Peter Sjödahl gjorde entré som vd för Woodykedjan 2019, efter 30 år inom stål- och metallhandeln.

Woody Bygghandel har idag 47 delägare och närmare 100 anläggningar runt om i landet.

Peter Sjödahl, vd för Woody: ”Jag tror på en fortsatt bra marknad i höst”

Nyheter

Vid slutet av andra världskriget, på ett hotellrum i Örebro, kom ett antal byggmaterialhandlare överens om att börja samarbeta kring inköp. Året var 1944 och materialbristen var ett faktum. Handlarna bestämde sig för att titulera sig som ”Interpares”, viket betyder ”Mellan likar” på latin. Idag, nästan 80 år senare, går kedjan av fria handlare under namnet Woody Bygghandel.

– Woody-varumärket kom till för cirka 20 år sedan. Vi är än idag en frivilligkedja men har adderat flera tjänster under årens lopp. Idag arbetar vi inte enbart med inköp, utan stöttar även våra delägare när det gäller hållbarhet, rikskundsförsäljning, IT, utbildningar och marknadsföring, berättar Peter Sjödahl, vd för Woody Bygghandel.

Peter Sjödahl gjorde entré i Woodykedjan 2019, efter 30 år inom stål- och metallhandeln.

– Jag ville testa mina vingar i en ny bransch. Jag visste att jag ville jobba med handel på något vis, det är en people to people buisness med mycket social kontakt vilket jag gillar. Byggmaterialhandeln är en mycket större bransch än den jag arbetade i tidigare och när möjligheten att få axla rollen som vd för Woody dök upp, kunde jag inte annat än att tacka ja.

Woody Bygghandel riktar sig främst till proffsbyggare och den medvetne konsumenten och har idag 47 delägare med närmare 100 anläggningar, från norr till söder.

– De lokala entreprenörernas marknadskännedom och deras entreprenörskap gör oss väldigt starka. Drivkraften som finns, närheten till kunderna samt att våra delägare får möjligheten att utveckla sina verksamheter självständigt är en av våra främsta styrkor.

På vilket sätt får era delägare möjligheten att vara olika?

– De har friheten att driva sin verksamhet på det sätt de tycker passar bäst in på den lokala marknaden. Många har adderat andra verksamheter som de ser är efterfrågade, som till exempel hyvlerier. En del har egna specialiteter i sina butiker, någon säljer vapen, en annan säljer båtar och fyrhjuliga motorcyklar. I Woodykedjan kan man dessutom välja om man vill profilera sig under Woody varumärket eller använda sitt eget lokala varumärke. Gemensamt för alla våra handlare är dock att de använder kedjans gemensamma kundlöfte ”vi får bygget att snurra”.

Vad ser du som branschen största utmaning framöver?

– De flesta aktörerna har väldigt häftiga tillväxtplaner, men det kanske inte riktigt finns plats för alla att växa på det sätt man planerar för, vilket blir en utmaning. Sedan måste branschen öka takten i digitaliseringen ännu mer samt även bli mer attraktiv för kvinnor att arbeta i. Hållbarhetsarbetet som tidigare kanske bara var en hygienfaktor blir viktigare och viktigare och är nu en konkurrensparameter på ett helt annat sätt än för några år sedan.

Hur arbetar ni med digitalisering?

– Det senaste året, mycket till följd av pandemin, har vi satsat än mer på digitalisering och E-handel. För ungefär ett år sedan gjorde Daniel Wisarve entré på Woody, som ansvarig för de digitala affärerna. Vi har sedan ett år tillbaka också en ny partner, Additude, som vidareutvecklar vår digitala lösning ”Plattan” där proffsbyggare bland annat får tillgång till hela produktkatalogen, direkt i mobilen, kan lägga sina order samt få tillgång till all dokumentation på de produkter de köpt. I juli lanserade vi även B2C handel ”boka och hämta” hos ett antal delägare runtom i landet.

Vad gäller hållbarhet, hur arbetar ni med det?

– Även om vi är en frivilligkedja är ett krav vi har att man måste vara miljöcertifierad. Vi är väldigt stolta över att vi har varit miljöcertifierade i över 20 år och det är något vi jobbar aktivt med. Vi har även virkescertifierat många av våra anläggningar och fler är på gång. Miljön väcker ett större intresse idag än för tio år sedan.

– Brukspecialisten, som är en av våra delägare, ligger långt fram i utvecklingen av återbrukat tegel. De kammade hem Woodys hållbarhetspris 2020 och har under året även infört pant för återvunna tegelstenar. För varje tegelsten som de kan återbruka till en godkänd produkt ger de tillbaka en krona till den som lämnat in teglet. Det är en jätterolig idé som ligger helt rätt i tiden!

Om du kunde, vad skulle du vilja förändra i byggmaterialbranschen?

– Idag är det otroligt tätt mellan byggvaruhandlarna. Jag är övertygad om att det går att arbeta smartare med logistik och varuflöden. Samtidigt som kunderna i vår bransch tycker om att hämta varorna hos den lokala handlaren, då kan man inte heller ligga mer än 20, 30 minuter bort. Detta är en paradox, men jag tror trots det att det finns en stor potential i att effektivisera värdekedjorna i branschen.

Vad skulle du beskriva som Woodys målsättning?

– Vårt mål är alltid att stötta de lokala entreprenörerna och optimera deras lönsamhet. Vi bygger bara lönsamhet hos den lokala handlaren och inget centralt. Vi har ingen förvärvsagenda, utan försöker attrahera de fria handlarna som tycker att de passar in hos oss. Många av våra delägare har också tillväxt högt upp på sin agenda, de startar nya anläggningar och får på så sätt sina bolag att växa.

Vad kan branschen vänta sig under hösten?

– Vi har varit dopade av pandemin sedan den startade. Effekten tror jag kommer att klinga av under hösten men samtidigt finns det andra krafter som talar till vår fördel. Det är fortsatt lågt ränteläge och har man renoverat halva sitt hus lär man vilja fortsätta. Vi har också ett väldigt stort behov av att bygga bostäder i Sverige. Jag tror att vi kommer ha en fortsatt stark marknad en bra tid framöver.

Om Peter Sjödahl:

Ålder: 55 år.

Familj: Frun Pernilla, två vuxna barn och ett barnbarn.

Bor: Centrala Malmö.

Gör på fritiden: ”Jag spelar mycket golf, umgås med goda vänner och läser gärna en bra bok”.

Det här visste du inte om mig: ”Jag har som junior representerat Skånes distriktslag i både fotboll och schack, en underlig kombo”.

Vad gör du om fem år: ”Jag arbetar fortfarande med att driva och utveckla Sveriges enda frivilligkedja för byggvaruhandlare”

Annons:

Ahlsell fortsätter med nordiska nyförvärv

Nyheter

19 april 2024

Nästan 600 byggbolag i konkurs under första kvartalet

Nyheter

19 april 2024

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Nyheter

19 april 2024

Ahlsell har utsett Wilo till Årets Hållbara Leverantör 2023

Nyheter

19 april 2024

Nya EPD:er för Deromes trävaror

Nyheter

18 april 2024

Ahlsell gör nyförvärv inom industrisektorn i Norge

Nyheter

18 april 2024

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

18 april 2024

Flera steg mot ökad hållbarhet för Ahlsell under 2023

Nyheter

17 april 2024

Beijers rekordsatsning ska ge snabbare och mer hållbara leveranser

Nyheter

17 april 2024

Byggstartsindikatorn: Ökade byggstarter under mars

Nyheter

17 april 2024

”Byggandet utanför bostadssektorn har tuffat på ganska bra”

Nyheter

17 april 2024

”När vänder det?” temat på branschledardag

Nyheter

17 april 2024

Byggreformer i fokus under politikersamtal

Nyheter

17 april 2024

Nordbygg är tillbaka med full kraft

Nyheter

17 april 2024

Woody blir Sveriges Fria Bygghandlare

Nyheter

16 april 2024

Byggmaterialhandlarna efterlyser fler satsningar på byggsektorn i vårbudgeten

Nyheter

16 april 2024

Byggkostnadsindex ökade i mars

Nyheter

15 april 2024

Affären klar: Mestergruppen Sverige förvärvar Colorama

Nyheter

15 april 2024

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2024!

Nyheter

14 april 2024

Byggmaterialdagen kommer tillbaka i höst

Nyheter

12 april 2024

Kraftig ökning av antalet varsel inom bygg under första kvartalet

Nyheter

11 april 2024

Bolist lanserar nytt reklamkoncept

Nyheter

11 april 2024

Positivt budskap på Mestergruppens bolagsstämma

Nyheter

11 april 2024

Nu lanseras en vägledning för taxonomins krav på byggprodukter

Nyheter

11 april 2024

Det blir högsta huset i Sverige att kläs med återbrukat tegel

Nyheter

11 april 2024

Rockwool satsar på elektriska transporter

Nyheter

11 april 2024

BoByggarBarometern: Branschen spår positiv utveckling

Nyheter

11 april 2024

Beijer ingår partnerskap för digitala produktutbildningar

Nyheter

10 april 2024

Bergqvist Järn & Bygg ansluter till XL-Bygg

Nyheter

09 april 2024

Ahlsell gör norrländska nyförvärv

Nyheter

09 april 2024

Bolist Byggstart är tillbaka – söker nästa generations byggföretagare

Nyheter

08 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Nyheter

08 april 2024

Medlemmarna tyckte till i Byggmaterialhandlarnas branschundersökning

Nyheter

08 april 2024

AB Karl Hedin i samarbete för bättre spårbarhet av leveranser

Nyheter

08 april 2024

Arkitekten Pål Ross: ”Betong är ett fantastiskt byggmaterial”

Nyheter

03 april 2024

Logistiktopparna om treenigheten bakom hållbara just-in-time-transporter

Nyheter

03 april 2024

Elitfönster värvar ny divisionschef från träindustrin

Nyheter

03 april 2024

Så utvecklas byggmarknaden – region för region

Nyheter

28 mars 2024

Samarbete bakom 80 nya hyreslägenheter i Varberg

Nyheter

27 mars 2024

Enighet för ny marknadsstrategi bland Woodys delägare

Nyheter

26 mars 2024

Första kullen Bolistare examinerade

Nyheter

26 mars 2024

NCC förnyar rikstäckande avtal med Ahlsell

Nyheter

25 mars 2024

Lindab i Trollhättan flyttar

Nyheter

25 mars 2024

Han blir ny vd för Dahl Sverige AB

Nyheter

22 mars 2024

Fristads och Ahlsell startar insamling av använda arbetskläder

Nyheter

21 mars 2024

Ökad oro för konjunkturen hos VVS-företag, men fortsatt positivt i branschen

Nyheter

21 mars 2024

Knauf Danogips byter varumärke

Nyheter

21 mars 2024

Prognoscentret: Stärkta utsikter för byggmarknaden efter sommaren

Nyheter

21 mars 2024

K-Bygg tar över K-Rauta i nio städer

Nyheter

20 mars 2024

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökade i februari

Nyheter

20 mars 2024

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår