Mats Janné, lektor i bygglogistik på Linköpings Universitet.

Modularisering av tjänsteerbjudande leder till bättre bygglogistik

Nyheter

Sedan våren 2021 bedriver LiU Bygglogistik ett utvecklingsprojekt som vill påvisa vilken förbättringspotential det finns i införandet av bygglogistiklösningar. Inte minst genom att använda sig av modularisering av tjänsteerbjudanden utifrån respektive projekts förutsättningar. – Det handlar både om att spara tid, pengar och att göra bygget mer hållbart, säger projektledaren Mats Janné, lektor i bygglogistik på Linköpings Universitet.

Sverige och Europa upplever i nuläget en stark urbaniseringstrend där fler och fler människor flyttar till våra städer.

För att möta de nya behoven och erbjuda en attraktiv stad behöver därför städerna utvecklas med nya boenden, arbetsplatser, sjukhus, skolor och infrastruktursatsningar.

Något som innebär att stora mängder material och resurser måste levereras till och hämtas upp från byggarbetsplatser inne i de mer centrala delarna av våra städer.

Att material anländer i tid är grunden för en fungerande byggproduktion – vilket ställer krav på en fungerande logistik.

I dag står byggtransporter för ungefär 20 procent av allt transportarbete i Sverige – och i stadsutveckling innebär det att dessa transporter utförs i städer.

Detta leder till en konfliktsituation – där samtidigt som material behöver levereras till citynära byggarbetsplatser, måste också gods levereras till handeln, pendlare kunna ta sig till jobbet, turister till sevärdheter med mera.

Dessutom sätter kommuner och stora beställare krav och regelverk att följa vad gäller utrymmesbegränsningar, framkomlighetskrav, miljöhänsyn, bullerkrav och en strävan att minimera olyckor.

Så inleds förklaringen till bakgrunden av varför utvecklingsprojektet genomförs. Det drog i gång i april 2021 och är finansierat av SBUF och deltagande företag - efter initiativ av NCC och logistikföretaget Nobolog.

– Under senare år har medvetenheten och intresset för bygglogistik ökat i den svenska byggsektorn, inte minst ser vi ett intresse för att använda olika typer av bygglogistiklösningar. Det finns framför allt två vanliga lösningar som används i dag – checkpoints och terminaler. Syftet för båda är att styra och samordna byggtransporter – men tillvägagångssättet är olika. Checkpointen samordnar leveranser just-in-time genom planeringsarbete, medan terminalen samlastar varor för att minska trafiken till arbetsplatsen, menar projektledaren Mats Janné, lektor i bygglogistik på Linköpings Universitet. 

-Det är däremot inte säkert att någon av de här grundtyperna, som ofta är stora lösningar, nödvändigtvis är rätt för det enskilda byggprojektet. Det är här som modulariserade bygglogistiktjänster kommer in – ”rätt” tjänst vid rätt tillfälle och projekt.

I det årslånga projektet ingår fyra arbetspaket; projektledning, kartläggning av bygglogistiklösningar, undersökning av vilka effekter bygglogistiklösningarna ger, samt redovisning.

– Vi vill påvisa vilken förbättringspotential som finns i införandet av bygglogistiklösningar och hur modularisering av tjänsteerbjudanden kan leda till bättre bygglogistiklösningar utifrån just det aktuella projektets förutsättningar. Om det är en trång, enkelriktad gata alldeles utanför arbetsplatsen kanske det inte är så bra om det kör en massa lastbilar där varje dag.

Olika faser innefattar dessutom olika material, som kräver olika former av logistik för att kunna hanteras på ett effektivt sätt. Det handlar om att hitta en flexibilitet för att kunna anpassa lösningen efter olika aktörers behov, såväl som olika faser i byggprojektet.

Frågan att ställa när man inför gemensamma bygglogistiklösningar i ett projekt är med andra ord: Hur kan man erbjuda byggprojekten de tjänster som kan underlätta logistikarbetet på arbetsplatserna anpassat till byggprojektets kontinuerligt föränderliga behov?

– När det erbjuds bygglogistikstjänster blir det snabbt komplext att få en överblick och inte minst vad det får för effekter på byggprojekten vad gäller produktiviteten, kostnaderna, säkerheten och hållbarheten, menar Mats.

Därför undersöker utvecklingsprojektet just dessa frågor genom att på djupet studera ett projekt som gått mer mot modulbaserat tjänsteutbud – nämligen NCC:s byggnation av Hangar 5. Det omfattar fyra huskroppar som bildar ett nytt kvarter i Stockholms nya stadsdel Brommastaden.

Kvarteret omgärdas av flygplansinfarten till Bromma Flygplats, Ulvsundaleden och Tvärbanans Kistagren mot Bromma Blocks handelsplats – med en total bruttoyta på cirka 82 000 kvadratmeter.

I bottenplanet på de fyra huskropparna projekteras garage och en ICA Maxi-butik, som vid färdigställandet blir en av de största i Sverige.

– Vi vill reda ut hur det modulbaserade utbudet påverkar materialleverantörerna, underleverantörerna och så vidare. Vilka blir egentligen effekterna, för de är inte så kända i dagsläget?

Medvetenheten för logistik har som redan nämnt alltså ökat en hel del på senare år.

– Tidigare var det vanligt hos företagare med kommentarer som ”vad då logistik, det kostar väl bara en massa pengar?”. Men det har ju alltid varit så att oavsett om det är pengar vikta till ett dedikerat logistikföretag eller inbakat på hantverkarföretagens faktura, så ska det ändå betalas på ett eller annat sätt. 

Han fortsätter:

– Varken NCC eller Nobolog, som ju är stora aktörer inom sin respektive bransch och deltar i projektet, ser något egenvärde i att nödvändigtvis vara bäst i klassen. De medverkar för att bidra till att höja kunskapsnivån generellt sätt vad gäller bygglogistik. 

En väl fungerande planering innebär att stora mängder material inte behöver levereras för tidigt – för att under en period stå utomhus, där det riskerar att bli förstört eller försvinna.

– Det gäller att hitta samlösningar för transporter. Om det är planerat med gips för väggar på exempelvis en tisdag behövs antagligen isolering samtidigt och då är det ju bättre att det levereras samma dag. Planering är A och O. Vi vill få till en bättre fördelning och att sprida ut tiderna att ta emot material så mycket som möjligt. 

I Hangar 5 jobbar Mats och hans kollegor med att kartlägga hur projektet fungerar – hur Nobolog designar sina lösningar, hur NCC planerar och tar emot material, hur avfallshanteringen bedrivs med mera.

– När projektet är klart i april/maj kommer vi att skriva en slutrapport till SBUF, lämna någon form av pressrelease av resultatet och även skriva egna forskningsartiklar, berättar han.

Att digitaliseringen får en allt större roll inom byggbranschen – liksom i övriga samhället – ser Mats som en självklarhet.

– Det rör sig i grunden om vikten av information. Men också av en rad nya tekniska lösningar, som kommer att betyda mycket i arbetet. Exempelvis att med digitala sensorer kunna mäta härdning i betong. Vad man sedan gör med informationen som digitaliseringen ger är den stora knäckfrågan. Vi är i behov av att dela med oss av information inom projekten och till leverantörer, men hur gör vi det på bästa sätt? Där tror jag att byggbranschen har en del att jobba med om jag ska vara ärlig, säger Mats Janné.

Tidigare studier visar att så mycket som 20 procent av det svenska transportarbetet och så mycket som 50 procent av de transporter som utförs i stadsmiljö utgörs av transporter kopplade till byggsektorn. 

Med införandet av krav på klimatdeklaration för byggnader 2022 och strävan mot ett klimatneutralt transportsystem i Sverige till 2045 är god bygglogistik ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från byggprojekt och deras transporter.

Annons:

Vi önskar er en riktigt härlig sommar!

Nyheter

01 juli 2025

Boverket blir beredskapsmyndighet

Nyheter

30 juni 2025

Big-Gruppen rekryterar vd och inköpschef

Nyheter

30 juni 2025

Ny statistik: Flera steg mot minskad klimatpåverkan i byggbranschen

Nyheter

27 juni 2025

Knauf Sverige GmbH förlänger inte sitt samarbete med SundaHus

Nyheter

27 juni 2025

XL-Bygg fortsätter ta marknadsandelar

Nyheter

27 juni 2025

Det här vill svenskarna bygga i sommar – altan och bastu toppar listan

Nyheter

27 juni 2025

Prognos: Vändningen dröjer för måleribranschen – men viss ROT-effekt syns

Nyheter

26 juni 2025

Debatt: Vi måste våga prata om det svåra

Nyheter

25 juni 2025

Hållbarhetsproffsen om utmaningarna med återbruk

Nyheter

25 juni 2025

Efter 80 år på samma plats – nu flyttar Bloms Trä

Nyheter

25 juni 2025

Över branschindex nio månader i sträck

Nyheter

25 juni 2025

Ny Director Marketing & Communication för Ahlsell Sverige

Nyheter

24 juni 2025

Hon blir Swedisols nya vd

Nyheter

24 juni 2025

Nya kontroller av byggarbetsplatser visar på en rad förbättringar

Nyheter

24 juni 2025

Prognoscentret: Infrastrukturinvesteringar och underhåll växlar upp

Nyheter

23 juni 2025

Kumla MSK en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

23 juni 2025

Nu invigs världens första anläggning för koldioxidinfångning i industriell skala

Nyheter

18 juni 2025

Branschrekommendation ska minska vattenskador i kök

Nyheter

18 juni 2025

Svagare bostadsbyggande i maj enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

18 juni 2025

Regeringen föreslår förändringar av amorteringskrav och bolånetak

Nyheter

18 juni 2025

Debatt: Hållbara renoveringar kräver gemensamt ansvar

Nyheter

18 juni 2025

Thomée Gruppen AB fusionerar Hans Eggestrand AB

Nyheter

17 juni 2025

Snart öppnar NP Nilssons nya byggvaruhus i Osby

Nyheter

17 juni 2025

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Från K-Rauta till K-Bygg i Eskilstuna: ”En väldigt spännande resa”

Nyheter

27 maj 2025

Årets kulörtrender för fasad: ”Varma och mjuka toner”

Nyheter

27 maj 2025

Dags igen för Bolist Byggfest

Nyheter

27 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår