.

  4. Produktpasset syftar till att öka transparens och underlätta en cirkulär ekonomi genom att varumärkesägare behöver dela med sig av olika hållbarhetsdata för sina produkter.

  5. För att snabba på omställningen till en hållbar utveckling och undvika fragmenterade lösningar behöver digitala produktpass bygga på öppna, globala, konkurrensneutrala standarder.

 

Annons:

Bildsvep från Nordbygg!

Nyheter

26 april 2024

De vinner Nordbyggs Guldmedalj 2024

Nyheter

26 april 2024

Beijer startar återbruksprojekt i Eskilstuna

Nyheter

26 april 2024

Svag inledning på året för byggmaterialhandeln men ljuspunkter kan skönjas

Nyheter

25 april 2024

Bolist inleder samarbete med Stugdrömmar

Nyheter

25 april 2024

Ahlsell vinner Symbios – utmärkelsen som prisar ansvarsfullt företagande

Nyheter

25 april 2024

Han blir tillförordnad vd när Sveriges Fria Bygghandlare flyttar till Stockholm

Nyheter

23 april 2024

AB Karl Hedin och Bjelin i nytt samarbete

Nyheter

23 april 2024

Nya butiker och lägre omsättning för Byggmax första kvartalet

Nyheter

23 april 2024

Ahlsell fortsätter med nordiska nyförvärv

Nyheter

19 april 2024

Nästan 600 byggbolag i konkurs under första kvartalet

Nyheter

19 april 2024

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Nyheter

19 april 2024

Ahlsell har utsett Wilo till Årets Hållbara Leverantör 2023

Nyheter

19 april 2024

Nya EPD:er för Deromes trävaror

Nyheter

18 april 2024

Ahlsell gör nyförvärv inom industrisektorn i Norge

Nyheter

18 april 2024

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

18 april 2024

Flera steg mot ökad hållbarhet för Ahlsell under 2023

Nyheter

17 april 2024

Beijers rekordsatsning ska ge snabbare och mer hållbara leveranser

Nyheter

17 april 2024

Byggstartsindikatorn: Ökade byggstarter under mars

Nyheter

17 april 2024

”Byggandet utanför bostadssektorn har tuffat på ganska bra”

Nyheter

17 april 2024

”När vänder det?” temat på branschledardag

Nyheter

17 april 2024

Byggreformer i fokus under politikersamtal

Nyheter

17 april 2024

Nordbygg är tillbaka med full kraft

Nyheter

17 april 2024

Woody blir Sveriges Fria Bygghandlare

Nyheter

16 april 2024

Byggmaterialhandlarna efterlyser fler satsningar på byggsektorn i vårbudgeten

Nyheter

16 april 2024

Byggkostnadsindex ökade i mars

Nyheter

15 april 2024

Affären klar: Mestergruppen Sverige förvärvar Colorama

Nyheter

15 april 2024

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2024!

Nyheter

14 april 2024

Byggmaterialdagen kommer tillbaka i höst

Nyheter

12 april 2024

Kraftig ökning av antalet varsel inom bygg under första kvartalet

Nyheter

11 april 2024

Bolist lanserar nytt reklamkoncept

Nyheter

11 april 2024

Positivt budskap på Mestergruppens bolagsstämma

Nyheter

11 april 2024

Nu lanseras en vägledning för taxonomins krav på byggprodukter

Nyheter

11 april 2024

Det blir högsta huset i Sverige att kläs med återbrukat tegel

Nyheter

11 april 2024

Rockwool satsar på elektriska transporter

Nyheter

11 april 2024

BoByggarBarometern: Branschen spår positiv utveckling

Nyheter

11 april 2024

Beijer ingår partnerskap för digitala produktutbildningar

Nyheter

10 april 2024

Bergqvist Järn & Bygg ansluter till XL-Bygg

Nyheter

09 april 2024

Ahlsell gör norrländska nyförvärv

Nyheter

09 april 2024

Bolist Byggstart är tillbaka – söker nästa generations byggföretagare

Nyheter

08 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Nyheter

08 april 2024

Medlemmarna tyckte till i Byggmaterialhandlarnas branschundersökning

Nyheter

08 april 2024

AB Karl Hedin i samarbete för bättre spårbarhet av leveranser

Nyheter

08 april 2024

Arkitekten Pål Ross: ”Betong är ett fantastiskt byggmaterial”

Nyheter

03 april 2024

Logistiktopparna om treenigheten bakom hållbara just-in-time-transporter

Nyheter

03 april 2024

Elitfönster värvar ny divisionschef från träindustrin

Nyheter

03 april 2024

Så utvecklas byggmarknaden – region för region

Nyheter

28 mars 2024

Samarbete bakom 80 nya hyreslägenheter i Varberg

Nyheter

27 mars 2024

Enighet för ny marknadsstrategi bland Woodys delägare

Nyheter

26 mars 2024

Första kullen Bolistare examinerade

Nyheter

26 mars 2024

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår