Tyskägda Bauhaus etablerades i Sverige 1997 och har sedan dess vuxit rejält. I dag är kedjan marknadsledande inom byggvaruhandeln med 22 varuhus på den svenska marknaden. Kedjan riktar sig främst direkt till privatkunder, men växer även snabbt inom business-to-business.
En person som varit med på en stor del av Bauhaus resa i Sverige är Johan Saxne, marknadsdirektör för Sverige och Norge. Han började som inköpsansvarig 2005 och har sedan dess haft en rad olika positioner inom företaget. I grunden är han utbildad civilekonom.
– Jag jobbade på bank direkt efter examen, men kände ganska snabbt att det inte passade mig. Parallellt skapade jag ett bolag tillsammans med en kompis. Vi öppnade en kakelbutik i Malmö och gjorde även jobb inom plattsättning och måleri. Där fick jag kombinera min ekonomibakgrund med praktiskt hantverk, men fick framför allt lära mig entreprenörsbiten, berättar han.
Efter några år fick Johan Saxne erbjudandet att bli inköpsansvarig för VVS och kakel för Bauhaus Sverige. Han tackade ja – och på den vägen är det.
– Då var vi 25-30 anställda på huvudkontoret och omsatte ungefär en tiondel av vad vi gör idag. Sedan dess har företaget förändrats i grunden. Vi har gått från att vara väldigt styrda från Danmark och Tyskland, till att etablera oss som ett svenskt, lokalt byggbolag. Vi är fortsatt starka mot konsument men har idag också en stor del business- to-business och är starka online, säger han.
Johan Saxne själv har gått från inköpssidan till marknadssidan. I dag är han marknadsdirektör och har byggt upp sin egen avdelning, som i dagsläget består av 17 personer.
– Det har varit en spännande, rolig resa som jag fortfarande är mitt uppe i.
Vad är det bästa med jobbet?
– Det roligaste är att vi fortfarande drivs som ett entreprenörsstyrt bolag. Det är väldigt lite hierarki och trots att vi är ett så pass stora kan vi fortfarande ta snabba beslut och göra roliga saker. Bauhaus är en väldigt orädd och prestigelös organisation som vågar göra mycket.
Vad får er att sticka ut bland konkurrenterna?
– I grunden är det att vi har ett väldigt stort sortiment och stora varuhus med bra öppettider. Vi är starka på bygg, men också på VVS och färg. En unik sak är att vi är så kompletta i både vårt sortiment och vår service.
Finns det något ni kan lära av de som är mer proffsinriktade än er?
– Ja massor, såklart. Vi är ganska unga i branschen vad gäller business-to-business. Proffsbiten handlar väldigt mycket om relationsförsäljning och där har vi mycket att lära. Vi har kommit väldigt långt, men har konkurrenter som är väldigt, väldigt duktiga.
Vad vill ni bli bättre på?
– Hållbarhet generellt, det är det absolut viktigaste för oss och för alla – oavsett bransch. Det handlar inte bara att källsortera bättre eller sätta upp laddstolpar, utan om att jobba med hållbara medarbetare och se till att de mår bra. Men också att ha koll på hela kedjan av produkter. Är det något som är helt avgörande för branschen framåt så är det att ha fokus på hållbarhet.
Hur ser ert hållbarhetsarbete ut i dag?
– Vi försöker ha hållbarhet med i allt vi gör, vi är övertygade om att det är helt avgörande för vår överlevnad. Vi gör jättemycket, dels från centralt håll med att ställa krav på fabriker och leverantörer och så vidare. Men också i våra butiker. Vi har en hållbarhetsskola som alla anställda ska gå och vi har en 5:2-metod som innebär att varje avdelning ska ta fram fem saker de vill jobba med under ett år och vi ledningen ska ta fram två.
Har ni något tänk för att hantera återköp av byggmaterial?
– Vi har börjat testa lite olika saker. Just nu tar vi tillbaka allting och skickar det vidare till ett företag som säljer det via auktioner i stället för att bara slänga allt. Vi jobbar också mycket med emballagefrågan, där vi börjat ställa större krav på tillverkaren att inte ha så mycket emballage.
Johan Saxne
Ålder: 45
Bor: Bromma i Stockholm
Familj: Sambo och fyra barn
Gör helst en ledig dag: Åker skidor i franska alperna
Otippat: ”Hm.. Att jag var en stökig punkare som ung och att jag hoppade fallskärm med äventyraren Aron Andersson i oktober.”