I drygt 20 år har Lindgrens Bygg & Järn i Urshult och Tingsryd drivits av de tre bröderna Nilsson. Storebror Jerry, byggsäljare, yngste brodern Tom, platschef, samt mellanbrodern Glenn, vd.
Under de senaste fyra åren har bolaget mer än fördubblat sin omsättning från 33 miljoner till nytt all-time-high på över 75 miljoner för 2019. Vilket nåtts genom en tydlig satsning inom framförallt tre områden, alltid mycket varor hemma på hyllan, kompetent och serviceinriktad personal och att använda Woodys centrala resurser för att frigöra tid till kundvård och nykunds-bearbetning.
Att alltid ha mycket varor hemma på lager, är en av brödernas medvetna strategier. Något som är extra viktigt när man jobbar mot proffsbyggarna, hävdar Glenn.
– Vårt mål är att aldrig sakna något på hyllan när proffsen kommer. För ett helt bygge kan inte stanna upp i väntan på leverans.
Lindgrens också vuxit i flera etapper genom åren. Och nu står man inför att utöka i Tingsryd med ytterligare ett par tusen kvadratmeter kallager för just virke och det tunga byggmaterialet.
– Vi satsar på hög kvalité och genom en målmedveten bearbetning av marknaden vill vi nå både hantverkarna i vårt område och den medvetne konsumenten. Vilket gett många nya kunder som ”knackat på dörren” för att de hört att vi är duktiga här på Woody i Urshult och Tingsryd, säger Glenn.
Ytterligare en framgångsfaktor är kunnig och engagerad personal.
– Alla tar ett fantastiskt ansvar och förstår vikten av ett bra kundbemötande.
Men bara välfyllda hyllor och duktig personal räcker inte.
– Genom Woody-kedjans stöd inom områden som miljö, IT och framförallt Inköp och avtal kan vi fokusera på sånt som bara vi själva kan göra – vårda befintliga kunder samt bearbeta nya kunder och kundgrupper, säger Glenn.
Nästa målsättning för bröderna Nilsson är att inom tre år uppnå ”drömgränsen” vilket är 100 miljoner i omsättning. Och 2020 har startat väldigt bra vilket inte bara kan tillskrivas pandemin. För redan innan Corona nådde Sverige hade Lindgrens en uppgång på 15 procent jämfört med rekordåret 2019 och trenden har hållit i sig.