Den nya logotypen är en hällristning som symboliserar att människan i alla tider har byggt.
Beijers nya logotyp sätter hantverkaren i fokus
Nyheter
29 september 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Beijer Byggmaterial
Beijer Byggmaterial är en del av Stark Group som är Nordeuropas största koncern av byggmaterialhandlare. För att göra detta ännu tydligare så skapas nu en gemensam sammanhållning i ett nytt visuellt uttryck i alla sex länder.
– Att ingå i Stark Group ger oss på Beijer många stordriftsfördelar inom inköp, tillgänglighet, och digitalisering, som gör att vi kan bygga värde lokalt för våra kunder. Vår koncerns historia sträcker sig tillbaka till 1896 och när vi nu får en visuell identitet som knyter oss samman gör det oss ännu starkare. Vi är fortfarande samma Beijer Byggmaterial fast i nytt utseende, säger Geir Thomas Fossum vd Beijer Byggmaterial.
Den nya logotypen är en hällristning som symboliserar att människan i alla tider har byggt. Det är bland bilder från grottmålningar som man kan se de första situationerna där människor arbetar med hantverk.
– Varje dag servar och hjälper vi våra kunder med deras byggprojekt. Byggnadsmaterialet är det som förenar oss. Vi ska göra allt vi kan för att göra hantverkanas arbetsdag lite bättre. För oss står hantverkaren alltid i centrum, precis som i vår nya logotyp, säger Geir Thomas Fossum.
Under de senaste åren har Stark Group fördubblats i storlek genom organisk tillväxt och förvärv, vilket gör Stark Group till en ledande distributör av byggmaterial i norra Europa. Stark Groups dotterbolag inkluderar Stark i Tyskland, Stark i Danmark, Stark på Grönland, Stark i Finland, Beijer Byggmaterial i Sverige och Neumann Bygg i Norge.