Magnus Sundberg är platschef på Bygma i Sundsvall.

Unikt för just anläggningen i Sundsvall är enligt Magnus den höga servicegraden och engagemanget, som till stor del beror på att Bygma har en fri modell där byggsäljarna får arbeta självständigt och göra affärer med kunderna utefter deras behov.

I anläggningens pågående förändringsarbete ingår även en omvandling av butiken. De vill ta ett större grepp om produkterna och visa hur färdiga lösningar kan se ut, snarare än att enbart ställa fram brädor, kakel och några paket skruv.

En satsning Bygma gör för att attrahera fler unga till branschen är att dela ut Bygmastipendiet. Magnus Sundberg delade ut det för första gången 2020. Årets stipendiater på byggprogrammet i Sundsvall, Hampus Arnesson och Albin Lodin, tog leende emot sina stipendier strax innan sina studentutspring.

Förändringens vind blåser över Bygma i Sundsvall

Nyheter

På Bygma i Sundsvall står nytänkande i fokus. Genom att ständigt lyfta fram nya materialval, konstruktionstyper och idéer vill de utmana det traditionella byggandet. ByggMaterial besökte varuhuset för att höra hur det är att driva byggvaruhandel i norr.

Innanför Bygmas rosa fasader i Sundsvall inleder många av stadens proffsbyggare sina arbetsdagar. Med en kaffe i handen diskuterar de dagens projekt med varuhandelns personal innan de åker vidare till sina byggen. Byggsäljarna har en nära dialog med kunderna och följer deras projekt från ax till limpa.

– Vi har väldigt tät kontakt med våra kunder och besöker deras projekt med jämna mellanrum, dels av nyfikenhet för att se hur det material vi har sålt fungerar och dels för att kunna guida kunderna vidare i deras byggen. Ikväll ska vi faktiskt spela padel med en kund, vilket personalen har sett fram emot länge, säger Magnus Sundberg, platschef på anläggningen.

Enligt honom är delaktigheten i kundernas projekt och coachningen bland material och konstruktioner det som skiljer Bygma från andra byggvaruhandlare.

– Våra proffssäljare besitter en kompetens som ofta går tillbaka hela livet. Det gör att vi klarar av att coacha alla typer av byggare, oavsett hur länge de har varit i branschen. Genom att komma med nya materialval och idéer försöker vi hela tiden att lyfta fram det nya, så att branschen fortsätter att utvecklas, säger Magnus Sundberg.

Sedan Magnus Sundberg tillträdde i rollen som platschef för drygt ett år sedan har förändring och kompetensutveckling blivit en ännu större del av verksamheten. Det finns en klar vision om var företaget ska befinna sig 2023, både vad gäller kompetens och omsättning.

– Jag tog det här jobbet för att jag ville skapa förändring. Och inte bara för förändringens skull, utan förändring med syfte att utvecklas både vad gäller kompetens mot kunder, att utveckla anläggningen och bli större. För ju större vi blir desto vassare kan vi bli mot kunderna, säger Magnus Sundberg.

Unikt för just anläggningen i Sundsvall är enligt Magnus den höga servicegraden och engagemanget, som till stor del beror på att Bygma har en fri modell där byggsäljarna får arbeta självständigt och göra affärer med kunderna utefter deras behov.

– Våra byggsäljare är affärsmän och kvinnor som driver sina projekt själva. Det finns väldigt lite ramar. Våra danska ägare vill att vi skapar tillväxt utifrån de lokala förutsättningarna, med lokala leverantörer, och det tycker jag är jätteroligt. Vi går igenom och diskuterar olika projekt på anläggningen, men varje säljare har stora friheter att göra smarta affärer och det gynnar både oss och våra kunder, säger Magnus Sundberg. 

I anläggningens pågående förändringsarbete ingår även en omvandling av butiken. De vill ta ett större grepp om produkterna och visa hur färdiga lösningar kan se ut, snarare än att enbart ställa fram brädor, kakel och några paket skruv.

– Bygmas mjölk är tungt byggmaterial såsom reglar och bruk, men vi har också våra kunders slutkunder, det vill säga privatpersoner, som ofta vill välja golv, väggfärg, kakel, klinker och så vidare själva. För att underlätta deras val håller vi på att skapa en butiksinteriör där de kan se, klämma och känna på slutprodukten, säger Magnus Sundberg.

Hittills har byggvaruhandeln flyttat och bytt ut alla kök och kaminer, samt utökat sortimentet en del och satt upp olika typer av fasadpaneler. Under hösten kommer det att storsatsas på lösningar för förvaring och badrum. Dessutom kommer färgavdelningen att få sig ett lyft.

– Den här satsningen görs för att vår proffskund ska kunna skicka ned sin kund till oss för att se vad de vill ha. Vi har över 85 procent proffskunder och kommer fortsatt att rikta oss främst mot dem, även fast butiken alltmer kommer att likna en konsumentriktad byggvaruhandel, säger Magnus Sundberg och fortsätter:

– Det här är ett steg vi behöver ta för att bli mer tillgängliga. Genom att visa upp nya lösningar kan vi utmana det traditionella byggandet och bidra till att branschen utvecklas. Här på anläggningen skulle jag säga att vi har kommit halvvägs på den förändringsresan.

När Magnus klev in som platschef skapades en del rörelse i företaget. Just nu håller de på att bygga upp sitt team, med flera nya tillskott.

– Att det blir rörelse i ett företag när det kommer in en ny chef är inget ovanligt. Det brukar sägas att folk vill ha utveckling men inte förändring. De anställda vi har idag är otroligt lojala. Den som har jobbat här längst började redan 1988, säger Magnus Sundberg.

Idag har anläggningen 15 anställda och att hitta folk som vill arbeta på anläggningen är inga svårigheter, berättar Magnus. Däremot är det svårt att hitta folk med rätt kompetens.

– När Bygma anställer en byggsäljare är det inte bara en säljare vi söker, utan i branschen behöver man nästintill ha en byggutbildning också för att kunna konstruktion och hela den biten. Det gör att urvalet blir ganska begränsat, säger han och fortsätter:

– Branschen som sådan mår dock väldigt gott just nu, i den byggboom som råder. Är du en duktig snickare kan du i princip ställa dig på torget och räcka upp handen så får du jobb. Det är en våldsam efterfrågan på byggmaterial just nu. Vi fokuserar mycket tid på att få fram material. Det som kommer in hinner bara vända i dörren innan det går ut till kund.

Vid nyanställning läggs mycket kraft på att skapa en bra dynamik i arbetsgruppen. Ambitionen är att ha en god variation vad gäller faktorer såsom könsfördelning, etnicitet och ålder.

– Byggbranschen är väldigt mansdominerad, men på vår anläggning har vi fyra kvinnliga anställda, vilket motsvarar nästan en tredjedel av personalstyrkan. Att få tag i dem har varit svårt. På den annons jag la ut i vintras hade jag 120 sökande, där max tio procent var kvinnor, säger Magnus Sundberg.

Varför tror du att så få kvinnor söker sig till branschen?

– Det är en jättesvår fråga. Det handlar inte om kompetensskillnad, utan snarare om tradition, kultur och uppfostran. Jag har själv två söner och en dotter och vill hävda att vi har uppfostrat alla på samma sätt, men det har vi förmodligen inte gjort. Den ena grabben blev elektriker och tjejen på 15 år drömmer om att bli make up-artist. Varför det blev så är svårt att säga. Det handlar säkert om hur man beter sig mot varandra och om samhället i stort, med traditioner som lever kvar.

Vad kan branschen göra för att vända trenden?

– Delvis tror jag att vi behöver nå ut bättre och visa att bygg inte bara innebär tungt fysiskt arbete. I den här branschen finns det massor av vägar att ta och uppdrag där man får använda huvudet snarare än musklerna. Jag har till exempel anställt en tjej som har näsa för färg, form och inredning, som kan guida kunderna bland materialval och olika stilar. Vi säljer redan hur mycket golv som helst och kommer säkert att kunna sälja ännu mer efter att vi byggt vårt team och gjort om butiksinteriören.

Hur arbetar ni med hållbarhet?

– Det största vi gör att vi har enbart FSC-märkt virke. Hållbarhet har dock inte riktigt slagit igenom i byggsektorn här i Sundsvall ännu, men jag tror och hoppas att det blir en större grej framöver. Vi har möjlighet att visa upp hur stor andel miljöklassat material som har använts i ett bygge och jag hoppas att det börjar att användas som en större konkurrensfördel i framtiden. Vi har alla stöd för att tala om miljöfördelarna för kunden och kan säkert bli duktigare på att lyfta det i säljmomentet.

Vad tycker du är det bästa med att jobba i en bygghandel, så här ett år in?

– Att göra affärer och kunna leverera produkter och tjänster som gör att våra kunder kan utvecklas. Det är busroligt tycker jag. Jag är väldigt operativ i mitt sätt att leda den här anläggningen och säljer jag med.

Vad vill du utveckla i branschen?

– Om man börjar i det här med vad som gör oss unika, så är det ju inte produkterna. Det finns ett antal sågar i Sverige. Det vi behöver bli duktigare på, i en bransch som utvecklas, är att hänga med och leda utvecklingen när det gäller typer av konstruktioner, materialval och sättet vi gör affärer med kunder. Hur kan vi guida våra kunder genom detta? Det är egentligen ganska basic, men svårt att vara bäst på. Det är det vi jobbar främst med. Att få in det nya och hålla oss uppdaterade.

Fakta

Historia: Anläggningen i Sundsvall tillhörde tidigare Bäcklunds Järn. Byggnaden uppfördes 1994 och köptes upp av Bygma 2009.

Grundare: Erik Bäcklund

Antal anställda: 15

Annons:

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår