Peter Backlund är IT-ansvarig på Handelsgruppen Bygg & Järn, som består av sju butiker inom Bolist-kedjan. Han berättar att satsningen på digitala hylletiketter påbörjades för sju år sedan och var fullt genomförd i samtliga butiker för cirka fem år sedan.
– I takt med att vi blev fler och fler butiker inom kedjan upptäckte vi att det blev väldigt mycket artiklar att hantera. Det var ganska betungande för butikspersonalen att springa runt och byta hyllkantsetiketter. Samtidigt märkte vi också att fler och fler leverantörer digitaliserade sina prisjusteringar.
I den vevan började Handelsgruppen fundera över en digital lösning.
– Vi sökte på marknaden och hittade en leverantör som hade en produkt som gick att synka med vårt affärssystem. All data om artiklarna förs in i affärssystemet och de digitala hylletiketterna uppdateras automatiskt, vilket är jättebra.
Vad upplever personalen för fördelar med de digitala hyllkantsetiketterna?
– Framför allt att de sparar tid när de inte behöver springa omkring och byta etiketter vid hyllorna. Det som också är en fördel – både för personalen och kunderna – är att informationen på hyllkanten alltid är korrekt. Det är en kvalitetshöjning eftersom det tidigare ibland kunde uppstå diskussioner om det inte stod rätt pris vid hyllan.
Peter Backlund framhåller också fördelarna med att det finns en central kontroll över alla prisuppdateringar.
– Det är också väldigt smidigt när vi kör kampanjer med tillfälliga priser. Då aktiverar vi kampanjen med datum och klockslag i systemet och priserna ställer om sig i alla butiker samtidigt.
Hur funkar det om en enskild butik vill göra en egen drive med en vara – blir det krångligt?
– Nej absolut inte. Man lägger helt enkelt in en kampanj i systemet för just den butiken och priserna på den digitala hyllkantsetiketten uppdateras därefter. Många i vår personal har lärt sig att hantera affärssystemet och kan göra egna kampanjer. Så de har stora möjligheter att själva påverka prissättningen samtidigt som det går att styra centralt.
När Handelsgruppen satte igång den här digitala satsningen för sju år sedan var de relativt tidigt ute inom byggbranschen.
– Vi tycker själva att vi har kommit en bra bit på vägen på den digitala resan. Sedan måste man vara medveten om att byggbranschen ligger lite efter andra branscher som har kommit betydligt längre i just den här delen. Tekniken har funnits ett tag och har använts längre inom exempelvis livsmedelsbranschen.
Finns det andra digitala satsningar i pipen?
– Mestergruppen har tagit fram en lösning med programvaror som ska täcka alla behov inom verksamheten; affärssystem, kassa, leverantörsfaktura och redovisning. Handelsgruppen Bygg & Järn är en av piloterna i det projektet, vi gick live i det nya systemet den 1 februari i år. När systemet är helt intrimmat hoppas vi att vi har ett smidigt system med en hög grad av automatisering. En gemensam lösning för kedjans medlemmar bör kunna ge betydande samordningsvinster framöver.
Texten är hämtad ur nummer 6 2024 av tidningen ByggMaterial.
