I K-Rautas nya tjänst kommer kunden själv att kunna boka hantverkare, med möjlighet att boka videosamtal för frågor inför besöket.
K-Rauta och Done lanserar installationstjänster
Nyheter
11 oktober 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Kesko Sverige
K-Rauta fortsätter arbetet mot en digitaliserad kundupplevelse och inleder nytt partnerskap med tech-startupen Done. Det nya partnerskapet gör det möjligt för byggvaruhuset att erbjuda konsumenter installationstjänster, såsom installation av vvs-produkter, där hela kundresan sköts digitalt via Dones app.
Som en del i arbetet att transformera K-Rauta mot att bli ett kundorienterat företag med fokus på digitala lösningar, inleds nu ett samarbete med installationsappen Done. Via Done erbjuder K-Rauta installation till fast pris, där utvalda vvs-produkter är första produktsegmentet att aktiveras. Kunden bokar själv hantverkare via appen och har även möjlighet att boka videosamtal för frågor inför besöket. En av fördelarna med en digital tjänst är att det är enkelt att följa sin beställning då allt finns samlat i appen.
– Samarbetet är strategiskt viktigt för K-Rauta som ett led i vår digitala acceleration och i att erbjuda en konkurrenskraftig kundupplevelse. Vårt motto är att vi hjälper kunden ’från start till klart’ – något vi lever upp till med den här tjänsten. Jag tror att våra kunder kommer att uppleva att appen är enkel att använda och att de får tag på duktiga, certifierade hantverkare på kort tid, säger Daniel Ahlqvist, COO på K-Rauta.
Installationerna utförs av certifierade rörmokare, som annars kan vara svåra att anlita för små installationsprojekt. Många vvs-montörer tackar nej till mindre installationer då administrativt arbete som offertskrivning, rothantering och projektkoordinering tar mer tid än vad som är fakturerbart. Genom fastprisofferter och förenklad rothantering, tar Done över delar av det administrativa arbetet och frigör tid för anslutna rörmokare att utföra mindre installationer. En stark fördel för konsumenten, som får en trygg och smidig installation utförd av en kunnig montör. Dessutom har konsumenten all kommunikation, från bokning till offert, schemaläggning och faktura samlat på ett och samma ställe, i Dones app.
Erbjudandet kommer till en början att finnas tillgängligt i utvalda varuhus samt online i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Umeå. Samarbetet kommer framåt att lanseras i fler städer och ytterligare produktsegment kommer att inkluderas.
– Vi ser ett behov hos både hantverkare och konsumenter över hela Sverige att kunna arbeta mer digitalt och modernt. Genom att kombinera fördelarna med en snabbfotad techstartup och en ledande byggvaruhandel, hoppas vi kunna skapa kundfokuserade användarprocesser som annars är ovanligt i en så pass traditionell bransch, säger Malin Grandlund, vd och medgrundare på Done.