Lena Sundqvist kommer med erfarenhet från FINFO/Logiq, Onninen, Setra Byggprodukter och Buildflow när hon nu axlar ansvaret för partnerutvecklingen i nystartade Törn.
På torn.se kan butiker, grossister, leverantörer och producenter inom byggvaror, VVS och el inom kort lägga ut sina överskottsvaror till försäljning över hela Sverige. Överskottsvaror kan till exempel vara returer, restvaror, felbeställningar och annat som av olika anledningar inte blivit sålt. Produkter som det är svårt att hitta köpare till och som ofta slängs.
– Jag har jobbat i den här branschen länge och känner mycket väl till utmaningarna företagen har med att omsätta överskottsvarorna. Det läggs ner väldigt mycket jobb på att bli av med de här varorna, och många känner sig i slutändan tvungna att kasta en stor del av dem, säger Lena Sundqvist.
Det här ska hon nu försöka ändra på.
– Då jag hörde om Törn insåg jag att det här var en väldigt bra lösning på problemet. När alla överskottsvaror säljs på samma ställe är det mycket större chans att köparna hittar till de varor de är intresserade av och behöver – med resultatet att de omsätts och säljs till kund.
Något som ger större förtjänst, frigjord lagerplats och sist men inte minst, mindre svinn.
– Jag tror det här är något som kommer uppskattas av många som tidigare har varit tvungna att kasta en hel del varor, säger Sundqvist.
Företagets grundare, Anjali Bhatnagar i Norge, är väldigt nöjd med rekryteringen av Sundqvist.
– Lena känner den svenska byggvarubranschen på sina fem fingrar och har lång erfarenhet från både grossist- och leverantörsledet. Att hon dessutom har ingående kunskap om både bygg, VVS, el och erfarenhet från FINFO, gjorde valet av henne enkelt.
De senaste årens explosiva utveckling av antalet marknadsplatser gör, enligt Sundqvist, att det är hög tid för byggbranschen att också få en.
– Ta Matsmart till exempel, de har lyckats väldigt bra med att skapa en marknadsplats för överskottsmat. Nu vill Törn göra samma sak med byggvaror. Och tiden känns rätt. Än så länge är det en försvinnande liten del av omsättningen i branschen som går online. Men alla uppger att det är där de förväntar sig tillväxt. Samtidigt så har vi som bransch blivit bättre på både integrationer och PIM-information. Allt tyder på att tiden är mogen för en lösning som Törn, avslutar Sundqvist.
Torn.se lanseras i mitten av februari 2022.