Innanför Bygmas rosa fasader i Sundsvall inleder många av stadens proffsbyggare sina arbetsdagar. Med en kaffe i handen diskuterar de dagens projekt med varuhandelns personal innan de åker vidare till sina byggen. Byggsäljarna har en nära dialog med kunderna och följer deras projekt från ax till limpa.
– Vi har väldigt tät kontakt med våra kunder och besöker deras projekt med jämna mellanrum, dels av nyfikenhet för att se hur det material vi har sålt fungerar och dels för att kunna guida kunderna vidare i deras byggen. Ikväll ska vi faktiskt spela padel med en kund, vilket personalen har sett fram emot länge, säger Magnus Sundberg, platschef på anläggningen.
Enligt honom är delaktigheten i kundernas projekt och coachningen bland material och konstruktioner det som skiljer Bygma från andra byggvaruhandlare.
– Våra proffssäljare besitter en kompetens som ofta går tillbaka hela livet. Det gör att vi klarar av att coacha alla typer av byggare, oavsett hur länge de har varit i branschen. Genom att komma med nya materialval och idéer försöker vi hela tiden att lyfta fram det nya, så att branschen fortsätter att utvecklas, säger Magnus Sundberg.
Sedan Magnus Sundberg tillträdde i rollen som platschef för drygt ett år sedan har förändring och kompetensutveckling blivit en ännu större del av verksamheten. Det finns en klar vision om var företaget ska befinna sig 2023, både vad gäller kompetens och omsättning.
– Jag tog det här jobbet för att jag ville skapa förändring. Och inte bara för förändringens skull, utan förändring med syfte att utvecklas både vad gäller kompetens mot kunder, att utveckla anläggningen och bli större. För ju större vi blir desto vassare kan vi bli mot kunderna, säger Magnus Sundberg.
Unikt för just anläggningen i Sundsvall är enligt Magnus den höga servicegraden och engagemanget, som till stor del beror på att Bygma har en fri modell där byggsäljarna får arbeta självständigt och göra affärer med kunderna utefter deras behov.
– Våra byggsäljare är affärsmän och kvinnor som driver sina projekt själva. Det finns väldigt lite ramar. Våra danska ägare vill att vi skapar tillväxt utifrån de lokala förutsättningarna, med lokala leverantörer, och det tycker jag är jätteroligt. Vi går igenom och diskuterar olika projekt på anläggningen, men varje säljare har stora friheter att göra smarta affärer och det gynnar både oss och våra kunder, säger Magnus Sundberg.
I anläggningens pågående förändringsarbete ingår även en omvandling av butiken. De vill ta ett större grepp om produkterna och visa hur färdiga lösningar kan se ut, snarare än att enbart ställa fram brädor, kakel och några paket skruv.
– Bygmas mjölk är tungt byggmaterial såsom reglar och bruk, men vi har också våra kunders slutkunder, det vill säga privatpersoner, som ofta vill välja golv, väggfärg, kakel, klinker och så vidare själva. För att underlätta deras val håller vi på att skapa en butiksinteriör där de kan se, klämma och känna på slutprodukten, säger Magnus Sundberg.
Hittills har byggvaruhandeln flyttat och bytt ut alla kök och kaminer, samt utökat sortimentet en del och satt upp olika typer av fasadpaneler. Under hösten kommer det att storsatsas på lösningar för förvaring och badrum. Dessutom kommer färgavdelningen att få sig ett lyft.
– Den här satsningen görs för att vår proffskund ska kunna skicka ned sin kund till oss för att se vad de vill ha. Vi har över 85 procent proffskunder och kommer fortsatt att rikta oss främst mot dem, även fast butiken alltmer kommer att likna en konsumentriktad byggvaruhandel, säger Magnus Sundberg och fortsätter:
– Det här är ett steg vi behöver ta för att bli mer tillgängliga. Genom att visa upp nya lösningar kan vi utmana det traditionella byggandet och bidra till att branschen utvecklas. Här på anläggningen skulle jag säga att vi har kommit halvvägs på den förändringsresan.
När Magnus klev in som platschef skapades en del rörelse i företaget. Just nu håller de på att bygga upp sitt team, med flera nya tillskott.
– Att det blir rörelse i ett företag när det kommer in en ny chef är inget ovanligt. Det brukar sägas att folk vill ha utveckling men inte förändring. De anställda vi har idag är otroligt lojala. Den som har jobbat här längst började redan 1988, säger Magnus Sundberg.
Idag har anläggningen 15 anställda och att hitta folk som vill arbeta på anläggningen är inga svårigheter, berättar Magnus. Däremot är det svårt att hitta folk med rätt kompetens.
– När Bygma anställer en byggsäljare är det inte bara en säljare vi söker, utan i branschen behöver man nästintill ha en byggutbildning också för att kunna konstruktion och hela den biten. Det gör att urvalet blir ganska begränsat, säger han och fortsätter:
– Branschen som sådan mår dock väldigt gott just nu, i den byggboom som råder. Är du en duktig snickare kan du i princip ställa dig på torget och räcka upp handen så får du jobb. Det är en våldsam efterfrågan på byggmaterial just nu. Vi fokuserar mycket tid på att få fram material. Det som kommer in hinner bara vända i dörren innan det går ut till kund.
Vid nyanställning läggs mycket kraft på att skapa en bra dynamik i arbetsgruppen. Ambitionen är att ha en god variation vad gäller faktorer såsom könsfördelning, etnicitet och ålder.
– Byggbranschen är väldigt mansdominerad, men på vår anläggning har vi fyra kvinnliga anställda, vilket motsvarar nästan en tredjedel av personalstyrkan. Att få tag i dem har varit svårt. På den annons jag la ut i vintras hade jag 120 sökande, där max tio procent var kvinnor, säger Magnus Sundberg.
Varför tror du att så få kvinnor söker sig till branschen?
– Det är en jättesvår fråga. Det handlar inte om kompetensskillnad, utan snarare om tradition, kultur och uppfostran. Jag har själv två söner och en dotter och vill hävda att vi har uppfostrat alla på samma sätt, men det har vi förmodligen inte gjort. Den ena grabben blev elektriker och tjejen på 15 år drömmer om att bli make up-artist. Varför det blev så är svårt att säga. Det handlar säkert om hur man beter sig mot varandra och om samhället i stort, med traditioner som lever kvar.
Vad kan branschen göra för att vända trenden?
– Delvis tror jag att vi behöver nå ut bättre och visa att bygg inte bara innebär tungt fysiskt arbete. I den här branschen finns det massor av vägar att ta och uppdrag där man får använda huvudet snarare än musklerna. Jag har till exempel anställt en tjej som har näsa för färg, form och inredning, som kan guida kunderna bland materialval och olika stilar. Vi säljer redan hur mycket golv som helst och kommer säkert att kunna sälja ännu mer efter att vi byggt vårt team och gjort om butiksinteriören.
Hur arbetar ni med hållbarhet?
– Det största vi gör att vi har enbart FSC-märkt virke. Hållbarhet har dock inte riktigt slagit igenom i byggsektorn här i Sundsvall ännu, men jag tror och hoppas att det blir en större grej framöver. Vi har möjlighet att visa upp hur stor andel miljöklassat material som har använts i ett bygge och jag hoppas att det börjar att användas som en större konkurrensfördel i framtiden. Vi har alla stöd för att tala om miljöfördelarna för kunden och kan säkert bli duktigare på att lyfta det i säljmomentet.
Vad tycker du är det bästa med att jobba i en bygghandel, så här ett år in?
– Att göra affärer och kunna leverera produkter och tjänster som gör att våra kunder kan utvecklas. Det är busroligt tycker jag. Jag är väldigt operativ i mitt sätt att leda den här anläggningen och säljer jag med.
Vad vill du utveckla i branschen?
– Om man börjar i det här med vad som gör oss unika, så är det ju inte produkterna. Det finns ett antal sågar i Sverige. Det vi behöver bli duktigare på, i en bransch som utvecklas, är att hänga med och leda utvecklingen när det gäller typer av konstruktioner, materialval och sättet vi gör affärer med kunder. Hur kan vi guida våra kunder genom detta? Det är egentligen ganska basic, men svårt att vara bäst på. Det är det vi jobbar främst med. Att få in det nya och hålla oss uppdaterade.
Fakta
Historia: Anläggningen i Sundsvall tillhörde tidigare Bäcklunds Järn. Byggnaden uppfördes 1994 och köptes upp av Bygma 2009.
Grundare: Erik Bäcklund
Antal anställda: 15