Myresjöhus har starkast varumärke bland Sveriges småhustillverkare
Nyheter
27 september 2023
Text: Emma Sellbrink Foto: Pixabay
Enligt en nyligen publicerad undersökning genomförd av marknadsanalysföretaget Prognoscentret är Myresjöhus den småhustillverkare med starkast varumärke bland allmänheten.
I juni 2023 svarade 1907 personer ur allmänheten samt 693 personer som köpt hus under det senaste året på frågor om 16 olika varumärken på småhusmarknaden. Det är fem varumärken som stabilt ligger i toppen av mätningen, där Myresjöhus är starkast. När frågan ställdes till gruppen husköpare, som alltså i närtid utvärderat och anlitat olika småhusföretag, placerar sig Myresjöhus och Fiskarhedenvillan i topp.
– Det känns fantastiskt att återigen konstatera att Myresjöhus är det starkaste varumärket. Utöver ett utbud med fantastiska hus som passar en bred målgrupp har vi starka ambassadörer av nöjda kunder som gärna delar med sig av sin resa till drömhuset på olika sätt. Kombinerat med nästintill 100 år av trygghet, särskilt i dessa tider, är det en bra grund att fortsätta bygga vidare vårt stabila varumärke, säger Joakim Henriksson, vd på OBOS Sverige, där Myresjöhus ingår.
– Småhusmarknaden har det verkligt tufft just nu och försäljningen går trögt i det ansträngda ekonomiska läget. Undersökningen visar att det är minst lika många med planer och drömmar om att bygga ett nytt hus som tidigare, även om planerna skjuts på framtiden i den osäkerhet som råder. Vi vet att starka varumärken tenderar till att återhämta sig snabbare efter tuffa tider, säger Magnus Olsson marknadsanalytiker med ansvar för Prognoscentrets varumärkesmätningar.
Undersökningen visar också att kunderna i högre grad fattar mer rationella beslut nu än i goda tider, även om många fortsatt ser husköpet som förverkligandet av en dröm. Aspekter som låga driftskostnader och ett initialt underhållsfritt hus ökar i vikt som argument för att bygga ett nytt hus i stället för att köpa ett begagnat.
Annons: