Boken ”Bygga åt idioter” har blivit en succé och Beijer Byggmaterial har nått ut med budskapet att belysa kundsituationerna ur ett hantverkarperspektiv, menar Elisabet Heinrich, marknads- och kommunikationschef.

Bygga åt idioter – en riktig säljsuccé. Men boktiteln har gjort många upprörda

Nyheter

De första 10 000 exemplaren av Beijers bok ”Bygga åt idioter” sålde slut på några veckor och inför julen trycktes det upp en ny upplaga på 6 000 exemplar. Men den provocerande titeln har också retat upp en del privatkunder som undrar om de betraktas som idioter av bygghandelsföretaget.

”Bygga åt idioter” är en del av kampanjen ”Vi bygger dom som bygger” som Beijer Byggmaterial körde igång 2017. Bygghandelsföretaget villa skapa en debatt kring tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare. Beijer vill i stället belysa kundsituationen ur hantverkarnas perspektiv. Boken lyfter fram 13 humoristiska kundtyper och ger tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer som ibland uppstår bland hantverkare och kund. 

Ljudboken fick ännu större genomslagskraft och har över en halv miljon lyssningar. Den följdes upp med en lika succéartad podd där tv-profilen Adam Alsing intervjuar olika hantverkare som berättar sina historier om märkliga kundmöten. Även podden har namnet ”Bygga åt idioter” och finns där poddar finns.

– Den var den näst mest lyssnade podden under flera veckor och det är vi självklart nöjda med, säger Elisabet Heinrich.

Det var för att tränga igenom mediebruset som boken fick en provokativ titel.

– Om vi kallat den ”Så förbättrar du ditt kundbemötande” hade vi inte uppnått den här effekten, säger Elisabet Heinrich, marknads- och kommunikationschef hos Beijer Byggmaterial.

Men var ni inte rädda för att boktiteln i stället skulle förstärka bilden av hantverkaren som kaxig och överlägsen?

– Vi hade gjort vår läxa väldigt grundligt och vårt varumärkeskoncept syftar till att få slut på fördomar kring hantverkare och i stället lyfta branschen. 

Upprörda kunder

Även om Beijer gjorde sin läxa grundligt så rörde ändå boktiteln upp känslor hos en del privatkunder.

– Vi har frekvent fått frågan om vi anser att våra kunder är idioter. Svaret för oss är enkelt, vi anser inte att våra kunders kunder, slutkonsumenter, är idioter. Ingen annan heller för den delen. Tvärtom så har vi stor respekt för Sveriges alla hemmasnickare. Titeln är snarare en lek med Thomas Erikssons bok ”Omgiven av idioter” som syftar på att vi alla är olika, snarare än faktiska idioter, säger Elisabet Heinrich.

– För första gången någonsin pågår en debatt, en dialog och en reflektion om vad det innebär att vara hantverkare. Därmed kan vi också säga att vi lyckats med vår ambition, nämligen att berätta en annan sida av historien och samtidigt skapa debatt om det gemensamma ansvaret för ett lyckat samarbete, summerar Elisabet Heinrich.

Boken innehåller tips på hur man kan hantera situationerna som kan uppstå mellan hantverkare och kund. 

– Vi på Beijer vill bidra till att skapa bättre förståelse och upplevelser i byggprojektet.

Kan du ge exempel?

Det kan var när en hantverkare och kund kommit överens om en lösning som ändras när kunden senare önskar en annan, dyrare, delkomponent. På grund av kommunikationsmissar förväntas ändå slutpriset bli detsamma, och när fakturan kommer så uppstår konflikt. Detta hade kunnat undvikas genom mer tydlighet och bättre kommunikation, vilket är lösningar som boken belyser.

Gillas av Offerta

Nu fortsätter kampanjen med att belysa lösningarna i stället för problematiken i kommunikationen mellan hantverkare och deras kunder. På Beijers sajt finns en sida full med förlag på lösningar kopplat till tjänster och kunskap som de vill bidra med för att stödja hantverkarna i deras projekt.

Sajten Offerta, som förmedlar uppdrag mellan hantverkare och privatpersoner, tycker om initiativet.

– Att vilja förbättra kommunikationen mellan konsumenter och hantverkare är bra.  Hantverkare blir ibland uthängda som hel yrkeskår vilket onekligen är orättvist. Av just den anledningen uppmanar vi både företag och konsumenter att använda sig av referenser och omdömen och skriva tydliga offerter för att undvika missförstånd, säger Offertas marknadschef Caroline Lindblad.

Bygma rekryterar nyckelkompetens kring tung infästning

Nyheter

03 april 2020

Framgång i bygget av Förskolan Hoppet - Klimatpåverkan ner 70 procent

Nyheter

02 april 2020

Ny digital kanal från Byggarnas Partner

Nyheter

02 april 2020

Woody värvar ny delägare från Bolist

Nyheter

02 april 2020

Corona: Nya råd för handeln

Nyheter

02 april 2020

Riksdagspolitiker: ”Viktigt att stötta bygghandeln”

Nyheter

02 april 2020

NP Nilsson inleder samarbete med HIF

Nyheter

01 april 2020

Tillsammans bygger de bostäder i Borås

Nyheter

31 mars 2020

Corona: Max 50 personer gäller inte butiker

Nyheter

29 mars 2020

Fem bygghandlare: ”Så påverkas vi av Corona”

Nyheter

29 mars 2020

”Vi är beredda att snabbt agera om läget försämras”

Nyheter

29 mars 2020

Stark februarimånad i bygghandeln

Nyheter

29 mars 2020

Derome slår upp portarna i Karlskrona

Nyheter

26 mars 2020

Beijer släpper guide till hantverkare i hantering av Covid-19

Nyheter

26 mars 2020

Nu kommer XL-Hjälpen tillbaka

Nyheter

26 mars 2020

Logistik som förenklar byggplatsen

Nyheter

26 mars 2020

Kampanj för minska spridningen av Corona

Nyheter

17 mars 2020

Kesko förvärvar grossistföretag

Nyheter

17 mars 2020

Vården är prioritet för Beijer

Nyheter

17 mars 2020

De nomineras till Årets jobbskapare – igen

Nyheter

17 mars 2020

Deras första projekt med klimatpositiv betongstomme

Nyheter

16 mars 2020

Nu går startskottet för Deromes virkesexport till USA

Nyheter

16 mars 2020

Järnet ger fart i Hagforsbygden

Nyheter

15 mars 2020

Beijer skriver storkontrakt med Veidekke

Nyheter

11 mars 2020

Beijer först med ETIM-standard

Nyheter

11 mars 2020

Förbrukat byggmaterial får nytt liv

Nyheter

11 mars 2020

Hållbar hantering krävs vid impregnering

Nyheter

11 mars 2020

Historien om Bahco - Allt började med rörtången och skiftnyckeln

Nyheter

11 mars 2020

Missuppfattningar kring tryckimpregnerat virke ”Ger minst miljöpåverkan bland motsvarande alternativ”

Nyheter

11 mars 2020

Så kan bygghandeln optimera logistiken. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand

Nyheter

11 mars 2020

Stjärnorna ska bli planetskötare i världsklass. Förvandlade gammal timmerkoja till ekohus

Nyheter

11 mars 2020

Ett positivt år för Beijer

Nyheter

04 mars 2020

Siktar på att bli marknadsledande, nu presenteras det nya förvärvet

Nyheter

04 mars 2020

Minskning i det fjärde kvartalet för Byggmax

Nyheter

03 mars 2020

Inspiration till att mura och putsa drömhuset

Nyheter

03 mars 2020

Badrumstrender vi minns

Nyheter

03 mars 2020

Bygghemmas portfölj fortsätter växa

Nyheter

03 mars 2020

Åter igen dags för Woody Byggmässa

Nyheter

19 februari 2020

Beijer slog rekord i Mustaschkampen

Nyheter

19 februari 2020

Branschuppmaning om att minska utsläpp

Nyheter

13 februari 2020

Lyckad hockeyfest i Globen

Nyheter

13 februari 2020

Derome satsar digitalt

Nyheter

13 februari 2020

De tog hem segern som årets leverantörspartner 2019

Nyheter

13 februari 2020

Flexits bostadsaggregat är nu Euroventcertifierade

Nyheter

12 februari 2020

De sänker sitt klimatavtryck med 20 procent

Nyheter

10 februari 2020

Derome öppnar nytt varuhus i Helsingborg

Nyheter

05 februari 2020

Beijer presenterade Tre Kronors trupp

Nyheter

05 februari 2020

Smart logistik frigör tid i byggprocessen

Nyheter

05 februari 2020

Kontorshus med återvunnet byggmaterial

Nyheter

05 februari 2020

Beijer och Tre Kronor samarbetar mot prostatacancer

Nyheter

06 november 2019

Byggmaterialhandlarna medverkade på Almedalsveckan

Nyheter

10 oktober 2019

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår