Alla utom en av åkeriet Vivaldis bilar drivs med det biobaserade bränslet HVO100 eller av gas.

Så kan bygghandeln optimera logistiken. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand

Nyheter

Anette Berg på Vivaldi AB har arbetat med hållbarhetsfrågor sedan hon blev en del av åkeribranschen för mer än 30 år sedan. Nu efterlyser hon mer samarbete från bygghandel och byggare för att skapa optimala, hållbara och även lönsamma transporter.

Anette Berg har alltid hållit en hög miljöprofil och hållbarhet har placerats i topp på agendan. Redan år 2 000 valde hon att både miljö- och kvalitetscertifiera Vivaldi. Idag är de också ett fair-transportföretag.

– Det är beviset för att vi verkligen gör det som vi säger att vi gör. Men samtidigt som vi har en miljöprofil måste vi också vara konkurrenskraftiga, säger Anette. 

Hon berättar att alla åkeriets bilar, så när som på en, drivs med biobaserade bränslet HVO100, eller gas. Under 2020 kommer det inte att finnas något fossildrivet fordon i flottan. Det finns även tre fordon med elkran för att minska bullernivån. 

Anette grundade Vivaldi AB 1988 med verksamhet inom transporter, avfallshantering, markanläggning, snöröjning med mera. Hon fick uppleva 25 år av fantastisk utveckling där hon gick från en anställd till hundra och en omsättning på 200 miljoner kronor.

Rejält sliten

När hon sålde bolaget till Svensk Markservice 2013 kände hon sig rejält sliten och valde att satsa på något helt annat; caférörelse, fåruppfödning med mera.

Men 2016 var hon tillbaka. Orsaken var att hon gillar transporter och Svensk Markservice ville renodla verksamheten mot markentreprenader och sålde ut transportavdelningen.

Anette blev dock inte ensamägare utan köpte inkråmet och namnet, bildade ett nytt bolag tillsammans med bygghandelsföretaget Bygg-Ole (numera en del av Beijer Byggmaterial) som blev hälftenägare. Förnyelseprocessen döptes till Vivaldi - In front med ambition att alltid köra tur och retur med fossilfritt i tanken.

– Jag och Bygg-Oles anläggning i Saltsjö-Boo har haft ett bra samarbete sedan 1996 och vi såg möjligheter att tillsammans utveckla det här företaget. Nu har vi 75 procent av våra kunder inom bygg och resterande inom entreprenad. Sedan ett par år tillbaka har vi också arbetat med returtransporter åt Bygg-Ole, främst säckar med sorterat byggavfall.

Fast i gamla strömmar

 

I dag är Vivaldi ett bolag med ungefär 40 miljoner kronor i omsättning, 25 anställda, lika många fordon och samarbete med ett antal externa åkerier.

– För att få lönsamhet krävs att vi får med oss kunderna på hållbarhetsresan. I vårt fall är det främst byggmaterialhandeln och deras kunder, byggarna. Utmaningen ligger i att inte fastna i samma gamla strömmar som vi haft i hundra år, utan våga tänka nytt och hållbart, säger Anette och menar att hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand.

Hon syftar framförallt på samordningen av leveranser ut till byggarbetsplatserna och att kunna ta med sig returmaterial tillbaka.

– Det borde ju vara en vinst för byggmaterialhandeln om de kan optimera en transport och begränsa antalet körningar, vilket naturligtvis också kräver bra samordning med byggaren.

– Ett vanligt fenomen är att byggaren har missat något i beställningen och behöver materialet akut. Oftast så fixar byggmaterialsäljaren den transporten utan extra tillägg och ser det som att de håller hög servicegrad, även om det krävs en kranbil för att lämna en låda spik. Om de i stället optimerade transporterna ut till bygget och kunde justera ned priset på leveransen, då kunde de ta ut en högre kostnad för akuttransporten som säkert byggaren är beredd att betala mer för.

Vinst med returer

Ett annat problem Anette vill komma åt är att åkeriets bilar ofta går tomma tillbaka från bygget.

– Det skulle vara toppen om byggaren hade samlat ihop byggsäckar med avfall som vi kunde ta med oss som retur.  Skulle vi lyckas få med oss 50 procent returer, då har vi kommit ganska långt. Det skulle vara bra för miljön, byggarna skulle få en snyggare och renare arbetsplats och vi skulle få en extra slant.

Vid större byggprojekt kan Vivaldis medarbetare ibland vara med från början och komma med input på lämpliga logistiklösningar som underlättar för alla och som är bra för miljön. 

– En effektiv logistik med färre transporter är även en vinst för hela byggprojektet, menar Anette.

Morgonen sämsta tiden

 Eftersom Vivaldi opererar i Stockholmsområdet brottas de också med trafiksituationen. Långa bilköer på morgonen är ett störningsmoment som kan undvikas menar Anette Vivaldi. 

– Byggmaterialhandeln utgår från att material ska levereras på morgonen. Det är dock inget som byggarna kräver varje gång. De vill däremot att materialet ska vara på plats när så är bestämt och att leveransen ska vara komplett, detta enligt några intervjuer som gjorts. Om de inte har behov av en leverans förrän efter lunch räcker det att bilen kommer vid den tiden. Då finns tid att planera för att plocka ihop allt och lägga upp en bra logistik för leveransen. 

– Det är bland annat det här jag menar med att byggmaterialhandelns säljare måste våga gå ifrån gamla invanda strömmar. Vi skulle även kunna förändra leveranstiderna och lämna senare på kvällen när trafiksituationen är lugnare, eftersom vi får köra i staden mellan 06-22. Möjligheten för att skapa hållbara transporter är många, summerar Anette Berg.

Känns bra i magen

XL-Bygg Faringe är en av Vivaldis kunder och försäljningschefen Joakim Berglund betonar att transportföretagets miljöprofil har stor betydelse.

– Vi har valt dem med vett och vilja utifrån det och att de i övrigt är ett duktigt åkeri. Det kostar några kronor mer, men för oss känns det bra i magen att anlita ett företag som har samma fokus på miljöarbetet som vi själva har med ISO-certifiering, spårbarhet av material och så vidare. Jag tycker också att vi får bra respons på det här ställningstagandet från våra kunder.

Joakim berättar vidare att logistiklösningarna ligger högt upp på företagets agenda och det finns ett nära samarbete med Vivaldis chaufförer för att optimera transporterna och samordna så mycket det går, och helst undvika den mest intensiva trafiksituationen.

– Som franschisingkedja har XL-Bygg också ett långsiktigt mål att kunna leverera material från den butik som ligger närmast byggarbetsplatsen, vilket inte alltid är den butik som materialet beställs ifrån, säger han.

Euro 6 som krav

Jim Lundvall, platschef på Byggarnas Partners logistikcenter i Segeltorp, menar att det talas mycket om miljö i hela byggmaterialbranschen och att det är även viktigt att ha transportörer med miljöprofil.

Hur viktigt?

– På en skala 1-10 skulle jag säga 8. Vi märker det exempelvis bland våra större byggkunder som kräver att bilarna som lämnar byggmaterial har miljöklassificeringen Euro 6 på motorn. Det innebär att vi måste välja åkerier som har en miljömässigt uppdaterad fordonsflotta. Sedan vill vi också ha en transportör som harmonierar vårt eget miljöarbete.

Hur jobbar ni med att samordna transporter och tider för leveranser?

– Våra kunder, byggarna, styr mycket av det. Vid större byggen gör vi upp leveransplaner med beställaren som innebär att vi har fasta tider för leveranser och då blir det bra samordning.

 

Bygma rekryterar nyckelkompetens kring tung infästning

Nyheter

03 april 2020

Framgång i bygget av Förskolan Hoppet - Klimatpåverkan ner 70 procent

Nyheter

02 april 2020

Ny digital kanal från Byggarnas Partner

Nyheter

02 april 2020

Woody värvar ny delägare från Bolist

Nyheter

02 april 2020

Corona: Nya råd för handeln

Nyheter

02 april 2020

Riksdagspolitiker: ”Viktigt att stötta bygghandeln”

Nyheter

02 april 2020

NP Nilsson inleder samarbete med HIF

Nyheter

01 april 2020

Tillsammans bygger de bostäder i Borås

Nyheter

31 mars 2020

Corona: Max 50 personer gäller inte butiker

Nyheter

29 mars 2020

Fem bygghandlare: ”Så påverkas vi av Corona”

Nyheter

29 mars 2020

”Vi är beredda att snabbt agera om läget försämras”

Nyheter

29 mars 2020

Stark februarimånad i bygghandeln

Nyheter

29 mars 2020

Derome slår upp portarna i Karlskrona

Nyheter

26 mars 2020

Beijer släpper guide till hantverkare i hantering av Covid-19

Nyheter

26 mars 2020

Nu kommer XL-Hjälpen tillbaka

Nyheter

26 mars 2020

Logistik som förenklar byggplatsen

Nyheter

26 mars 2020

Kampanj för minska spridningen av Corona

Nyheter

17 mars 2020

Kesko förvärvar grossistföretag

Nyheter

17 mars 2020

Vården är prioritet för Beijer

Nyheter

17 mars 2020

De nomineras till Årets jobbskapare – igen

Nyheter

17 mars 2020

Deras första projekt med klimatpositiv betongstomme

Nyheter

16 mars 2020

Nu går startskottet för Deromes virkesexport till USA

Nyheter

16 mars 2020

Järnet ger fart i Hagforsbygden

Nyheter

15 mars 2020

Beijer skriver storkontrakt med Veidekke

Nyheter

11 mars 2020

Bygga åt idioter – en riktig säljsuccé. Men boktiteln har gjort många upprörda

Nyheter

11 mars 2020

Beijer först med ETIM-standard

Nyheter

11 mars 2020

Förbrukat byggmaterial får nytt liv

Nyheter

11 mars 2020

Hållbar hantering krävs vid impregnering

Nyheter

11 mars 2020

Historien om Bahco - Allt började med rörtången och skiftnyckeln

Nyheter

11 mars 2020

Missuppfattningar kring tryckimpregnerat virke ”Ger minst miljöpåverkan bland motsvarande alternativ”

Nyheter

11 mars 2020

Stjärnorna ska bli planetskötare i världsklass. Förvandlade gammal timmerkoja till ekohus

Nyheter

11 mars 2020

Ett positivt år för Beijer

Nyheter

04 mars 2020

Siktar på att bli marknadsledande, nu presenteras det nya förvärvet

Nyheter

04 mars 2020

Minskning i det fjärde kvartalet för Byggmax

Nyheter

03 mars 2020

Inspiration till att mura och putsa drömhuset

Nyheter

03 mars 2020

Badrumstrender vi minns

Nyheter

03 mars 2020

Bygghemmas portfölj fortsätter växa

Nyheter

03 mars 2020

Åter igen dags för Woody Byggmässa

Nyheter

19 februari 2020

Beijer slog rekord i Mustaschkampen

Nyheter

19 februari 2020

Branschuppmaning om att minska utsläpp

Nyheter

13 februari 2020

Lyckad hockeyfest i Globen

Nyheter

13 februari 2020

Derome satsar digitalt

Nyheter

13 februari 2020

De tog hem segern som årets leverantörspartner 2019

Nyheter

13 februari 2020

Flexits bostadsaggregat är nu Euroventcertifierade

Nyheter

12 februari 2020

De sänker sitt klimatavtryck med 20 procent

Nyheter

10 februari 2020

Derome öppnar nytt varuhus i Helsingborg

Nyheter

05 februari 2020

Beijer presenterade Tre Kronors trupp

Nyheter

05 februari 2020

Smart logistik frigör tid i byggprocessen

Nyheter

05 februari 2020

Kontorshus med återvunnet byggmaterial

Nyheter

05 februari 2020

Beijer och Tre Kronor samarbetar mot prostatacancer

Nyheter

06 november 2019

Byggmaterialhandlarna medverkade på Almedalsveckan

Nyheter

10 oktober 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår