Mjölby är inte en ny ort för Optimera, som tidigare höll till på en annan plats i staden. Flytten gjordes rekordsnabbt.
– Vi stängde tidigare på fredagen, flyttade över allt under helgen och öppnade i de nya lokalerna på måndag morgon, säger enhetschefen Johan Lif och fortsätter:
– Vi växte ur den lokalen och att var tvungna att få till en mer modern logistik och en bättre arbetsmiljö.
Staden med sina drygt 25?000 invånare har haft en god tillväxt de senaste åren. Mjölby är också en knutpunkt med bra kommunikationer genom närheten till både E4:an och järnvägen.
Under Corona-pandemin har försäljningen hållit i sig och till och med ökat, jämfört med förra året. Ökningen kan till stor del tillskrivas hemmafixande och fler jobb för hantverkare i privatbostäder.
Under hösten har orderingången också varit bra. En hel del bygg- och ROT-projekt projekt är på väg att startas upp.
– Alla våra tre byggsäljare har fullt upp och får en hel del förfrågningar. Det ser lovande ut inför vintern. De flesta av våra kunder, lokala byggare, är fullbokade flera månader framöver, säger Johan Lif.
Optimera i Mjölby har tolv anställda och de flesta har arbetat där i många år.
– Vi har haft en väldigt låg personalomsättning. Det är väl sammansvetsad grupp där man trivs tillsammans.
Branschföreningen Byggmaterialhandlarna, där Optimera är medlemmar, har under hösten genomfört en stor medarbetarundersökning (läs mer om den på sidan X). Det som sticker ut lite extra i resultatet är att så många anställda i branschen trivs med sina jobb, jämfört med motsvarande siffror för många andra branscher. Åtta av tio svarar att de trivs bra på jobbet och nio av tio trivs med sin yrkesroll.
– Resultaten speglar nog hur det är hos också. Jag tror att det till stor del beror på den starka sammanhållningen i personalen och på att arbetet är så varierande. En dag är inte den andra lik, säger Johan Lif.
Sammanhållningen är viktig och framgångar kan till stor del tillskrivas den, anser Johan Lif.
– Att jobba i byggmaterialhandeln handlar till stor del om att bygga starka relationer, både med kollegor och med kunder. Och det är dessa relationer som gör att många trivs så bra, tror jag.
Men medarbetarundersökningen visar också att när det gäller kompetensutveckling så är branschen inte lika stark. Många anställda, särskilt de som arbetat länge, efterlyser vidareutbildning och möjligheter att ta ett kliv framåt och uppåt i karriären.
– Där arbetar vi inom Optimera en hel del med interna utbildningar, varav många är webbaserade. Kompetensutveckling är ett mycket viktigt område för oss som arbetsgivare och vi vill fortsätta att utveckla framöver.