Vi ställde två frågor till byggmaterialhandelskedjornas ledare:
- Hur skulle du kort summera 2024?
- Vad tror du blir viktigast för branschen under 2025?
Gustav Nordström, vd Nordströms:
1. 2024 har varit ett utmanande år med fallande volymer och tuff priskonkurrens inom bygghandeln.
2. Viktigast för branschen under 2025 blir att fortsätta utveckla hållbarhetsarbetet på alla plan.
David Palm, vd Optimera Svenska AB:
1. För mig som ny i branschen så har det varit mycket att lära och ta in. Liksom i många andra branscher har det varit ett tufft år där alla har fått kämpa extra hårt. Men mycket bra saker är på gång och vi står väl rustade för vändningen. Det är en fantastisk kultur inom Optimera som jag vill bygga vidare på – jag har fått ett väldigt varmt mottagande!
2. Fortsatt fokus på hållbart byggande och att våga utmana oss och vår omgivning för att utveckla vårt kunderbjudande ännu mer. Vi ska stärka vårt koncept med ett personligt, enkelt och säkert erbjudande i alla kanaler. Inom till exempel det digitala finns mycket spännande att göra för att göra det säkert och enklare utan att för den delen ta bort det personliga. Det ska bli ett väldigt spännande år!
Mikael Arvered, Divisionschef bygg Ahlsell Sverige AB:
1. Ett utmanande år där det varit tydligt att våra större riksbyggare haft färre bostadsprojekt. Vi har hanterat året bra utan att behöva göra större justeringar i personalstyrkan. Det bådar gott för 2025, som jag tror kan bli bättre än 2024. Vi ser en tydlig trend i slutet av 2024 att våra små- och medelstora entreprenörer handlar mer vilket är en positiv signal.
2. Att fortsätta utveckla våra medarbetare med fokus på än högre kompetens. Att bejaka den digitala utvecklingen och använda den i vardagen. Efterfrågan på hållbara material och energieffektiva lösningar kommer fortsätta öka. Byggnormer och lagar blir striktare kring klimatpåverkan. Detta kommer att kräva innovation i allt från design till byggmetoder och branschen behöver erbjuda tjänster och produkter som underlättar för kunderna att nå dessa krav. Byggbranschen kommer även behöva integrera mer återvunnet material och implementera cirkulära affärsmodeller. Branschen behöver hitta sin roll i den omställningen och genom olika tjänster se till att våra kunder lyckas med den.
Johan Augustsson, vd Mestergruppen Sverige AB:
1. För oss har det varit ett intensivt och offensivt år då vår tillväxtresa har fortsatt. Vi gick in i 2024 med två kedjor, XL-Bygg och Bolist, och går ur året med fem efter förvärv av Happy Homes, Colorama och Mal Proff Sverige. Mestergruppen Sverige är nu inte bara den ledande aktören inom byggmaterialhandeln utan även inom färgfackhandeln i Sverige. Marknadsläget har dock varit fortsatt tufft, med krympande volymer och hög konkurrens. Vi har lyckats väl med att navigera i denna miljö, och våra medlemmar i samtliga kedjor har ökat sina marknadsandelar.
2. Som alltid gäller det att vara förändringsbenägen, att förstå vad som händer i omvärlden och nyttja sina styrkor för att bäst ta vara på de möjligheter som finns därute. För branschen och svensk ekonomi är det viktigt att byggandet kommer i gång igen. Vi behöver även få i gång rörligheten på bostadsmarknaden och uppmuntra och underlätta ännu mer för en hållbarare omställning.
Peter Lindström, vd Bygma AB:
1. Första halvåret präglades av sjunkande volymer och relativt låg beläggning hos många av våra kunder. Konjunkturläget har i sig öppnat för en del intressanta affärer och vi har själva påbörjat relativt omfattande investeringar i fastigheter och anläggningar för att stå rustade när marknaden blir bättre. Andra halvåret har varit mer positivt med stigande volymer, dock fortsatt i en relativt svag och osäker marknad.
2. En förbättring av ROT-avdraget är viktig för både byggare och leverantörer. Det är även viktigt att få stabilitet efter en rad större konkurser som drabbar små och medelstora byggare som underentreprenörer, så långsiktighet och stabilitet i alla led är något som branschen behöver. Underliggande är fortsatt sänkning av räntan viktig och att sysselsättningen börjar öka. Många inklusive oss väntar på vad Trumps tillträde innebär i allt från ränteutveckling till tullar och påverkan på internationell handel. Jag tycker att branschen behöver prioritera utvecklingen av ett mer hållbart byggande i allt från produktval och utveckling till egna fastigheter.
Maria Andersson, tf vd Kesko Sverige:
1. Ett tufft år för branschen som präglats av lågkonjunktur. Vändningen som vi trodde skulle komma efter sommaren sköts fram och trots räntesänkningar och lägre inflation har det fortsatt varit utmanande, speciellt för nybyggnation.
2. Att självförtroendet och styrkan kommer tillbaka i marknaden. Det är viktigt att få igång rörligheten på bostadsmarknaden samt hushållens vilja att investera i till exempel energieffektivisering av sina bostäder. Regeringen bör ta initiativ för att driva på aktiviteten i byggsektorn, den är en viktig motor för svensk tillväxt. Under 2025 kommer det bli ännu större fokus på hållbarhet, digitalisering, effektiva försörjningskedjor och kompetensutveckling för att kunna möta framtidens krav och utmaningar.
Lars Lindgren, vd AB Karl Hedin Bygghandel:
1. Ett år med många utmaningar i det tuffaste konjunkturläget sedan 90-talet. Vi har trots allt lyckats hålla försäljningen på en hygglig nivå och en okej lönsamhetsnivå med tanke på läget i branschen.
2. Viktigast för branschen är att få fart på byggandet igen, många av våra kunder har det tufft och vi lider av det och risken för konkurser är fortsatt hög i branschen. Stimulanser för ökat byggande borde stå högt på politikernas lista för vår bransch är ett viktigt inslag i det ekonomiska hjulet i AB Sverige. Att effektivisera hela byggprocessen och minska byråkratin bör också vara på agendan i branschen, det tror jag är det allra viktigaste av alla frågor på lång sikt för att trycka ner kostnader som tynger både företag och privatpersoner.
Johan Axelsson, vd Derome Bygg & Industri:
1. Det var ett händelserikt år, där vi bland annat märkte en stor skillnad i efterfrågan på hållbara produkter och lösningar. Givetvis präglades året av ett utmanande marknadsläge och vi fattade en del tuffa beslut, främst rörande vår organisation. Men det är också i utmanande tider som vi hittar bättre lösningar, vilket vi har gjort tillsammans med våra kunder och medarbetare. Det är vi tacksamma för.
2. Jag tror att det viktigt att vi fortsätter att fokusera på hur vi tillsammans i hela branschen kan jobba mer effektivt då många projektkalkyler kommer att fortsätta vara pressade. Det är även viktigt att vi fortsätter utvecklas inom hållbart byggande och hittar lösningar som är gynnsamma för både ekonomin och klimatet.
Geir Thomas Fossum, vd Beijer Byggmaterial AB:
1. Det har väl inte undgått någon att 2024 var ett tungt år för byggbranschen och det har självklart påverkat även oss. Men i Beijer finns ett engagemang och ett driv jag inte sett någon annanstans och det har verkligen visat sig under det här året. Jag är otroligt imponerad över alla kollegor som varje dag kämpat och, trots tuffa tider, gett kunderna det allra bästa kundbemötandet. För oss är det också året då vi gjort våra allra största och viktigaste investeringar för framtiden, bland annat ett helt nytt centrallager som kommer ge oss stora fördelar när marknaden nu vänder.
2. Förutom att fortsätta ge ett riktigt bra kundbemötande, som alltid är det viktigaste, kommer det vara helt centralt att driva på den gröna omställningen. Det är viktigt, inte bara för vår bransch, utan samhället i stort. Sedan måste vi fortsätta vårt påverkansarbete för att förbättra förutsättningarna för hantverkarna och för hela byggbranschen.
Carl Evedius, vd och inköpschef Sveriges Fria Bygghandlare:
1. 2024 har varit ett omställningens år där vi på Fria tydligt markerat skiftet från kedjekontor till en renodlad inköpsorganisation. Våra delägare har spelat en central roll i att stärka vår gemensamma position på marknaden.
2. 2025 ska vår bransch dra nytta av en förbättrad konjunktur. För oss på Fria innebär det att fortsätta öka försäljningen samtidigt som vi sänker kostnaderna genom starka inköpsavtal och effektiva processer. Att skapa lönsam tillväxt för våra delägare är vår främsta prioritet.
Texten är hämtad ur nummer 1 2025 av tidningen ByggMaterial.
