De tre bröderna från Sorsele i Västerbotten har alla vuxit upp på fabriksgolvet. Deras föräldrar drev Baseco tillsammans i många år och för bröderna blev anläggningen det givna sommar- och extrajobbet. Som vuxna flyttade de iväg och studerade på olika håll, men på 00-talet var alla hemflyttade igen. En efter en började de att arbeta i fabriken och 2008 blev de delägare och valde de att satsa stort. Sortimentet breddades och tillväxtplaner började att smidas. Idag är de halvvägs igenom bolagets största investering någonsin.
– Baseco har haft växtvärk ett bra tag. Nu bäddar vi för framtiden med en investering på 30 miljoner, där vi moderniserar hyvlerilinan. Satsningen kommer inte bara att öka kapaciteten kraftigt, den kommer också att öka kvaliteten på slutprodukterna och förbättra arbetsmiljön för våra anställda, säger Marcus Abrahamsson, vd.
Samtliga produkter i sortimentet, det vill säga golv, paneler och stugor, består av lokalt odlad senvuxen fura. Sorseles långa och kalla vintrar gör att träden får täta årsringar, vilket gör virket extra hårt och slittåligt. Genom förädling i Basecos fabrik skapas golv som håller i generationer.
– Det är få företag i Sverige som kan erbjuda produkter av samma slag och omfattning som vi. Det gör att vi ofta blir kontaktade vid större, mer exklusiva projekt, samt vid renovering av kulturmärkta byggnader av olika slag, säger Patrik Abrahamsson, marknadschef.
Det projekt som har varit enskilt viktigast för bolaget historiskt sett är när de levererade golv till Vasamuseet i början av 90-talet.
– Där och då fick många arkitekter upp ögonen för oss. Några fler roliga projekt som vi har haft genom åren har varit Gustav Adolfs kyrka, Drottningholms slott och Polestars nya kontor i Göteborg, säger Patrik Abrahamsson.
På tal om roliga projekt, ni bröder driver inte bara Baseco tillsammans. Hur kom det sig att ni började med er sidoverksamhet?
– Det är ganska lustigt faktiskt. För dem som inte känner till det så driver vi sedan 2018 även Sorseles enda skidanläggning Nalovardo med tillhörande camping. Den var länge till salu och riskerade nedläggning. Vi ville inte att något så omtyckt här i bygden skulle gå förlorat och när vi tittade närmare på möjligheterna att ta över såg vi att stället var en oslipad diamant, med massor av potential. Sedan vi tog över har vi, trots pandemin, dubblat omsättningen på både liftkort, boende och restaurang. Med det har vi nu det sista året haft råd att anställa en driftansvarig som sköter det dagliga, säger Daniel Abrahamsson, inköpschef.
Golvbranschen har haft det ganska tufft på sistone. Trägolv tappade stort 2023, med 42 procent nedgång. Hur har ni klarat er?
– Liksom många andra hade vi väldigt goda år under pandemin och tuffare tider 2023. Det gick inte ner lika mycket som snittet, men från de strålande resultaten 2021-2022 dalade det med ungefär 20 procent. Vi står relativt stadigt under konjunktursvängningar eftersom vi jobbar med många kundgrupper, från ”gör-det-självare” till större projekt med arkitekter. Vi är starkare inom ROT-sektorn än nybyggnation och har totalt cirka 400 återförsäljare i Sverige. I år ser vi tendenser till vändning. Vi ligger i dagsläget lite högre än förra året i orderingång, säger Marcus Abrahamsson.
Vad tror ni är en vinnande strategi för golvföretag framåt?
– Kvalitet. Att ha en bra produkt som håller över tid är grundläggande. Vi använder modern teknik och har minst tio ögonpar som granskar varje planka för att se till att allt som lämnar fabriken motsvarar våra höga krav. Kompetensen genomsyrar både vårt kvalitets- och servicearbete. För att lyckas som träföretag vet vi att kunskapen och hantverket måste vara på topp, och med vår låga personalomsättning har vi lyckats bibehålla och utveckla en hög kompetens inom företaget, säger Patrik Abrahamsson.
Vilken ser ni som golvbranschens största utmaning just nu?
– Precis som i alla branscher så tävlar leverantörer av liknande produkter om samma kunder. Något som utmanar oss som levererar just massiva trägolv är att många helt felaktigt tror att golvtypen är svår att lägga. Det är en av anledningarna till att vinyl, sten och laminat har större marknadsandelar. Den bilden vill vi och våra kollegor i träbranschen förändra, säger Patrik Abrahamsson.
Vad har ni för framtidsplaner för Baseco?
– Moderniseringen av hela hyvlerilinan är vår största investering någonsin och det projektet är klart i början av 2025. I och med att kapacitetstaket höjs kommer vi också att börja satsa mer på export. Vi ser stora möjligheter för högkvalitativa träprodukter från norra Sverige. Vi tittar också kontinuerligt på sätt att vidareutveckla våra produkter. Träet är vad det är, men vi testar löpande nya ytbehandlingar för att minimera behovet av underhåll och samtidigt göra produkten än mer miljövänlig, säger Marcus Abrahamsson och fortsätter:
– Miljö och hållbarhet är kärnvärden för oss på Baseco. Vi strävar ständigt efter att förbättra och utveckla våra metoder och främja en hållbar framtid. För oss känns det bra att vi arbetar med en redan hållbar produkt, förnybart trä. Några av de initiativ vi har genomfört på hållbarhetsområdet inkluderar energieffektivisering, produktion av pellets från spånet från hyvleriet (cirka 1 400 ton årligen), samt att bli självförsörjande på värme. Trots en betydligt högre omsättning idag jämfört med för fem-sex år sedan så förbrukar vi fortfarande samma mängd elektricitet, vilket känns jättebra.
Om Baseco
Ägare: Marcus, Patrik och Daniel Abrahamsson
Grundat: 1983. Pappa Krister Abrahamsson var den tredje personen att anställas och han gick in som delägare 1987.
Tillhåll: Sorsele i Västerbotten
Antal anställda: 30 totalt, varav 20 är ute i produktionen
Omsättning: 127 miljoner under 2021-2022, drygt 100 miljoner 2023
Produktionskapacitet: Cirka 12 000 kubikmeter
Framgångsrecept: ”Vi producerar och levererar produkter av hög kvalitet, med bra service.”
Texten är hämtad ur nummer 4 2024 av tidningen ByggMaterial.