Maria Andersson, Supply Chain & IT Director på Kesko, Henrik Ehrengren, Supply Chain director på Beijer Byggmaterial och Daniel Johansson, logistikdirektör på Ahlsell.

Logistiktopparna om treenigheten bakom hållbara just-in-time-transporter

Nyheter

Samordning av körturer, hög fyllnadsgrad och omställning till hållbara drivmedel – det är den gyllene vägen till att göra just-in-time mer hållbart, enligt tre svenska byggvarukedjor. Men de har också egna ess i rockärmen för att öka hållbarheten.

Det finns många anledningar till att just-in-time har blivit populärt inom byggbranschen. Den främsta är att det är smidigt. Byggarbetsplatserna saknar ofta utrymme att samla stora mängder byggmaterial. Det är enklare att få materialet levererat pö om pö, precis när det behövs. Det här ställer höga krav på byggmaterialhandeln.

Maria Andersson, Supply Chain & IT Director på Kesko, berättar att deras viktigaste kundlöfte är tillgänglighet. Kunderna ska kunna få det de efterfrågar med kort varsel. Apparaten för att kunna hålla det kundlöftet är under ständig smörjning. 

– Byggbranschen präglas av en kort planeringshorisont. Vi har stor förståelse för att oförutsägbara saker inträffar under byggen, men uppmuntrar våra kunder till att planera med framförhållning i den utsträckning det går, säger hon. 

En sak som underlättar planeringen är när byggbranschen standardiserar särskilda byggprocesser. Genom att till exempel uppföra innerväggar på samma sätt i flera byggen blir det enklare att beräkna materialåtgången. För att uppmuntra byggbolag till att arbeta med mer framförhållning erbjuder Keskos största byggvarukedja i Sverige, K-Bygg, en längre taxa till planerande kunder. 

– Byggvaruhandeln används ofta som ett förlängt lager. Upptäcker man att man har brist på något så förväntas vi kunna lösa det med kort varsel. Vi lyckas väldigt bra med det, men det är en utmaning att göra det hållbart. Vi vill undvika att köra vändor med låg fyllnadsgrad, säger Maria. 

Att antalet transporter skulle minska kraftigt framöver ser Maria dock som osannolikt. Fler delar behöver komma till för att istället minska klimatavtrycket från transporterna.

– Vi behöver jobba på många olika fronter för att göra just-in-time mer hållbart. Den viktigaste omställningen är att ställa om fordonsflottan. Inom Kesko använder vi förnybara drivmedel till cirka 64 procent av transporterna, säger Maria. 

 

Vilket drivmedel tycker ni fungerar bäst?

– Vi använder framför allt HVO100 (Hydrerad Vegetabilisk Olja) och el, sedan har vi en kranbil på Västkusten som går på biogas. El fungerar bra till kortare transporter. Något jag tycker att vi ska satsa mer på för långväga transporter är vätgas. Ju längre norr om Stockholm man kommer desto svårare är det att arbeta med förnybara alternativ, dels för att det inte finns att tanka i samma utsträckning, dels för att det tar tid att ladda elfordon, säger Maria. 

En av Keskos kollegor i branschen, Beijer Byggmaterial, använder även de en hög andel HVO100 och el i sina transporter. När bolagets nya centrallager i Eskilstuna är klart kommer leveranserna därifrån att vara 80 procent fossilfria. Inom några år ska den siffran ligga på 100 procent. 

– Kraven på hållbarhet ökar och vi har satsat mycket på att få ner klimatavtrycket från transporterna mellan centrallagret och våra cirka 90 enheter. Några delar i det är att gå över till hållbara drivmedel, att minska behovet av returer genom noggrann packning och att samköra leveranser i den utsträckning det går. Nästa steg är att ställa om de lokala fordonsflottorna ute hos filialerna. Den bollen är i rullning, även om det inte finns samma kravställning där än, säger Henrik Ehrengren, Supply Chain director på Beijer. 

Centrallagret i Eskilstuna kommer att öka sortimentet kraftigt och göra det möjligt att bryta förpackningar för att kunna skicka ut precis rätt mängd till filial eller kund. Planen är att fortsatt köra dagliga leveranser, vilket skapar bra förutsättningar för just-in-time. 

Beijer arbetar även sedan 2019 med det molnbaserade ruttplaneringsverktyget Descartes. Systemet gör det möjligt att följa samtliga leveranser i realtid, att avisera kunden vid eventuella förseningar och att följa upp leveranserna. Det används också för att säkerställa att bolagets leveranser sker från närmsta filial.

– Descartes används av alla våra distributörer. Det kortar körrutterna, gör samleveranser mycket smidigare och ökar fyllnadsgraden i bilarna. Det är inte alla byggvarukedjor som har sådana här system, men digitalisering ökar förutsättningarna för hållbarhet avsevärt, säger Henrik. 

 

Ser ni något alternativ till just-in-time som skulle vara bättre för byggbranschen ur ett hållbarhetsperspektiv?

– Alternativet är att ha färre leveranser och mer utvecklad logistik på byggarbetsplatsen, med möjlighet att lagra mer. Vissa större byggen har det. Om det är mer hållbart är svårt att säga, för när byggmaterial kommer till byggarbetsplatser långt innan det ska användas är det vanligt att det hinner skadas eller tappas bort. Vi tror också att byggmaterialhandeln genom att konsolidera och mellanlagra material från flera leverantörer kan minska antalet transporter och därmed klimatavtrycket, säger Henrik.

Någon som håller med om att just-in-time har både för- och nackdelar när det gäller hållbarhet är Daniel Johansson, logistikdirektör på Ahlsell. För att optimera hållbarheten kopplad till leveranserna ser han, likt Maria på Kesko, bättre planering som en nyckel. 

– Det är större chans att leveranserna blir bra planerade, och därmed mer hållbara, när det finns framförhållning, även om en order med kort varsel såklart också kan lyckas tajma in bra. Kunder med stående tider är på sätt och vis den miljömässigt bästa leveransen vi kan göra, säger han. 

Ahlsells logistikkoncept bygger på stabilitet, trygghet och förutsägbarhet. Den som lägger en order på webben innan klockan 18 får sina varor innan lunch dagen därpå, något senare i glesbygdsområden. 

Ahlsell använder sig av kollektiv godstrafik i så hög utsträckning det går och har därför få egna bilar. Samarbetet med etablerade transportörer gör att själva ruttoptimeringen hanteras utanför bolaget. 

– Vi vill alltid köra med så fulla lastbilar som möjligt och för löpande diskussioner med våra transportörer om hur vi kan uppnå det. Hur vi packar våra sändningar, hur bilarna lastas och hur olika rutter planeras är områden som vi gemensamt försöker att jobba med. Fyllnadsgrad är dock svårt att mäta precist. Nyttjande av fototeknik skulle kunna vara en vidareutveckling som kan stötta det, säger Daniel.

En anledning till att kedjan har valt att outsourca leveranshanteringen till väletablerade aktörer är att de vill kunna erbjuda samma leveransstandard över hela landet. 

En insats de gör för att få bättre förutsättningar för sina leveranser är att de bygger ut sitt centrallager i Hallsberg. Genom satsningen kommer Ahlsell att kunna bredda erbjudandet mot kund och minska mängden leveranser genom att samköra sådant som tidigare har behövt skickas direkt från leverantör. 

– Vi lägger mycket krut på anläggningen i Hallsberg. Solpaneler, batteribank och laddare för ellastbilar, bilar och elcyklar ska minska klimatavtrycket. Bättre flöden kommer också göra att vi slipper forsla leveranserna mellan flera mindre byggnader, säger Daniel. 

 

Elfordons-laddare säger du, vilka drivmedel satsar ni på i era transporter?

– Det förs många diskussioner om vilken väg som är rätt att gå. Frågan är väldigt stor inom transportbranschen. Vi testar biogas och el på en del av våra längre transporter, men det är fortsatt en utmaning med räckvidd gällande el. Från Hallsberg till omlastningsterminaler kör vi annars 100 procent HVO100. I vår distribution finns sedan en mix av fordon, allt från rena elfordon och biodrivmedel till traditionell diesel där det ännu inte gått att konvertera. Visionen är att bli helt fossilfria till 2025 och därefter helt utsläppsfria, säger Daniel

Vidare berättar Daniel om ett speciellt koncept som Ahlsell har utvecklat specifikt för storstäder. Konceptet går ut på att alla leverantörer kör till en gemensam terminal i Ahlsells regi, där varorna packas om och sedan körs ut till kundens arbetsplats i fordon som drivs av någon form av hållbart drivmedel. Samlastningen skapar hög fyllnadsgrad, reducerar lastbilstrafik inne i staden, minskar utsläpp och gör att byggarbetsplatserna får allt material de behöver på en och samma gång. 

– Det här är lite av en deluxe-tjänst. Konceptet är implementerat i stor skala främst i Göteborg idag. Förhoppningen är att kunna arbeta på samma sätt i fler större städer framöver, säger Daniel och fortsätter:

– Byggmaterialbranschen behöver tänka större, titta mer på helheten och blicka utanför den egen verksamhet för att kunna ta ytterligare hållbarhetskliv. Vi har en logistikgrupp som arbetar aktivt med det och vi stöttar gärna våra kunder på deras resa. 

 

Texten är hämtad från nummer 1 2024 av tidningen ByggMaterial. 

Läs hela tidningen här.

Annons:

Vi önskar er en riktigt härlig sommar!

Nyheter

02 juli 2025

Ny affärskoordinator på Sveriges Fria Bygghandlare

Nyheter

01 juli 2025

Starkt flöde av fastighetsaffärer

Nyheter

01 juli 2025

Ny statistik: Färre arbetsolyckor i byggbranschen

Nyheter

01 juli 2025

Boverket blir beredskapsmyndighet

Nyheter

30 juni 2025

Big-Gruppen rekryterar vd och inköpschef

Nyheter

30 juni 2025

Ny statistik: Flera steg mot minskad klimatpåverkan i byggbranschen

Nyheter

27 juni 2025

Knauf Sverige GmbH förlänger inte sitt samarbete med SundaHus

Nyheter

27 juni 2025

XL-Bygg fortsätter ta marknadsandelar

Nyheter

27 juni 2025

Det här vill svenskarna bygga i sommar – altan och bastu toppar listan

Nyheter

27 juni 2025

Prognos: Vändningen dröjer för måleribranschen – men viss ROT-effekt syns

Nyheter

26 juni 2025

Debatt: Vi måste våga prata om det svåra

Nyheter

25 juni 2025

Hållbarhetsproffsen om utmaningarna med återbruk

Nyheter

25 juni 2025

Efter 80 år på samma plats – nu flyttar Bloms Trä

Nyheter

25 juni 2025

Över branschindex nio månader i sträck

Nyheter

25 juni 2025

Ny Director Marketing & Communication för Ahlsell Sverige

Nyheter

24 juni 2025

Hon blir Swedisols nya vd

Nyheter

24 juni 2025

Nya kontroller av byggarbetsplatser visar på en rad förbättringar

Nyheter

24 juni 2025

Prognoscentret: Infrastrukturinvesteringar och underhåll växlar upp

Nyheter

23 juni 2025

Kumla MSK en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

23 juni 2025

Nu invigs världens första anläggning för koldioxidinfångning i industriell skala

Nyheter

18 juni 2025

Branschrekommendation ska minska vattenskador i kök

Nyheter

18 juni 2025

Svagare bostadsbyggande i maj enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

18 juni 2025

Regeringen föreslår förändringar av amorteringskrav och bolånetak

Nyheter

18 juni 2025

Debatt: Hållbara renoveringar kräver gemensamt ansvar

Nyheter

18 juni 2025

Thomée Gruppen AB fusionerar Hans Eggestrand AB

Nyheter

17 juni 2025

Snart öppnar NP Nilssons nya byggvaruhus i Osby

Nyheter

17 juni 2025

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår