Emil Dahlberg från Optimera och Andreas Wallander från LGA Transport & Service AB framför lastbilen.
Lastbilen är av modellen Volvo FM 6x2 som har en elektrisk batterikapacitet på 540 kwh.
Optimera satsar på eldriven byggplatslogistik
Nyheter
13 februari 2025
Text: Emma Sellbrink Foto: Optimera Svenska AB
Optimera Svenska AB tar nästa steg mot hållbart byggande via eldriven byggplatslogistik tillsammans med åkeriet LGA Transport och Volvo.
Lastbilen är av modellen Volvo FM 6x2 som har en elektrisk batterikapacitet på 540 Kwh. Vikten är cirka tio ton och bilen kommer att främst att användas i Stockholm city och Norrort. Bilen är även utformad med en utskjutande belastningsbalk på totalt 7,3 meter för att klara längre gods.
Innan beslutet togs så har bolagen genomfört en utvärdering tillsammans med Volvo som bland annat inneburit tester i Volvos simuleringsmiljö men också en test av kranbilar för att utvärdera hur en elektrisk kranbil skulle klara byggbranschens och Optimeras krav.
– Hållbart byggmaterial har varit ett stort fokus för oss på Optimera, nu ska det bli spännande att också ta nästa steg där själva transporten uppfyller samma mål och där är det viktigt att etablera långsiktiga samarbeten med åkerier som LGA Transport, säger Emil Dahlberg, distributionschef på Optimera Svenska AB.
Optimera har tidigare ett par hybridlastbilar där kranen drivs på el och lastbilen på HVO100, också det ett samarbete med LGA Transport.
Den nya kranslastbilen sätts i drift under februari.
Annons: