Det var i juni förra året som det norska bolaget Mestergruppen AS blev huvudägare i XL-Bygg och för bara några månader sedan var även samgåendet mellan XL-Bygg och Bolist/Järnia ett faktum. Koncernen, som i dagsläget består av XL-Bygg och Bolist/Järnia, har tillsammans närmare 300 butiker och är därmed Sveriges största bygghandlarkedja.
Tror du att konsolideringen kommer fortsätta på den svenska marknaden?
– Ja det tror jag. Det är en aktiv marknad i Sverige och jag är övertygad om att viktiga positioner kommer förändras under de kommande åren. Jag tror vi kommer få se helt nya aktörer som har andra, mer digitaliserade förslag, något som kan komma att utmana oss.
Vad kommer Mestergruppen AS ha för strategi under de kommande åren? Är det ytterligare tillväxt genom förvärv som fortsätter att gälla?
– Självklart vill vi fortsätta växa, men det är först och främst genom att våra delägare växer. Vi kan bistå med lösningar för lokal expansion, både genom förvärv och nyetableringar men allra viktigast är att vi lyckas med en god lokal tillväxt genom bra marknadskoncept.
Vill ni öka inom den konsumentinriktade bygghandeln? Eller är det Järnia som gäller?
– Vi menar att även XL-Bygg och Bolist har goda koncept för konsumenten. Men vi ser möjligheter för innovation inom området. Vi arbetar tillsammans med representanter för kedjorna för att utveckla nya idéer som kan komplettera de befintliga koncepten.
Har ni en stor kassa att spendera på nya förvärv?
– Ja, Mestergruppen Sverige har en mycket gedigen balansräkning. Och Mestergruppen som koncern är också stabil när det gäller tillgång till likvida medel. Vi kommer fortsätta betala ut årliga utdelningar till våra aktieägare, något som våra delägare i Sverige kommer kunna se fram emot under de kommande åren.
Är det viktig för er att vara den största byggmaterialhandlaren?
– Ja, det är klart. Storleken är viktig för att säkra de bästa villkoren för lönsamhet och bra verksamheter hos våra delägare. Desto större handlare, desto större resursbas att bidra med. Det är en stor fördel.
Arbetar ni med att skapa en enad företagskultur?
– Ja, självklart. I Sverige arbetar hela teamet med detta och min upplevelse är att det går väldigt bra. Det är två imponerande team både i XL-Bygg och Bolist och jag upplever att de kompletterar varandra. Det fanns redan en god kultur inom de svenska företagen och jag upplever att den har stärkts genom sammanslagningen. Styrelsen i Sverige har tillsammans med vd:n Karin Eriksson gjort ett mycket bra jobb. Dessutom har vi en stor resursbas i Norge som också är med och hjälper till inom vissa områden.
Hur aktiva är ni som ägare?
– Vår modell är att styra genom den lokala styrelsen. Vi har ett gemensamt mål, att stärka både kedjan och delägarna och vi har en plan för hur vi arbetar med detta. På operativ nivå hjälper vi till med resurser från Norge inom vissa områden, först och främst inom inköp och digitalisering.
Stora delar av bygghandeln har svårt att rekrytera unga personer, är det något ni märkt av?
– Det är inte min erfarenhet att vi har haft svårigheter med detta. Det jag har varit uppmärksammad på är att vi har en väldigt könssegregerad arbetskraft, med väldigt stor andel män. Och det kanske är lite av samma problem. Jag menar att byggbranschen är en spännande bransch, där du kommer nära människor och hjälper till att forma hur vi har det hemma. Jag tycker det är mycket intressant och rätt i tiden för både kvinnor och män.
Hur höjer vi statusen på branschen?
– Jag tror det handlar om att få fram att vi inte säljer plankor och spik, utan att vi är nyckeln till att förverkliga drömmen om ett trevligt hem eller en härlig trädgård. Byggvaruhandeln, åtminstone den som jag känner genom XL-Bygg och Bolist, är ett kompetenscenter som bidrar med nödvändig och professionell kompetens till dina projekt.
– I XL-Bygg har vi konceptet vi kallar ”Monterat och klart” som levererar färdiga lösningar. De flesta människor sitter inte hemma och drömmer om ett nytt kakellim, de drömmer om ett nytt badrum. Att branschen i viss mån har låg status, beror på att den inte varit tillräckligt engagerad i de färdiga lösningar som följer av produkterna vi säljer.
Hur kan man utveckla E-handeln inom byggmaterialhandeln?
– Vi tror nyckeln är att förstå att det inte bara räcker med att erbjuda de varor vi har i butik, i en webbshop. Vi måste förstå att vi ska lösa ett konkret behov som kunden har, och vi måste hitta bra sätt att lösa det digitalt. Kunden behöver den kompetens som byggmaterialhandeln har för att lösa sitt projekt, och därför måste vi hitta mer interaktiva former av interaktion än bara ”lägg i korg” funktionen.
I Sverige ökade bygghandeln framförallt under pandemins första månader. Hur ser det ut inom Mestergruppen AS i stort?
– Vi upplever en ökning både i Norge och Sverige, vilket beror på att människor har spenderat mycket tid hemma. Men jag måste vara ärlig och säga att vi känner oss osäkra gällande hur marknaden kommer att utvecklas i framtiden. Vår hypotes är att marknaden kommer falla under 2021, helt enkelt för att färre bostäder kommer byggas och att de verkliga ekonomiska konsekvenserna av Corona kommer få full effekt.
Vad tror du de långsiktiga effekterna på bygghandeln och byggsektorn blir, till följd av Corona?
– Personligen tror jag att det kommer finnas bra behandling mot Coronaviruset och att vi därmed kommer återgå till en normal situation om ett eller två år. Likväl har denna erfarenhet gjort något med oss. Den har, åtminstone för mig, bidragit till att jag har fått en ökad förståelse för att vi måste vända våra liv i en mer hållbar och miljövänlig riktning. Jag tror faktiskt att vi kommer resa mindre och spendera mer tid hemma. I så fall kommer detta att vara en utveckling som kommer gynna vår bransch.
Fakta om Mikkel Sandvik:
Roll: Koncernchef för Mestergruppen AS.
Ålder: 49 år.
Bor: Oslo, Norge.
Familj: Gift och har två barn, flickor på sex och nio år.
Fritiden: ”Då umgås jag med barnen”.
Karriär: Tidigare vd för företagen Dooria och Luxo. Arbetade innan dess som Business Development Manager på Laerdal Medical AS och Managing Director på Sandvik Trading Ltd.
Därför trivs du på jobbet: ”Fantastisk bransch, mycket är ogjort och coola människor!”.
Vad gör du om fem år: ”Jag har slutat planera för framtiden. Det är själva resan som är målet, inte destinationen. Så jag är lika spänd som dig att ta reda på vad jag gör om fem år”.