Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Nyheter

Med många års erfarenhet från detaljhandeln och olika frivilligkedjor i ryggen satt Magnus Ohlsson fyra år som styrelseordförande för Happy Homes. 2020 tog han över vd-stolen - och det har knappast blivit någon tid att luta sig tillbaka sedan dess. – Man kan lugnt säga att det varit turbulenta år där det gått både upp och ner - men mest upp, säger han.

Happy Homes är en medlemsägd frivilligkedja med över 80 butiker. Med andra ord kan det också finnas ungefär 80 olika viljor. 

– Våra handlare är ju också våra ägare och min tidigare erfarenhet från frivilligkedjor är att det finns risk för att det blir spretigt när många ska komma överens. Vi har löst det genom att sätta alla ägarna ner och bett dem skriva ett ägardirektiv där de förklarar varför de har det här bolaget tillsammans och vilka prioriterade projekt de vill att styrelse och ledning ska driva. Det har fungerat jättebra, säger Magnus Ohlsson.

Magnus sista uppdrag som styrelseordförande var att hjälpa ägarna att ta fram direktivet. Han ser det som ett bra styrdokument för att veta vad ledning och styrelse förväntas leverera. En gång om året har man ett ägarmöte där man öppnar upp dokumentet och ser om något ska ändras. 

I samband med att direktivet blev färdigt blev också vd-rollen vakant. 

– Jag skulle gå in som interim och skriva om alla handlaravtal, sedan kom pandemin och vi hittade på en massa roligt att göra ihop, och så blev jag kvar som vd. 

Magnus ser positivt på att arbeta i en ägarledd organisation när tiderna blir sämre. 

– Jag ser det som en styrka att våra butiksägare kan vara mer flexibla i kostnader än en stor centralägd kedja. Jag är betydligt hellre i en sådan här organisation just nu än i en som är noterad på börsen. 

 

Hur tror du det ser ut framåt för branschen i stort? 

 – Vi kommer från en situation där vi varit gynnade av pandemin med vad den inneburit med fokus på hemmet och en blomstrande bostadsmarknad. Nu är allt tvärtom med en vikande bostadsmarknad och färre nybyggnationer. Resebranschen har ju ökat, men man kan ju tänka att även om konsumenterna har en resa bokad i sommar så är det någon gång som deras resebudget tar slut. Jag tror att de små hemmaprojekten kommer att bli fler och att man bor kvar och vårdar det hus man har istället för att flytta till något nytt. Där tror jag vi har en fördel av att jobba med ytskikt. 

Ytskikten kommer nästan sist i kedjan vid nybyggen, vilket gör att konjunkturnedgångar ofta inte påverkar Happy Homes direkt. 

– Vi kommer antagligen bli som mest påverkade om något år av de byggstarter som inte blir av nu, så än så länge ser vi inga dramatiska tapp. Med vår mix av konsument och proffskunder har vi historiskt sett balanserat konjunkturerna bra, men man får vara ödmjuk inför det som komma skall, säger Magnus. 

Sedan 2020 har Happy Homes bland annat lanserat det egna varumärket Lycke, och även en ny webb och webbshop. Webbshopen drivs centralt och man har ett eget e-handelslager, men den fungerar kanske främst som ett skyltfönster för handlarna. 

– Men vi resonerar som så att om konsumenterna ändå ska handla online kan de lika gärna göra det av oss. Omsättningen är blygsam, men vi märker att trafiken ökar nu när marknaden viker, så gissningsvis är det fler som är inne och kollar priser, men de flesta handlar ändå lokalt sedan. 

Det egna varumärket Lycke med färg och tapeter till lite lägre priser är ett sätt att ha något att erbjuda alla konsumenter. 

– Vår satsning på egna varumärken gör att vi kan mäta oss med lågprisaktörerna i priser, och konsumenten får ändå ta del av våra handlares service och expertkunskap. 

I höst kommer en ny tapetkollektion och nya färgkartor från Lycke, och man tittar också på fler, ännu hemliga, sortimentsområden. 

– Det här är ett nytt sätt att sälja för oss och det är viktigt för oss att ha. Det är ett unikt sortiment som bara vi har och vi har bland annat använt våra duktiga butikschefer för att färgsätta tapeterna. Det har varit ett stort engagemang i butikerna och ett bra sätt för oss att bygga laget. 

 

Hur ser du på konkurrensen inom ytskiktsmarknaden? 

– Vi ser inte andra färgfackhandlare som konkurrenter, utan det kanske främst är bygghandeln som vill sälja volymer och använt våra produkter som indragare och sedan tjänat pengarna på andra segment. Sedan finns det ju många onlinebutiker främst inom tapeter som pressar priserna, och även generalister inom lågprissegmentet. Där är våra egna produkter viktiga med priser som matchar lågprisvaruhusen. Det har blivit tuffare konkurrens, men samtidigt tycker vi att vi är mer experter på färg än de som ska kunna allt.  

 

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb? 

 – Det är viktigt att hålla fokus och räkna med att det finns ledtider från att ett beslut är taget till att det genomförs. Informationen är också en utmaning i alla organisationer, att nå alla i butikerna som jobbar ut mot kund och berätta om varför vi gör vissa saker, säger Magnus. 

 

Och vad är roligast?

– Att det finns en stark genomförandekraft när man väl tar beslut och det här är också en bransch i stark förändring. Och så är det kul med inredning. 

 

Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en ledare? 

– Tydlighet, men också ödmjukhet och att man inser att man inte kan allt själv. Man måste förstå hur man bygger en grupp och ha verktygen för att göra det, men behöver också lite mod i genomförandet så att man inte blir stående på ett ben, säger Magnus.

 

 

Magnus Ohlsson

Bor: Sollentuna/Svärtinge

Familj: Fru, fyra barn och två bonusbarn samt mopsen Hugo

Gör helst på fritiden: Odlar, fixar i trädgården och lagar mat

Oanad talang: Över 35 år sedan gymnasiet men jag kan fortfarande alla grundämnenas beteckningar i det periodiska systemet

 

Artikeln är hämtad ur nummer 4 2023 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Från K-Rauta till K-Bygg i Eskilstuna: ”En väldigt spännande resa”

Nyheter

27 maj 2025

Årets kulörtrender för fasad: ”Varma och mjuka toner”

Nyheter

27 maj 2025

Dags igen för Bolist Byggfest

Nyheter

27 maj 2025

Alrik tar in ny finansiering på totalt 7 miljoner euro

Nyheter

27 maj 2025

Antalet byggstölder minskar – lägsta nivån på fem år

Nyheter

26 maj 2025

Derome totalentreprenör för ny förskola med återbruk i centrum

Nyheter

23 maj 2025

Gustavsberg och Holgers Stugmaterial i samarbete kring återbruk

Nyheter

23 maj 2025

Två nya K-Bygg slår upp portarna

Nyheter

23 maj 2025

Tvist mellan Sveff och SundaHus avgjord i domstol

Nyheter

22 maj 2025

Darko Pervan får Näringslivsmedaljen 2025 för golvuppfinning

Nyheter

22 maj 2025

Invigning av XL-Bygg Upplands Väsby

Nyheter

22 maj 2025

Fasadmaterial av 100 procent papper testas

Nyheter

22 maj 2025

Bygma storsatsar i Luleå med nytt byggvaruhus

Nyheter

22 maj 2025

Stiftelsen Barnens Ö får hjälp att bygga hinderbana av XL-Hjälpen

Nyheter

22 maj 2025

Ny rapport: Dramatisk minskning av farliga byggmaterial

Nyheter

22 maj 2025

Tappet i golvförsäljningen fortsatte 2024

Nyheter

22 maj 2025

Nu öppnar nya K-Bygg även i Marieberg, Örebro

Nyheter

22 maj 2025

Maria Andersson blir ny affärsområdeschef för Onninen Sverige

Nyheter

21 maj 2025

Tio träslöjdslärare finalister till Smörknivsstipendiet

Nyheter

21 maj 2025

Derome bygger trädgårdsstad i trä – så ska Göinge By se ut

Nyheter

21 maj 2025

Bostadsbyggandet ökade i april enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

21 maj 2025

XL-Bygg lanserar Trallens dag

Nyheter

20 maj 2025

Svag start för limträförsäljningen 2025 – bygghandeln kan bli ljusglimt

Nyheter

19 maj 2025

Ny arkitektundersökning: Naturlig färg, återbruk och integrerade solceller i topp

Nyheter

19 maj 2025

Hon blir Årets byggkvinna 2025

Nyheter

16 maj 2025

Ny kommunikationschef för Saint-Gobain Distribution Sweden

Nyheter

16 maj 2025

Byggvarslen sjönk under april

Nyheter

16 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår