Bygma Boden, drygt tre mil norr om Luleå, är kanske en av de bygghandlare i Sverige som har mest utmaningar rent logistiskt. Kunderna finns i hela Norrbotten, inte sällan så långt bort som i Kiruna. Dit är det fyra timmars bilresa – enkel väg. Ibland ska varor levereras till platser där vägen tar slut, eller är helt igensnöad.
– Prio ett för oss är alltid service och leveranser till otillgängliga platser som fjäll och öar är inget nytt. Nu på vintern till exempel kan vi erbjuda leverans med skoter till svårtillgängliga platser till fjälls eller ute i skogslandet, säger Christian Klingert, platschef på Bygma Boden.
Ingen transport är egentligen för lång eller för krånglig. Med inställningen att allt går att lösa levererar Bygma Boden varor till de mest otillgängliga platserna med hjälp av en uppsättning fordon för olika behov.
– Vi har en kranbil, en lastbil samt en bil med släp där det är för trångt att köra med lastbil. Sedan har vi skotern på vintern och båt för leverans ute på öar vid behov.
Bygma Boden lägger uppskattningsvis cirka 9 000 mil om året på transporter. Hemligheten för att få de lite mer extrema utkörningarna att fungera är planering, menar Christian Klingert.
– Det handlar inte bara om att leverera rätt sak i rätt tid utan också att exempelvis lasta smart så att man slipper extra resor. En körning upp till Kiruna tar fyra timmar enkel resa, så det går en hel arbetsdag. En styrka hos oss är att vi hjälps åt som ett lag och även om vi har särskilda förare så kan vem som helst av oss i personalgruppen sätta sig i bilen eller på skotern om det krisar. En annan av våra styrkor är att vi har ett otroligt brett kontaktnät över hela Norrbotten. Jag brukar säga att det mesta går att lösa bara man väljer att se möjligheter istället för bekymmer.
Förutom långa avstånd – finns det andra utmaningar där ni befinner sig?
– Det är ju inte bara vi som kan ha svårt med att leverera ut grejer till våra kunder, utan det kan också vara bekymmer med att få varor levererade hit till oss. När vi inte får våra leveranser i tid måste vi lösa det på något sätt så att kunden blir nöjd i slutändan. Om det ska ut material till ett bygge är det ofta bråttom. Det är inte ovanligt att vi själva får åka och hämta varorna hos fraktbolaget för att spara en eller två dagar.
Samarbetar ni med andra företag i närområdet?
– Vi har inga skriftliga avtal med någon, men ibland händer att vi hämtar varor hos en annan bygghandel och tvärtom. Vi hjälper varandra när vi står utan grejer och det är lite mer akuta situationer.
De senaste åren har inneburit en positiv utveckling för Bygma i Boden. Och runt hörnet väntar spännande förändringar. Kring årsskiftet 25/26 går nämligen flyttlasset till en helt nybyggd anläggning en bit ifrån den nuvarande.
– I nuläget arbetar vi som en stor Bygma-anläggning fast med väldigt små lokaler i en gammal flyghangar. Vi har till exempel inget självplocklager där man kan köra in med bilen. Så det blir ett otroligt lyft när vi får flytta in i de nya lokalerna.
Fakta/ Bygma Boden
Ägare: Bygma-koncernen sedan 2020, med 19 anläggningar i Sverige.
Antal anställda: 8
Storlek på anläggningen: Cirka 600 kvadrat. Den nya anläggningen kommer att bli 3 500 kvadrat.
Texten är hämtad ur nummer 1 2025 av tidningen ByggMaterial.
