Temat för Framtidskonferensen var miljardmatchen som handlar om hur Bolist ska, både genom organisk och strategisk tillväxt, fortsätta öka sin omsättning och ta marknadsandelar.
– Vi lyfter blicken framåt och fokuserar på hur vi kan fortsätta att ta marknadsandelar i ett tuffare marknadsläge. Branschen har backat med 14,6 procent under året men vi presterar och växer med drygt 5 procentenheter mer än branschen, säger Magnus Hemmingberg, Kedjechef Bolist.
Bolists 169 butiker och finns från norr till söder, företrädelsevis på mindre orter.
– Bolist drivs av just engagerade entreprenörer som tar stort ansvar för det lokala samhällets utveckling och just detta tror jag är nyckeln och den avgörande faktorn till att vi presterar bättre än marknaden, säger Magnus Hemmingberg.
Förutom tillväxt var det ett stort fokus på digitalisering, utbildning och kompetens. Tidigare i år lanserades Framtidens Ledare som riktar in sig på nya och framtida ledare och under Framtidskonferensen lanserades nästa steg, Bolist Master Class som bygger på ökad kompetens och försäljning.
– För oss är det nu viktigt att fortsätta få ut effekten av alla satsningar som vi gör inom bland annat digitalisering och marknadsföring. Ju mer effektiva vi kan bli, desto mer tid kan vi lägga på att ge service i världsklass till våra kunder, säger John Davidsson, delägare på Bolist Harås Byggvaror.
En annan höjdpunkt under dessa dagar var när några medlemmar och deras medarbetare hyllades för sina prestationer. Bland annat lyftes Bolist Idre för sina insatser att återuppbygga butiken efter den omfattande branden som drabbade verksamheten strax före sommaren.
– Vi är väldigt tacksamma över priset och det betyder mycket. Personalen har jobbat väldigt hårt under tuffa förhållanden men har gjort ett fantastiskt arbete i att fortsätta leverera till våra kunder och möta deras förväntningar och behov, säger Conny Blixt, vd på Bolist Handelsgruppen.